Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jaha, så var den här gamla möget uppe igen...
    Inger, matar du med oxhjärta som jag personligen tycker är ett utmärkt foder till disus som man vill ska växa på sig lite, eller få upp i storlek och vikt av en eller annan anledning. Men eftersom det är mycket proteiner i hjärta, så måste du även köra lite högre temp i vattnet för att de ska kunna smälta och tillgodogöra sig fodret på ett bra sätt.

    Jag köpte ett gäng smådiskus för några år sedan, som fick gå i ett naket Juwel 240. Matade 6-7 ggr/dag, bytte 50% vatten nästan var dag och jäklar vad de växte. Men så hade jag ca 30 grader i vattnet och de växte minst en cm i månaden....
    Så ger du dem oxhjärta ett par gånger i veckan och du har tempen (28-30grader) så bara ös på.

    För att citera något jag läste häromveckan, lät ungefär så här: "Hur ofta krockar en lastbil fullastad med flingfoder i Amazonas så hela lasten åker i vattnet".
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av ansjo
      För att citera något jag läste häromveckan, lät ungefär så här: "Hur ofta krockar en lastbil fullastad med flingfoder i Amazonas så hela lasten åker i vattnet".
      Hahahha, så sant så sant!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av ansjo
        Jaha, så var den här gamla möget uppe igen...
        Inger, matar du med oxhjärta som jag personligen tycker är ett utmärkt foder till disus som man vill ska växa på sig lite, eller få upp i storlek och vikt av en eller annan anledning. Men eftersom det är mycket proteiner i hjärta, så måste du även köra lite högre temp i vattnet för att de ska kunna smälta och tillgodogöra sig fodret på ett bra sätt.

        Jag köpte ett gäng smådiskus för några år sedan, som fick gå i ett naket Juwel 240. Matade 6-7 ggr/dag, bytte 50% vatten nästan var dag och jäklar vad de växte. Men så hade jag ca 30 grader i vattnet och de växte minst en cm i månaden....
        Så ger du dem oxhjärta ett par gånger i veckan och du har tempen (28-30grader) så bara ös på.

        För att citera något jag läste häromveckan, lät ungefär så här: "Hur ofta krockar en lastbil fullastad med flingfoder i Amazonas så hela lasten åker i vattnet".
        Anders, jag vet det där med temp och oxhjärta . Mina diskusar verkar trivas som bäst med en temp mellan 29-30grader, så det är den temp jag har nu. Har jag dryga 28grader, så drar dom sig undan lite mer. Så oxhjärta eller inte, så kommer min Cobolt att få det i alla fall två ggr/veckan - jag litar på den senaste forskningen.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Hur sjutton har det här gått till egentligen? Jag har gått och blängt på karet i två dagar nu och anat lite grönt på sanden. Kiselalgerna är väntade som vanligt, men det där gröna på sanden är cyano. Prinsessorna har varit i karet i elva dagar och lever på svältgränsen, varför kommer cyanon?
          Det är så länge sen jag hade det i något av karen, så jag hade nästan glömt bort att smörjan fanns.

          //Inger
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Inger H; 20 October 2013, 13:58.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Lite mat ger mindre nitrat som i sin tur kan vara en orsak till cyano.
            Hur länge har karet varit igång?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Lite mat ger mindre nitrat som i sin tur kan vara en orsak till cyano.
              Hur länge har karet varit igång?
              Det har varit igång drygt tre veckor, startade upp det med flytande bakteriekultur som vanligt. Jag matar väldigt sparsamt så här i början, eftersom jag är skraj för nitrispik. En prinsessa har dött, så nu är dom bara fyra.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Då kan du börja mata lite mer och ge det tid, cyano kommer ofta i det läget du är i nu. Även mitt 720 gjorde på det viset, nu med större fisklast och normal matning är cyanon borta.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jaha du, men större fisklast? Jag bara hoppas på, att av dessa fyra finns ett par - fast jag brukar förstås inte ha sån tur.
                  Jag får se vad som händer med cyanon framöver. Tack för svar Anders.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    Jag har läst på andra forum att en bättre cirkulation vid botten har löst problemet. OBS inte egen erfarenhet. Nån gång har jag haft problem med cyano själv, men då har jag använt Tetras General Tonic. Den har funkat bra.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      När jag får cyano hos mig eller rättare sagt jag har alltid lite verkar det som i vissa av karen , speciellt de som har mycket rötter, så får jag det på rötterna och där det är mest flås från pumpen... men efter det håller sig på vissa ställen och inte ökar så låter jag det vara men skall testa igen att öka nitrathalten med det vita pulvert jag fick i en påse
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Cirkulation är en faktor som är viktig mot cyano, och GT funkar bra att ta bort det. Men det tar inte bort orsaken, plus att det är bakteriedödande och ser ingen skillnad på goda eller dåliga bakterier.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Törs väl fasiken inte ha någon cirkulation vid botten, då blir det väl sandstorm. Jag vet ju allt det där runt cyano, men varför i så här tidigt skede, det har aldrig hänt förr - utan det brukar dröja ett halvår eller så.

