Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Du är så våldsam av dig Inger, så man blir rädd för dig
    Hon är ju en "norrlänning" och ingen "08" Norrlänningar är väl inte så "känsliga" heller...

    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag klippte bort tussen.

    //Inger
    pst.. Inger jag gjorde samma sak för ett tag sen... vi kvinnor kan
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Hon är ju en "norrlänning" och ingen "08" Norrlänningar är väl inte så "känsliga" heller...


      pst.. Inger jag gjorde samma sak för ett tag sen... vi kvinnor kan
      ...pst Pia, jag är ingen "äkta" norrlänning - utan en 08.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Maria S. Edström
        • November 2012
        • 95

        En sådan där alg som du har (hade?) på din mossa har jag på min Windelöw, Inger. Jag gör som Bluewing sa och vispar runt några varv med en uppruggad blompinne - det brukar ta det mesta. Mina amanoräkor verkar inte så sugna på denna, i alla fall inte lika mycket som de var när de var nya. Är det någon som vet hur denna alg uppkommer? Det enda jag kan tänka mig, då jag inte gjort några andra förändringar, är att det kanske varit lite längre mellan vattenbytena på senaste och att detta kan ha påverkat balansen i karet på något vis. Sådant här är spännande att försöka få reda på, tycker jag
        Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Inger H
          Det är som en fintrådig dimma.

          //Inger
          Det kommer nog tillbaka. Gör det så, är det bara att släcka ner det ett par dagar. Jag fick den i ett kar här hemma, tacksam att bli av med
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Maria S. Edström
            En sådan där alg som du har (hade?) på din mossa har jag på min Windelöw, Inger. Jag gör som Bluewing sa och vispar runt några varv med en uppruggad blompinne - det brukar ta det mesta. Mina amanoräkor verkar inte så sugna på denna, i alla fall inte lika mycket som de var när de var nya. Är det någon som vet hur denna alg uppkommer? Det enda jag kan tänka mig, då jag inte gjort några andra förändringar, är att det kanske varit lite längre mellan vattenbytena på senaste och att detta kan ha påverkat balansen i karet på något vis. Sådant här är spännande att försöka få reda på, tycker jag
            Ja, somliga tycker att alger är spännande, men jag tillhör inte den gruppen. Jag är så himla glad peppar peppar peppar... att dom har hållit sig undan en längre tid nu.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Det kommer nog tillbaka. Gör det så, är det bara att släcka ner det ett par dagar. Jag fick den i ett kar här hemma, tacksam att bli av med
              Okey, bra att veta.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Sådär, nu har jag målat baksidan svart på 240, det blir mitt första kar utan en "riktig" bakgrund.

                Mitt värsta lekpar har sprattlare igen, men inte så många. I fredags stoppade jag ner en äppelgren i karet, och på den har Coboltparet lagt en ganska så stor romkaka - deras allra första, så dom gillade nog äppellukten kanske.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag ska iväg och köpa sand i morgon till kommande T-kar. Skall det vara tjockare lager i ett T-kar, än till fiskar i ett "vanligt kar"?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Fortsätter med mina frågor. När man har stenar i karet, skall man då lägga frigolit just där stenarna ligger - eller täcker jag hela bottenytan. Om jag ska ha, vi säger bara kanske halva karet med stenar - täcker jag bara den biten med frigolit då. Undrar om någon fattar min formulering av inlägget.
                    Hoppas även att få svar på inlägg 2858.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Inger!
                      Vilka T-ciklider skall du ha i karet?
                      Skall du bara ha halva karet fyllt med sten så räcker det att lägga frigolit under stenpartiet. Stenarna bygger du direkt från frigolitplattan - all sand sist.
                      Sedan beror det lite på vilken/vilka art/arter du skall bygga sten för, hur bygget skall utformas.
                      Många T-ciklider gräver en del - och gillar att göra det, så ett ganska rejält lager sand kan vara bra, så att de får röja lite.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Inger!
                        Vilka T-ciklider skall du ha i karet?
                        Skall du bara ha halva karet fyllt med sten så räcker det att lägga frigolit under stenpartiet. Stenarna bygger du direkt från frigolitplattan - all sand sist.
                        Sedan beror det lite på vilken/vilka art/arter du skall bygga sten för, hur bygget skall utformas.
                        Många T-ciklider gräver en del - och gillar att göra det, så ett ganska rejält lager sand kan vara bra, så att de får röja lite.
                        Det blir prinsessor = härmapa. Fast det blir inte samma storlek på stenarna som du har, utan stenar av mindre format förstås. Hur många centimetrar är ett "rejält" lager med sand? Jag vet inte riktigt hur bygget ska utformas än, det blir att torrinreda, tills jag tycker att det blir ok enligt mig då. Jag har plockat stenar av olika format, men måste hitta lite platta också, så jag får till lite skrevor.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Det blir prinsessor = härmapa. Fast det blir inte samma storlek på stenarna som du har, utan stenar av mindre format förstås. Hur många centimetrar är ett "rejält" lager med sand? Jag vet inte riktigt hur bygget ska utformas än, det blir att torrinreda, tills jag tycker att det blir ok enligt mig då. Jag har plockat stenar av olika format, men måste hitta lite platta också, så jag får till lite skrevor.

