Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Gôtt, Inger - och så lite fler bilder på dom, eller hur?
    ...kanske en film också, jag övar fortfarande.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Jaaaaaaa
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Spännande med paletterna ja!
        Jag har också kört dem i pH närmare 8, funkade hur bra som helst, men det blev mest hanar har jag för mig, eller om det var de ynglen som överlevde bäst i basiskt vatten...

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Spännande med paletterna ja!
          Jag har också kört dem i pH närmare 8, funkade hur bra som helst, men det blev mest hanar har jag för mig, eller om det var de ynglen som överlevde bäst i basiskt vatten...
          Hmmm, när jag läser artbeskrivningen för "vanliga" paletter ser jag att det ju borde ha varit tvärt om, skumt...
          Det var P. pulcher jag hade.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Ursprungligen postat av Inger H
            En av diskusarna har fullt med vita "finnar" på hela kroppen - min favorit, den minsta BT som alltid är framme och kollar. Den kliar sig inte och äter bra. Finnarna kom från den ena dagen till den andra, jag tänkte nästan avliva den idag, så hemsk ser den ut. Jag har noterat, att den har släppt slemskikt vid dom två senaste VB. Så då frågar jag mig, byter jag vatten för ofta - eller kanske för sällan, för mycket eller för lite vid varje VB. Varför händer detta med just den här?
            Har ju förstås ingen aning varför detta sker, men undrar om du prövat att ge behandling med Aqua-Kraut i vattnet? Jag hade tidigare små ljusa fläckar på sidor och fenor och tillsatte veckodosen AK. Blev bra på ett par dagar. Har du bara kört med AK på fodret?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Sedan måste jag kommenter att din Palett var bland det vackraste jag sett i Palettväg. Mina standardpaletter har ju lekt och man kan inte undgå att imponeras av hur duktiga de är i samspelet med rommen. Om det nu skulle bli yngel. Vad brukar du ge för typ av yngelmat?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Har ju förstås ingen aning varför detta sker, men undrar om du prövat att ge behandling med Aqua-Kraut i vattnet? Jag hade tidigare små ljusa fläckar på sidor och fenor och tillsatte veckodosen AK. Blev bra på ett par dagar. Har du bara kört med AK på fodret?
                Jag har bara använt AK lite sporadiskt faktiskt, på frysfoder ibland och i hela karet då och då. Kör du 20ml/100L vatten i veckan? Som vanligt skulle man ju vilja veta anledningen varför just den här är drabbad av vad det nu är.
                Så här ser den stackaren ut
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Ja det ser ju trist ut. Stackars fisk. Men äter hon och mår bra så skulle jag köra på att i grunden så är det ändå bra med henne. Ja, jag tillsätter 20 ml till 100 liter vatten.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Tillbaka till prinsesskaret. Sen igår kör jag parallellt spottar (den mesta tiden) tillsammans med befintlig ljusramp (några få timmar med Sylvania Aquastar). Jag har bara några få icke ljuskrävande växter.
                    Huvvaligen - inte så konstigt egentligen att många fiskar inte verkar trivas när det är för ljust. Lite kiselalger finns fortfarande kvar, men cyanon verkar puts veck.
                    Några bilder på spotbelysningen, som känns väldigt behaglig - ljusrampen däremot känns väldigt skarp, vilket jag aldrig har upplevt förut.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Älskar spottar, blir så levande på något sätt. Sista bilden är ju fantastisk.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Äh, jag slänger in lite bilder igen.
                        Två Diskuspar har lagt ägg, jag trodde dom skulle ta en mycket längre vilopaus.
                        Jag lyckades få en bild på Paletthannen också.

