Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av woodlund
    Det var tråkigt att höra men du får ta med erfarenheten in till nästa gång du får småttingar
    Erfarenheten nu woodlund säger till mig att "nej Inger inte en gång till ska du försöka dig på att föda upp minisar". Jag har inte den kunskapen trots att jag läste på så att ögonen blödde - eller kanske just därför. Blir det fler kullar som överlever, så får dom gå kvar i huvudkaret - vad vet man, det kanske blir bättre så.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Erfarenheten nu woodlund säger till mig att "nej Inger inte en gång till ska du försöka dig på att föda upp minisar". Jag har inte den kunskapen trots att jag läste på så att ögonen blödde - eller kanske just därför. Blir det fler kullar som överlever, så får dom gå kvar i huvudkaret - vad vet man, det kanske blir bättre så.

      //Inger

      Halloj Inger! Längesedan jag skrev något i tråden nu... men jag läser varje dag!
      Jag tycker du tänker i helt rätt banor när du, så att säga, skippar uppfödning av yngel på Discusarna, och låter naturen ha sin gång. Vi är nog ganska lika där, tror jag.
      Jag har i och för sig dratt upp någon kull, med vuxen fisk som resultat - men det är ett jädrans jox och kräver att man har en väl utarbetad plan vad gäller ynglen. Så, låt ynglen, som du säger, vara kvar i baljan!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 November 2013, 19:32.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Inger! Längesedan jag skrev något i tråden nu... men jag läser varje dag!
        Jag tycker du tänker i helt rätt banor när du, så att säga, skippar uppfödning av yngel på Discusarna, och låter naturen ha sin gång. Vi är nog ganska lika där. tror jag.
        Jag har i och för sig dratt upp någon kull, med vuxen fisk som resultat - men det är ett jädrans jox och kräver att man har en väl utarbetad plan vad gäller ynglen. Så, låt ynglen, som du säger, vara kvar i baljan!
        Japp så får det bli.
        Något hände förra veckan med sprattlarna efter det mest "rutinerade" diskusparet. Dom hittade inte till sina föräldrar, som trixade och mixade med sina kroppar för att få dom små att förstå "att det är hit ni ska". Det lyckades inte, så en morgon när jag tittade till dom fanns inga små kvar. Men dom ger sig inte - en ny kaka är lagd

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag som tyckte att det var så skönt att ingen frågade något om dom små diskusminisarna.
          Jag grät floder när jag avlivade dom små liven.
          Dom växte jättedåligt trots att dom åt som små grisar. Vattenbyten gjordes efter konstens alla regler. Två av dom växte väl lite sådär - veckorna gick och till slut insåg jag förstås, att dom inte skulle växa till sig och bli stora och tjusiga Diskusar.
          Jag blir för känslomässigt engagerad i små minisar, så jag tänker inte ge mig på "odling" en gång till - utan hädanefter får den omtalade "naturen ha sin gång".

          //Inger
          åh, så synd
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Synd på yneln men som ni är inne på kan det ju inte vara naturligt med över 30 grder och oxhjärta flera gånger om dagen med lika många vattenbyten som följd. No way det är nog så långt ifrån Discusars naturliga leverne man kan komma. Blir alltid lite uppjagad när man är och kollar på en odling och de broilermatar synd om fisken.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Synd på yneln men som ni är inne på kan det ju inte vara naturligt med över 30 grder och oxhjärta flera gånger om dagen med lika många vattenbyten som följd. No way det är nog så långt ifrån Discusars naturliga leverne man kan komma. Blir alltid lite uppjagad när man är och kollar på en odling och de broilermatar synd om fisken.
              Jag matade aldrig dom små med oxhjärta

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                Ursprungligen postat av Inger H
                Jag matade aldrig dom små med oxhjärta

                //Inger
                Det var mest en allmän reflektion om hur man brukar mata just discus yngel. Som du skriver är det nog bättre att låta yngel gå med föräldrar i samma kar som de brukar måste ju ändå vara mest naturligt.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • Nanoq
                  • August 2013
                  • 60

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Jag är också en trogen följare av din fina tråd Inger, två små egna människoyngel har dock hindrat mig från att sätta mig ner och läsa allt från början. Några månader har jag varit med och läser lite mer bakåt så ofta jag får en lugn stund :-)
                  Det är så himla roligt att både läsa om dina diskusars liv och listar och självklart genom dig lära sig om nya fiskar och deras biotoper, beteenden och roliga hittepån :-)
                  Apropå oxhjärtediskussionen, får jag lov att klämma in en liten fråga? Jag har en grupp på 5 relativt unga diskusar, ca 10cm som gladeligen sätter i sig tetrabits och ännu hellre om bitsen är dränkta i Aqua kraut (mums!!). Jag tillsatte en ny diskus till gruppen, allt är frid och fröjd pch firrarna verkar komma överens men han ratar tetrabits och det mesta som mina firrar brukar få. Enligt den tidigare ägaren så föredrar han oxhjärta (stendker). Jag har fallit för trycket och serverat detta trots att jag väl egentligen vill hålla mig till annan föda men jag vill ju absolut inte att alla fiskarna ska lära sig att föredra detta. Hur gör jag nu? Man vill ju de små så väl men samtidigt är det svårt.... Tips?
                  (Jag är osäker på om det är en dödssynd att ställa frågor i andras trådar, om så är fallet ber jag djupt och innerligt om ursäkt!!)

