Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Lite trevande undersökning av nya hemmet, men väldigt alerta ändå. Så söta med sina blåa oskyldiga ögon. Jag får väl se, om dom är lika söta om ett par dagar. Dom har undersökt övre lagret av stenarna, väntar med spänning när/om dom beger sig längre neråt.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Fina
      Vad är det för storlek på dom?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Inger H
        ...dom var där, och håller på att koppas in nu. Säg den glädje som varar...

        Såg just, att min ena Cobolt skiter vitt - tänk att jag har väntat på det. Bluewing, hur var det nu du körde kuren med Multicura + Antispot. Ingen idé att jag blandar i maten, för den här käkar inget just nu. Gjorde du ett vattenbyte innan du började medicinera?

        //Inger
        Hej Inger! Är ledsen att jag inte fanns när du behövde hjälp. Har hållt på med Diskusburken med rengöring av filter, rutor och ansat växter jagat runt i hela stan efter en doppvärmare till räkorna. Så jag blev färdig först nu.

        Den kur jag tänkte göra är en kabom-kur med Diskusarna när man inte vet vad som är orsaken. Då ges multicura och antispotbehandling samtidigt. Men rådet för mig med vitskit då var att ge alla Diskusar antispotindränkta tetrabits under 7 dagar. Eftersom alla under den veckan började äta och så småningom slutade tillverka vitskit så blev det aldrig dunderkuren. Så rådet är nog samma till dig att försöka med den starten. Är det så att han inte äter alls så är mitt råd att du ringer leverantören Tony för att se hur du behandlar vitskit på annat sätt.
        Har du ett extrakar så du kan göra en värmekur med just den Cobolten? Har för mig att förhöjd värme ska ge samma effekt. Men det är ju inte kanon för malar och växter. Då kan du ju pröva dig fram med medicinering också. Vill du veta exakt problemet kan man ju skicka lite skitprov från Diskusen till Tony så tar han reda på det exakta problemet.
        Ellaer annars så kör du kabom i tre dagar?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Morrn! Har en fått vitskit, så är nog chansen ganska så stor att flera är drabbade. Jag kör en tredagarskur, så får jag se vad som händer. Hoppas att det hjälper. Ogillar detta elände skarpt!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Själv har jag nog tappat respekten lite för vitskit eftersom det vände ganska lätt.
            Men tror du ska fortsätta med antispot på bitsen i sammanlagt 7 dagar. Så du inte lägger av med det efter de första tre dagarna.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Själv har jag nog tappat respekten lite för vitskit eftersom det vände ganska lätt.
              Men tror du ska fortsätta med antispot på bitsen i sammanlagt 7 dagar. Så du inte lägger av med det efter de första tre dagarna.
              Gjorde du något VB under dom här sju dagarna?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Har förstått det att extra rent vatten är ett plus gällande vitskit så jag bytte vatten en extragång i mitten av perioden. Sedan ger jag veckodosen Aqua-Kraut i vattnet samtidigt eftersom tetrabitsbehandlingen ju egentligen bara påverkar Diskusen invärtesså ville jag ge en extrakick till immunförsvaret.
                Om man däremot ger den sk. ka-bom behandlingen så gäller ju lite andra rutiner då akvariet ska vara släckt under multicurabehandlingens tre dagar samt att man gör ett stort vattenbyte efter de tre dagarna samt att man behöver ha extra genomluftning i karet under samma tid. Hade själv en luftpump som gick på max då. Den multicurabehandling jag pratar om nu är den jag gjorde när jag släppte i Diskusarna.

                Sedan apropå vitskit så tycker jag att de som drabbades värst var de Diskusar som matvägrade envisast och där kan man ju undra vad som är hönan och ägget?
                Men det underliga är att en av de hanarna som står högst i rang har ju inte ätit något nu på tre veckor, men började äta när jag började med en ny antispot behandling för 4 dagar sedan (en hona började ju skita vitt igen).

                Men som sagt. Tror det kommer att gå finfint för dig.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Kul med de nya Princessorna, ser fina ut
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Kul med de nya Princessorna, ser fina ut
                    Ja, det ska bli intressant att följa deras beteende framöver. Just nu håller dom på att kolla runt.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Fina
                      Vad är det för storlek på dom?
                      Två är ca 5cm, dom andra tre lite mindre.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Ok tyckte dom såg mindre ut

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Fina prinsessor!

                          Hur lägger du upp det med dina Diskusar nu? Nyfiken på vilken taktik du kommer att välja.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Fina prinsessor!

                            Hur lägger du upp det med dina Diskusar nu? Nyfiken på vilken taktik du kommer att välja.
                            Jag har skickat PM till Tony, så får vi se vad han säger. Vitskit kan ju se lite olika ut. Den här skiten ser inte ut som korvskinn - utan den är vit, smal och flera centimeter lång. Jäkla skitsnack förresten.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Helt plötsligt har mina kära (dom flesta) diskusar börjat att käka allt från dom flesta frysfoder - till D50+, och ett flingfoder från Dajana, som heter Discus premier. Lite tråkigt nu med medicineringen, men det fixar sig nog.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Vi håller tummarna
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...