Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jag håller med, det ser riktigt bra ut Inger!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      T-karet är topp, Inger!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Puh, gick just igenom värsta eldprovet - två "gamla rävar" dessutom. Tack Mats och Anders.
        Tycker ni, att jag ska ändra på något - i så fall säg det, "ris" mottages också tacksamt!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Har du bara byggt "smart" undertill tycker jag inte du behöver ändra någonting - det ser störtskönt ut! Det blir perfekt för en "prinsess"-koloni där.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Har du bara byggt "smart" undertill tycker jag inte du behöver ändra någonting - det ser störtskönt ut! Det blir perfekt för en "prinsess"-koloni där.
            Jag tror, att jag har byggt "smart" - fingret emellan överallt, skrevor och hål skall också finnas, om inte allt har rasat därunder.
            Mats, hur många prinsessor är lämpligt att ha i detta kar - och vilken fördelning? Antar, att dom inte "kollar i röven", som med Pias fiskar, när man som jag måste beställa, det är bara att lita på grossistens "kunnande".

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jag tror, att jag har byggt "smart" - fingret emellan överallt, skrevor och hål skall också finnas, om inte allt har rasat därunder.
              Mats, hur många prinsessor är lämpligt att ha i detta kar - och vilken fördelning? Antar, att dom inte "kollar i röven", som med Pias fiskar, när man som jag måste beställa, det är bara att lita på grossistens "kunnande".

              //Inger

              Det ultimata hade varit ett säkert par, "rôvkollade" och klara. Men fyra, fem stycken kan nog bli bra - bara för att vara säker på att det kommer att bildas ett par.
              Jag tror att du måste förbereda dig på att ha lite is i magen när du släpper i dessa i karet. Det kan funka hyfsat med övriga när ett par har bildats, men det kan också bli ett jädra bortjagande av övriga individer när ett dominat par bildats - vilket är det troligaste scenariot.
              Då får du försöka att (utan att röra någon inredning) plocka bort dom som blir terrade - eller så "väntar du ut" dom, till de blir så hunsade att du med lätthet kan plocka dom.
              När ett par väl har satt igång, så bildas sakta men säkert en mycket fin koloni - det blir belöningen!

              Edit; Det kan ju vara bra att förbereda handlar'n på att du vill lämna tillbaka några stycken av "sessorna". Dessa tycker jag att du kan ge tillbaka gratis - då brukar det inte vara några problem.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 September 2013, 19:47.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det ultimata hade varit ett säkert par, "rôvkollade" och klara. Men fyra, fem stycken kan nog bli bra - bara för att vara säker på att det kommer att bildas ett par.
                Jag tror att du måste förbereda dig på att ha lite is i magen när du släpper i dessa i karet. Det kan funka hyfsat med övriga när ett par har bildats, men det kan också bli ett jädra bortjagande av övriga individer när ett dominat par bildats - vilket är det troligaste scenariot.
                Då får du försöka att (utan att röra någon inredning) plocka bort dom som blir terrade - eller så "väntar du ut" dom, till de blir så hunsade att du med lätthet kan plocka dom.
                När ett par väl har satt igång, så bildas sakta men säkert en mycket fin koloni - det blir belöningen!

                Edit; Det kan ju vara bra att förbereda handlar'n på att du vill lämna tillbaka några stycken av "sessorna". Dessa tycker jag att du kan ge tillbaka gratis - då brukar det inte vara några problem.
                Japp, jag är helt förberedd på det som du beskriver som "is i magen".
                Hur är det med cirkulationen, duger det med vanlig "fräs" på vattnet - eller behövs det mer längs bottenregionen? Har läst på, men hittar inget om det?

                Sen, tänkte jag tala om, att detta kar är verkligen ett lågbudgetkar. Inredningsmässigt har det kostat mig 189 svenska riksdaler = bakgrundsfärg + sand + 45kr växter, fick vallisskotten gratis. Gillar verkligen denna svartmålade bakgrund, men det tog lång tid innan jag "vågade".

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Vad läckert det blev i T-karet. Jättesnyggt!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Vad läckert det blev i T-karet. Jättesnyggt!
                    Tack Johnny, är allt ok?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Varsågod. Jo allt är ok. Har njutit av Tandådalen och vandring med hund och fru. Det var helt underbart.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Hur ordnade du den snygga bakgrunden Inger? Så vill jag också ha det i mitt nya hörnkar!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Hur ordnade du den snygga bakgrunden Inger? Så vill jag också ha det i mitt nya hörnkar!
                          Jag har rollat med svart akrylfärg, köpt på Panduro.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            I morrn, ska jag beställa prinsessor. Funderar på om det är någon idé, att nämna någon fördelning - det verkar ju vara svårt att avgöra. Kanske bara att hoppas på bra fördelning, på dom sju jag tänker beställa.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Kul! Hur lång tid tar det att få hem dem?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Kul! Hur lång tid tar det att få hem dem?
                                Förhoppningsvis nästa onsdag.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...