                          Nu börjar det hända lite grejor i det här karet. En prinsessa jagar en annan, kan det vara två hannar eller en ihärdig friare - dessutom blir dom som ostkrokar runt varandra då och då.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Inger! Kommer du ihåg mitt 960-T-kar? Inga växter, bara sand och sten. I detta kar fick jag en frodig matta cyano - på nolltid.
                            Jag fick rådet att tillföra en aning kno3 under någon månad - och det hjälpte, cyanon försvann och kom aldrig mer tillbaka.
                            Nu kanske du vet att jag har ett 540-kar med bara sand och sten - inga växter. Likadant med detta - jag fick en heltäckande matta av cyano - och den har varit heltäckande minsann, precis över hela karet.
                            Jag tog det lugnt och fint och liksom tittade var det var mindre tjockt med cyano. Under några grenar, där det var lite skugga kom cyanon inte riktigt till sin rätt.
                            Så, istället för att mörklägga helt drog jag på några ledpuckar, och fick på så sätt en sparsammare belysning och skippade lysrör och MH-ljus. Det tog cirka två veckor - och se på fan - cyanon är mer eller mindre helt borta, några små fläckar här och var på några rotdelar nära ytan.
                            Om någon vecka till - då jag är säker på att den sista cyanon har gett sig - skall jag börja köra med lite försiktiga lysrörsintervaller igen, men låta ledpuckarna starta och avsluta belysningstiden (det finns ju inga växter som behöver ljus).

                            Cyano är (iallafall för min del) ett stort mysterium. Jag har mörklagt någon gång, jag har använt GT någon gång och jag har slått i lite kno3 under en tid vid ett tillfälle - och det har fungerat bra, cyanon har försvunnit. I de flesta andra fall, som exempelvis 960-SA-karet uppstod aldrig cyano överhuvudtaget.

                            Nu skall du inte bry dig om hur jag har gjort - och mina metoder är högst amatörmässiga -, men med lite tålamod har jag, denna gång, lyckats mota bort cyano genom att dra ner ljusintensiteten i karet. Det har tagt några veckor, och kommer säkert att ta någon eller ett par veckor till, men cyanon är snart väck.
                            Jag har ganska bra drag på genomströmningen i karet, även i bottenskiktet - men inte så stark att sanden flyttar sig...

                            Kommentar

                            • noisy
                              • October 2006
                              • 338

                              Angående Cyano. Jag hade stort problem med cyano för ett litet tag sedan och liksom Pia beskriver det så hade även jag mest cyano där cirkulationen var som störs.
                              Efter att utan resultat ha försökt bekämpa cyanon så kändes det som att endast två alternativ återstod.
                              Antingen avsluta min tid som akvarist eller att använda algbekämpningsmedel och då valde jag algbekämpningen samt att gå ner i belysningstid från 10 timmar till 8 timmar per dygn.

                              Detta resulterade i att alla växter från cabomba till näckrosor och svärdsplantor nästan dog men inte riktigt.
                              Resultatet blev dock lyckat så till vida att all cyano försvann och efter ca 8 veckor så hade växterna förutom cabomban återhämtat sig.

                              Nu har det gått ytterligare några månader, växterna frodas och cyanon har hållit sig borta än så länge i alla fall. Jag rekommenderar egentligen inte användande av algmedel men fiskarna bekom det inte utan de verkade må bra igenom allt detta,
                              cyanon försvann och växterna återhämtade sig, så i nödfall kanske algmedel kan fungera i alla fall.
                              Jag använder Happy life plant och Easycarbo som gödning.
                              Senast redigerad av noisy; 21 October 2013, 11:38.

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Grejen är ju den att det är helt ofarligt ända tills man börjar slåss mot algproblemen. Att bota med kemikalier är sällan lyckat, det blir bra för stunden men det håller inte i längden, akvaristikens eftersupning helt enkelt.

                                Dra ner på belysningstid eller att göra som Mats med Led-puckarna är fullgoda och lugna alternativ. Det är inget misslyckande att drabbas, det blir lätt såhär i nystartade akvarier.

                                Cyano är bra, det är tack vare den vi finns här idag, vi ska tacka den mer än vi utrotar den egentligen
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...