                          //Inger

                          OK, någon variant av "prinsessor" alltså. Det är ett bra val som förstagångsfisk, då dessa sköter sig själva, mer eller mindre.
                          Jag tycker också att det är skönt att du väljer endast en art. Vanligtvis vill man ha flera arter i ett mindre kar, och det brukar fungera bra... till en början.
                          Vad många totalt missar är att ett T-kar måste ses som en ganska långtgående process - och vad som är vääääääldigt vanligt är att man gärna tänker sig; En skön stenhög där "sessorna" skall bo och bilda fina familjer, gifta sig och köpa möbler på ikea, samt sätta barnen på dagis medan mamma och pappa jobbar - och tio centimeter utanför Prinsesskulla skall förorten Multisslätten ligga, där de lite mindre nobla multisarna skall förortschilla i sina snäckhus..."
                          Ja, du fattar, va?
                          Det är bara att zooma ut med kameran och inse att man gärna blandar två otroligt stora och vidsträckande, samt helt olika, miljöer i ett ganska litet kar... och får för sig att detta skall funka några längre tidsepoker.

                          Nåväl, om du nu skall köra endast "prinsessor" kan du lika gärna fylla hela bottenytan i stort sett, med sten. Då kan du också lika gärna lägga en frigolitplatta på hela bottenglaset, så är den detaljen avklarad.
                          Dessa ciklider gillar trånga utrymmen och de drar sig gärna in och ner bland stenarna. Därför bör du bygga med mindre, hyfsat flat sten i botten.
                          Ett trick du kan använda dig av är att mäta med pekfingret mellan, in, under och över stenarna, så känner du liksom hur stort "rum" det blir mellan stenarna. Bygg några lager på detta sätt och sedan kan du garnera med lite tjusigare sten ovanpå så att det ser snyggt och attraktivt ut. Hur du toppar det här stensystemet avgör du själv, flat, rund eller blandad sten - vilket som.
                          "Prinsessorna" kommer att söka sig in och ner i systemet och själva gräva undan den sand som du i slutskedet hälller rakt över alltihopa - alltså, när du byggt färdigt grundsystemet, eller hela skiten, så pytsar du i sand som du bara låter strila ner mellan stenarna.
                          Det gör alltså inget om du sandtäcker stora delar av ditt stensystem, det kommar att bli ett idogt grävande ändå och det är faktiskt riktigt kul att se hur effektiva de är på att forma sin egen miljö på detta sätt.
                          Du behöver inte så många centimeter sand, men låt oss säga tre, fyra, fem centimeter - du får ju dessutom en hel del sand som strilas ner i stensystemet och denna mängd adderas sedan utanför stensystemet.
                          Kolla lite i början av min 960-tanganyikatråd så får du ett litet hum om vad jag menar med ovanstående.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 September 2013, 12:18.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Och skulle du lägga frigolit i hela karet gör det ingenting, skulle du få för dig att ändra om i karet senare är det då inga problem.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Kan inte förstå, att vissa inte tycker om långa inlägg, tack Mats. Jag skall försöka, att göra mitt bästa för att få prinsessorna att trivas

                              Anders; jag gillar dina inlägg också, trots att dom är korta.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Tur det, annars hade du fått vara utan dem. Kort men intensivt kanske...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...