                        Sen jag skaffade dom nya paletterna, så blev det full fart på det söta Dorsigeraparet. Dom har inte lekt sen förra sommaren, men nu är dräkten framplockad igen och dom kromar och har sig för varandra. Så nu leker både dom och Palettparet. Nycklarna blir bortkörda av bägge paren - men knepigt nog så jagar inte dorsigeran och paletten varandra. Det kanske är lugnet framför stormen.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Riktigt härliga bilder, Inger!
                          Det verkar som att du fått till en mycket bra "terrorbalans" i karet - gott så!
                          Jag har en känsla av att de där prickarna på en av dina Discusar kommer att försvinna inom kort - det ser redan ut att vara bättre.
                          Kollade lite på dina bilder från T-karet också - jag tror att du kan räkna med att det finns en hane och en hona bland de tre som har överlevt (vad de andra har dött av har jag inte en aning om) och när de har vuxit på sig lite har du nog grejer på gång där.
                          Som sagt; riktigt fina bilder - bara att njuta!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Riktigt härliga bilder, Inger!
                            Det verkar som att du fått till en mycket bra "terrorbalans" i karet - gott så!
                            Jag har en känsla av att de där prickarna på en av dina Discusar kommer att försvinna inom kort - det ser redan ut att vara bättre.
                            Kollade lite på dina bilder från T-karet också - jag tror att du kan räkna med att det finns en hane och en hona bland de tre som har överlevt (vad de andra har dött av har jag inte en aning om) och när de har vuxit på sig lite har du nog grejer på gång där.
                            Som sagt; riktigt fina bilder - bara att njuta!
                            ...lugnet före stormen heter det ju, inte framför.

                            Ja, kanske Lilla Blå ser lite bättre ut idag - några av dom där finnarna har plattats till och liksom runnit ut.
                            Så Mats du tycker inte jag ska fylla på med fler prinsessor - utan jag väntar och ser vad som händer? Den större är och bökar nere bland stenarna då och då. Dom andra två mindre håller ihop och simmar för det mesta tillsammans.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              ...lugnet före stormen heter det ju, inte framför.

                              Ja, kanske Lilla Blå ser lite bättre ut idag - några av dom där finnarna har plattats till och liksom runnit ut.
                              Så Mats du tycker inte jag ska fylla på med fler prinsessor - utan jag väntar och ser vad som händer? Den större är och bökar nere bland stenarna då och då. Dom andra två mindre håller ihop och simmar för det mesta tillsammans.
                              //Inger
                              Ååhh... hade jag fått suttit och tittat på dom (sessorna) någon timma, hade jag nog kunnat svara på hur du borde gå tillväga...
                              Såhär; det borde, i all sannolikhets namn, vara olika kön på två av dom - och då löser det sig. Om du kan addera en eller två till, av samma storlek, snabbt - så kan du ju alltid plocka bort dom som "blir över" senare.
                              Jag hade nog väntat ett litet tag, och kollat om den som gräver nu "bjuder in" en av de andra och de börjar dona lite mer tillsammans.
                              Kruxet är att det kan bli lite svårare att etablera en addering av "nya" i ett senare skede - fördelen med att ha några fler (om man inte innan vet könen på dom) från början är att de lättare parar ut.
                              Mycket svårt att säga hur du skall göra just nu - vänta ett par veckor och se hur det utvecklar sig är mitt bästa råd.
                              Kan du regelbundet beskriva hur de beter sig, typ ett par gånger i veckan?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ååhh... hade jag fått suttit och tittat på dom (sessorna) någon timma, hade jag nog kunnat svara på hur du borde gå tillväga...
                                Såhär; det borde, i all sannolikhets namn, vara olika kön på två av dom - och då löser det sig. Om du kan addera en eller två till, av samma storlek, snabbt - så kan du ju alltid plocka bort dom som "blir över" senare.
                                Jag hade nog väntat ett litet tag, och kollat om den som gräver nu "bjuder in" en av de andra och de börjar dona lite mer tillsammans.
                                Kruxet är att det kan bli lite svårare att etablera en addering av "nya" i ett senare skede - fördelen med att ha några fler (om man inte innan vet könen på dom) från början är att de lättare parar ut.
                                Mycket svårt att säga hur du skall göra just nu - vänta ett par veckor och se hur det utvecklar sig är mitt bästa råd.
                                Kan du regelbundet beskriva hur de beter sig, typ ett par gånger i veckan?
                                Jag har ju lärt mig det här med YT nu som du vet - så den biten klarar jag. Igår kväll gjorde jag ett tappert försök att filma det här karet - det blev skit kan jag säga. Det blev svarta linjer runt fiskarna och skärpan får jag inte till trots stativ. Är kameran inställd på AF ska den väl sköta sig själv, eller hur. Jag får nog plocka fram boken och läsa på.
                                Så Mats du kommer att få regelbundna skriftliga beskrivningar tills vidare, var så säker.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...