Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Inger H
    Helt plötsligt har mina kära (dom flesta) diskusar börjat att käka allt från dom flesta frysfoder - till D50+, och ett flingfoder från Dajana, som heter Discus premier. Lite tråkigt nu med medicineringen, men det fixar sig nog.

    //Inger
    Du får väl se, men mina Diskusar får bättre aptit vid och efter medicinering. Fattar inte vad det beror på men det är verkligen så. Kanske kan det vara så att en del av sånt som ligger latent i deras kroppar träder tillbaka och de känner sig extra pigga? Jag kan bara märka att efter 4 dagar med antispotkur så är de smått dopade i karet. Högre aktivitet, aggressivitet etc.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Du får väl se, men mina Diskusar får bättre aptit vid och efter medicinering. Fattar inte vad det beror på men det är verkligen så. Kanske kan det vara så att en del av sånt som ligger latent i deras kroppar träder tillbaka och de känner sig extra pigga? Jag kan bara märka att efter 4 dagar med antispotkur så är de smått dopade i karet. Högre aktivitet, aggressivitet etc.
      ...dom började att käka det "nya" fodret före medicinering.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Då blir det ju lätt att få i magmedicinen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Jens79
          • September 2013
          • 200

          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

          Medicinen kanske innehåller B-vitamin? Ska ju höja aptiten hos djur och människor.

          /Jens

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Ursprungligen postat av Jens79
            Medicinen kanske innehåller B-vitamin? Ska ju höja aptiten hos djur och människor.

            /Jens
            Nja. Tror inte det Det är nog mera en positiv effekt av de smått mordiska kemikalierna (för flagellaterna vill säga) de får i sig. Hos Diskusar så har de egentligen alltid flagellaterna latent och om de (Diskusarna) är i obalans så tar de fart.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Då blir det ju lätt att få i magmedicinen.
              Nope, inte så lätt - den som verkligen behöver att få meducinen i sin lilla magge käkar inte just nu.
              Kliar mig i skallen nu - kanske jag ska droppa lite på käket också, eller kan det kanske bli för mycket av det goda då?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Ursprungligen postat av Inger H
                Nope, inte så lätt - den som verkligen behöver att få meducinen i sin lilla magge käkar inte just nu.
                Kliar mig i skallen nu - kanske jag ska droppa lite på käket också, eller kan det kanske bli för mycket av det goda då?

                //Inger
                Vad menar du med att droppa på maten också?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Vad menar du med att droppa på maten också?
                  Jag har ju medicinerat själva karet - i vattnet där fiskarna simmar du vet

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Imazo har en ny Pelvicachromis på sin fisklista, som heter P. Silviae. Ja, jag är såklart jättesugen på den, men jag har haft både P. Taeniatus och P. Subocellatus som jag inte har lyckats med. Så då far tankarna, ska jag "göra en tredje gången gillt" - det kan ju faktiskt gå bra - eller ska jag köpa den vanliga paletten, som är hur vacker som helst den också. Det är ju faktiskt kul men en lite ovanligare fisk, fast dom kanske har samma beteendemönster...vi får se.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Gjorde du inte tredje gången gillt på diskusen med?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Imazo har en ny Pelvicachromis på sin fisklista, som heter P. Silviae. Ja, jag är såklart jättesugen på den, men jag har haft både P. Taeniatus och P. Subocellatus som jag inte har lyckats med. Så då far tankarna, ska jag "göra en tredje gången gillt" - det kan ju faktiskt gå bra - eller ska jag köpa den vanliga paletten, som är hur vacker som helst den också. Det är ju faktiskt kul men en lite ovanligare fisk, fast dom kanske har samma beteendemönster...vi får se.

                        //Inger
                        Varför skulle det inte gå bra?
                        Du har ju till och med fått frisimmande discusyngel och mer därtill
                        Lite självförtroende nu

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Här är det två, som säger köp. Då kommer frågan, varför dom förra inte funkade hos mig? Otur kanske - eller så var dom inte friska?

                          Jo Pia, det är tredje gången gillt med diskusarna, två mår inte bra - men hoppas att dom piggnar till nu under medicineringen.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Det var säkert otur eller att de inte var friska, denna gången går det säkert kanonbra
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Det var säkert otur eller att de inte var friska, denna gången går det säkert kanonbra
                              Instämmer

                              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Låter spännande

                                Edit. Såg inte oron och svaren sedan, men skulle köpa ändå. Tror inte på otur.
                                Senast redigerad av Bluewing; 13 October 2013, 11:10.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...