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    Om du inte matar med oxhjärta så kommer han med tiden att äta samma föda som de andra. Inget farligt om han till att börja med matstrejkar, Diskus kan vara utan mat väldigt länge.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Nanoq
                      • August 2013
                      • 60

                      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      Om du inte matar med oxhjärta så kommer han med tiden att äta samma föda som de andra. Inget farligt om han till att börja med matstrejkar, Diskus kan vara utan mat väldigt länge.
                      Hur länge är "väldigt länge"?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Så kul att du följer min tråd Nanoq . Ja, en hel del har hänt under trådens gång, och jag tycker också att det är skoj att titta tillbaka på alla upp och nedgångar.
                        Det finns en mängd diskussioner om oxhjärta, men jag är inte rätt person att svara på den frågan. Mina Diskusar får det en gång i veckan eftersom en av dom äter väldigt dåligt - men oxhjärta gillar den skarpt.
                        Det råd jag kan ge dig, är att du kan prova med att låta fiskarna vara utan mat ett par dagar, så kanske suget för annat foder kommer. Mina gillar bäst dom frysfoder som finns att tillgå.
                        Å du Nanoq, ang. att ställa frågor i andras trådar - ställ dom bara, det är ju dom som håller alla trådar vid liv .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nanoq
                          • August 2013
                          • 60

                          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Så kul att du följer min tråd Nanoq . Ja, en hel del har hänt under trådens gång, och jag tycker också att det är skoj att titta tillbaka på alla upp och nedgångar.
                          Det finns en mängd diskussioner om oxhjärta, men jag är inte rätt person att svara på den frågan. Mina Diskusar får det en gång i veckan eftersom en av dom äter väldigt dåligt - men oxhjärta gillar den skarpt.
                          Det råd jag kan ge dig, är att du kan prova med att låta fiskarna vara utan mat ett par dagar, så kanske suget för annat foder kommer. Mina gillar bäst dom frysfoder som finns att tillgå.
                          Å du Nanoq, ang. att ställa frågor i andras trådar - ställ dom bara, det är ju dom som håller alla trådar vid liv .

                          //Inger
                          Åh va gullig du är (precis som jag alltid tyckt du verkar)
                          Har du akvarierum eller har du dina kar som inredning lite varstans i hemmet?

                          Jag har mitt (just nu lilla 200l kar som snart ska bli större) akvarium i köket/vardagsrummet (öppen planlösning) så att jag ständigt kan se/umgås/njuta/följa mina fina firrar. Mannen har nu kommit på mig med att glo på fiskarna när han tror vi ser på film "tillsammans" i soffan :-)

                          Det sorgliga med denna hobby och forumet är ibland att man får så mkt inblick i dessa projekt via trådarna men det är svårt att se hur det ser ut i sin helhet.... Tänk om man kunde få göra en rundtur hos dig...synd att du är så långt borta :-(

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nanoq
                            Åh va gullig du är (precis som jag alltid tyckt du verkar)
                            Har du akvarierum eller har du dina kar som inredning lite varstans i hemmet?

                            Jag har mitt (just nu lilla 200l kar som snart ska bli större) akvarium i köket/vardagsrummet (öppen planlösning) så att jag ständigt kan se/umgås/njuta/följa mina fina firrar. Mannen har nu kommit på mig med att glo på fiskarna när han tror vi ser på film "tillsammans" i soffan :-)

                            Det sorgliga med denna hobby och forumet är ibland att man får så mkt inblick i dessa projekt via trådarna men det är svårt att se hur det ser ut i sin helhet.... Tänk om man kunde få göra en rundtur hos dig...synd att du är så långt borta :-(
                            Jag har 240L, 150L, och räkkaret i mitt rum, som inte alls är något akvarierum - utan det är helt enkelt mitt rum. Mitt rum var förut vårat sovrum, men jag smidde under en längre tid lite planer för det här rummet . Sen var det att presentera dom här planerna för sambon, som ibland tycker att jag är liite för impulsiv. Jag tyckte att vi kunde flytta upp sovrummet till övre plan, men det tyckte inte kära sambon just då i alla fall. Planen fick vila ett litet tag. Jag är ganska så bra på att få min vilja fram till slut - men då gäller det, att liksom få den manliga delen att se det positiva i planen och det funkade till slut. Så nu är sovrummet uppe, och min smarta planering på nb .

                            Vi har ett ganska så stort kök, så där har jag Diskuskaret och 220-literskaret. Jag är absolut förbjuden att ha något kar i TV-rummet på övre plan, tyvärr får jag nog aldrig min vilja igenom där .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nanoq
                              • August 2013
                              • 60

                              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                              Hur stort är ditt diskuskar och hur många plattisar? :-)

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag har 240L, 150L, och räkkaret i mitt rum, som inte alls är något akvarierum - utan det är helt enkelt mitt rum. Mitt rum var förut vårat sovrum, men jag smidde under en längre tid lite planer för det här rummet . Sen var det att presentera dom här planerna för sambon, som ibland tycker att jag är liite för impulsiv. Jag tyckte att vi kunde flytta upp sovrummet till övre plan, men det tyckte inte kära sambon just då i alla fall. Planen fick vila ett litet tag. Jag är ganska så bra på att få min vilja fram till slut - men då gäller det, att liksom få den manliga delen att se det positiva i planen och det funkade till slut. Så nu är sovrummet uppe, och min smarta planering på nb .

                                Vi har ett ganska så stort kök, så där har jag Diskuskaret och 220-literskaret. Jag är absolut förbjuden att ha något kar i TV-rummet på övre plan, tyvärr får jag nog aldrig min vilja igenom där .

                                //Inger
                                Vad skoj med fem akvarier, själv får jag än så länge nöja mig med två, men har i alla fall fått löfte om att byta ut det största mot ett större
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...