Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Tack för svaren, lite gott & blanda så det är bara att välja. Kemikalier går bort, som sagt kommer man inte åt orsaken.

    Mats; jag känner mig riktigt tillfreds med att du också stöter på patrull ibland. Jag minns ditt 960-T, kanske jag ska tippa i lite kno3 - eller inte??. Jag har tolv ikea:s Led-puckar någonstans, jag har letat och letat, men jag hittar dom inte - dom har liksom bara gått upp i rök. Dom kommer att hittas till slut, var så säker. Tills vidare får karet vara nedsläckt, förhoppningsvis med lyckat resultat .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jodå, patrull stöter man på titt som tätt, men det är bara att vänta på att patrullen skall patrullera förbi.




      Ursprungligen postat av Inger H
      Tack för svaren, lite gott & blanda så det är bara att välja. Kemikalier går bort, som sagt kommer man inte åt orsaken.

      Mats; jag känner mig riktigt tillfreds med att du också stöter på patrull ibland. Jag minns ditt 960-T, kanske jag ska tippa i lite kno3 - eller inte??. Jag har tolv ikea:s Led-puckar någonstans, jag har letat och letat, men jag hittar dom inte - dom har liksom bara gått upp i rök. Dom kommer att hittas till slut, var så säker. Tills vidare får karet vara nedsläckt, förhoppningsvis med lyckat resultat .

      //Inger

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Tjoho jag har hittat dom - i garaget, hur sjutton har dom hamnat där tro. Det var bara åtta puckar, inte tolv som jag hade för mig. Åtta bör väl räcka till ett 240-liters? Då är det bara att fara till glasmästaren, så han får skära till täckglas.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Inger. Ska bli spännande att se denna Cyanobatalj få ett bra slut. För egen del skulle jag faktiskt kunna tänka mig Easylife Blue Exit som vad jag förstått funkat riktigt bra som Cyanobroms i karet. Har lite tendenser i mitt 180 längst fram vid gruset, men det kommer och går. Det som kickar igång det är om det blir för mycket ljus hos mig och faktiskt om filtret är lite för skitigt i filtermassan. Kan få tendenser även med KNO3.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Inger. Ska bli spännande att se denna Cyanobatalj få ett bra slut. För egen del skulle jag faktiskt kunna tänka mig Easylife Blue Exit som vad jag förstått funkat riktigt bra som Cyanobroms i karet. Har lite tendenser i mitt 180 längst fram vid gruset, men det kommer och går. Det som kickar igång det är om det blir för mycket ljus hos mig och faktiskt om filtret är lite för skitigt i filtermassan. Kan få tendenser även med KNO3.
            Jag kan också rekommendera Blue Exit, för mig eliminerade det all Cyano på bra precis 10 dagar vilket till och med är bättre än vad det står på förpackningen. Däremot vet jag inte om det precis som GT också eliminerar bra bakterier?
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Det jag hört om Blue Exit är just att de "goda" bakterierna fortfarande skall vara intakta i karet. GT är ju lite som att släppa en bomb i karet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag tände en snabbis nu, det gröna eländet har faktiskt blivit lite svagare i färgen sen igår.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Härligt att höra. Ingen gillar grönt slem hemma
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                    Det låter som att det kommer gå bra det där

                    Och jag gillar inte grönt slem nånstans

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Cyanon verkar ha försvunnit - likaså två prinsessor, dom som var minst (jäkla skit). Nu finns bara tre kvar, jag får se vad som händer med dom.

                      En av diskusarna har fullt med vita "finnar" på hela kroppen - min favorit, den minsta BT som alltid är framme och kollar. Den kliar sig inte och äter bra. Finnarna kom från den ena dagen till den andra, jag tänkte nästan avliva den idag, så hemsk ser den ut. Jag har noterat, att den har släppt slemskikt vid dom två senaste VB. Så då frågar jag mig, byter jag vatten för ofta - eller kanske för sällan, för mycket eller för lite vid varje VB. Varför händer detta med just den här?

                      Lite kul har också hänt. I onsdags fick jag hem ett par av Pelvicachromis Silviae, tidigare P. aff spec subocellatus. En ny Pelvicachromisart, som är beskriven av Anton Laboj, den är uppkallad efter hans fru. Det finns nästan inget skrivet än om denna art än, men det kommer väl så småningom. Dom här är mycket kraftigare i både huvudet och kroppen, än dom förra "subborna" som jag hade. Jag tror, att jag har lyckats med att få en väldigt bra kvalitet på detta par. Det är bara att hoppas på att dom överlever.
                      Dom har lekt nu i två dagar, honan får en färgskiftning som är helt bedårande. Hanen är lite skygg för kameran än så länge, men jag får nog till en bild snart.
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        Du kan aldrig byta vatten för ofta med diskus , har du någon antispot eller liknande vitsprickmedicin hemma , det brukar ta bort skiten
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Kul och spännande med paletterna, Inger!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Du kan aldrig byta vatten för ofta med diskus , har du någon antispot eller liknande vitsprickmedicin hemma , det brukar ta bort skiten
                            Vet väl fasiken det woodlund det där med vattenbyten . Jag har antispot (det är inte vitaprick den har) - vet att den medicinen tar det mesta. Gjorde ett litet ynka VB idag, ingen slemskikt släpptes vilket var skönt. Jag tänker inte tillsätta något "naturmedel" nu under en tid, min favorit kan ju kanske vara allergisk mot den - vad vet man?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Kul och spännande med paletterna, Inger!
                              Japp Mats det är skitkul, dom är så himla stora, kraftiga och fina. Dom här funkar bra med ett PH 8, enligt det lilla som finns att läsa om just dom här rackarna .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Japp Mats det är skitkul, dom är så himla stora, kraftiga och fina. Dom här funkar bra med ett PH 8, enligt det lilla som finns att läsa om just dom här rackarna .

                                //Inger
                                Gôtt, Inger - och så lite fler bilder på dom, eller hur?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...