Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av woodlund
    Skönt att höra att du verkar fått bukt på de flesta i akvariet , ge det någon dag till så kommer säkert den sista fram och äter också
    Den äter den också - beror lite på vad som bjuds, men sen sticker den genast tillbaka till "sin plats".

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Vad roligt Inger. Blir jätteglad av att höra detta. Dina Cobolter och jag känner ju varandra lite och det var på håret att de bott i Västerås. Drar igång motsvarande behandling i mitt kar ikväll. Körde du med genomluftning under behandlingen? Hade du tänt/släckt?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Vad roligt Inger. Blir jätteglad av att höra detta. Dina Cobolter och jag känner ju varandra lite och det var på håret att de bott i Västerås. Drar igång motsvarande behandling i mitt kar ikväll. Körde du med genomluftning under behandlingen? Hade du tänt/släckt?
        Nej, ingen genomluftning (har ingen luftpump) - fast en himla fart på vattnet. Jag hade tänt dom vanliga timmarna - vilket innebär, fyra timmar släckt under dom ljusa timmarna.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Torsdag morgon hos mig - välkommen vinter.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Jaha, du vet vad jag tycker om det...fy faen!
            Men kanske kul för de som är min motsats .
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Jaha, du vet vad jag tycker om det...fy faen!
              Men kanske kul för de som är min motsats .
              Jag hänger gärna med dig till Thailand ett halvår, Anders! Nu börjar ju den jävla vintern här igen. Det har börjat krypa under kritiska +10°C här på pisskusten - det går bara inte...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                När drar vi? Jag bokar annars biljetter idag till värmen, men får vänta till början på april!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jamen tänk vad det skulle vara tråkigt med sommar året runt .
                  Uppskattar inte ni två våra fyra årstider, man har ju liksom ingenting att längta till, om årstiden skulle se likadan ut året runt.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Jamen tänk vad det skulle vara tråkigt med sommar året runt .
                    Uppskattar inte ni två våra fyra årstider, man har ju liksom ingenting att längta till, om årstiden skulle se likadan ut året runt.

                    //Inger
                    Riktigt ärligt talat, Inger - jag uppskattar enbart sommaren! För min del hade det kunnat vara solsken och +35°C året runt. En krispigt kall vinterdag är inte att förakta, men den skall avnjutas inomhus, vid vedkaminen med ett glas gott i näven!
                    Det är inte utan att man har funderingar att flytta norröver - där är det ju solsken och tropisk hetta de flesta månader på året!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Å nu ska jag ta med mig valpen och gå plocka eklöv - vilket jag inte skulle kunna göra, om denna vackra årstid som heter höst inte fanns.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        grått grått grått

                        pissregnar varvat med duggregn, och ett litet skyfall

                        +12

                        väldigt tacksam att det inte är minusgrader

                        det hade säkert blitt 1,5 meter snö

                        med tanke på diverse ryggproblem i familjen så är det inte helt lämpligt med snö just nu.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Riktigt ärligt talat, Inger - jag uppskattar enbart sommaren! För min del hade det kunnat vara solsken och +35°C året runt. En krispigt kall vinterdag är inte att förakta, men den skall avnjutas inomhus, vid vedkaminen med ett glas gott i näven!
                          Det är inte utan att man har funderingar att flytta norröver - där är det ju solsken och tropisk hetta de flesta månader på året!
                          +1
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Sådär ja, nu ligger eklöven på tork.

                            För att återgå till lite fiskprat, så råder för tillfället en stilla harmoni i diskuskaret. Paren har tagit en paus från sina intensiva lekar - dom har ju hållit på sen i juni, fattar inte att dom orkar. Elva stycken kommer nyfiket fram och kollar, när jag sätter mig vid karet - den tolfte står mest under sin rot, men kommer fram och äter då och då. Inga fighter heller den senaste veckan, bara lite puttande då och då.

                            Jag har lyckats få igång matlusten på ena halvan av Coboltparet också. Jag har aldrig matat med oxhjärta till mina diskusar, men efter att ha läst en artikel i Ciklidbladet om foder till diskusen så köpte jag en karta förra veckan. Det var precis som om den här Cobolten plötsligt vaknade upp - det såg ut som han tänkte...äntligen. Efter det "uppvaknandet", så smakade även artemia mums. I artikeln står det, att man inte ska mata för ofta med oxhjärta, undrar hur man mäter "för ofta"?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Sådär ja, nu ligger eklöven på tork.

                              För att återgå till lite fiskprat, så råder för tillfället en stilla harmoni i diskuskaret. Paren har tagit en paus från sina intensiva lekar - dom har ju hållit på sen i juni, fattar inte att dom orkar. Elva stycken kommer nyfiket fram och kollar, när jag sätter mig vid karet - den tolfte står mest under sin rot, men kommer fram och äter då och då. Inga fighter heller den senaste veckan, bara lite puttande då och då.

                              Jag har lyckats få igång matlusten på ena halvan av Coboltparet också. Jag har aldrig matat med oxhjärta till mina diskusar, men efter att ha läst en artikel i Ciklidbladet om foder till diskusen så köpte jag en karta förra veckan. Det var precis som om den här Cobolten plötsligt vaknade upp - det såg ut som han tänkte...äntligen. Efter det "uppvaknandet", så smakade även artemia mums. I artikeln står det, att man inte ska mata för ofta med oxhjärta, undrar hur man mäter "för ofta"?

                              //Inger

                              Och så här står det på zoopet:

                              "Mycket populära foder för diskus är s.k. oxhjärte-foder. Det säger sig dock själv att däggdjursproteiner och fetter inte är något naturligt diskusfoder. De kan inte alls tillgodogöra sig detta, vilket man lätt märker genom den feta hinna och kraftiga algtillväxt som ofta förekommer i akvarier när man matar med sådant foder."


                              Säger som en berömd musiker: Vem kan man lita på


                              Just i detta fallet lutar jag mig på zoopet, av den enkla anledningen att det är inte ofta diskus i amazonas tuggar oxhjärta som stapelföda, visst en och annan kossa har kanske ramlat ner i floderna och där någon enstaka Discus har tuggat lite på hjärtat, men det kan inte vara helt normalt.....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Japp Ken, jag har läst om oxhjärta under årens lopp - även det som står skrivet här på zoopet .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...