Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Igår tömdes 240-literskaret, dorsigererna fick flytta tillbaka till 220 - till deras glädje. Dom lever upp igen tillsammans med nycklarna. Ap. Gephyr fick komma till 150-liter - vilket även det verkar vara en hit. Dom corysar som fanns i detta kar, fick flytta till discuskaret tillsammans med andra artmedlemmar. Så nu finns ett tomt 240-literkar här i mitt hobbyrum. Vad det kommer att bli av detta kar vete sjutton.

    Jag blev väldigt förtjust i Christians ursöta fiskar - men som vanligt, när man gillar en speciell fisk, så kostar dom en slant. Just nu så skriker mitt konto på ...hjälp.

    Idag har inte minisarna fått det dom ska ha, i form av vattenbyten och mat. Jag har inte varit hemma så många timmar idag, så deras skötsel har fått stå tillbaka lite. Fast deras magar var ändå fortfarande tjocka när jag kom hem - å dom fylldes på ytterligare.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Tycker att du skall testa ett TA-kar det finns ju många andra som du kan ha snäcklekare är trevliga med och du kan säkerligen ha fler sorters Tanganyika i ett 240 kar, men kolla med de lärde först

      Kan du inte ta lite foton på laetacarerna? Skulle vara trevligt då jag troligtvis köper några om två veckor
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Tycker att du skall testa ett TA-kar det finns ju många andra som du kan ha snäcklekare är trevliga med och du kan säkerligen ha fler sorters Tanganyika i ett 240 kar, men kolla med de lärde först

        Kan du inte ta lite foton på laetacarerna? Skulle vara trevligt då jag troligtvis köper några om två veckor
        Kollar om jag hittar några lite äldre bilder, har lite dålig ordning i mitt fotoarkiv.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

          Håller med om att jag tror ett TA kar skulle sitta fint. Men är själv vådligt sugen på Princessor efter att ha sett dem hos Kjell och på Nols. Deras yngelvård i flera generationer tror jag är hel-läckert att följa. Skulle de inte sitta fint i ett Inger-kar så säg
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Tycker att du skall testa ett TA-kar det finns ju många andra som du kan ha snäcklekare är trevliga med och du kan säkerligen ha fler sorters Tanganyika i ett 240 kar, men kolla med de lärde först

            Kan du inte ta lite foton på laetacarerna? Skulle vara trevligt då jag troligtvis köper några om två veckor
            Här kommer lite diverse fotokvalitet på dorsigerorna.
            Bifogade filer
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Inger H
              Här kommer lite diverse fotokvalitet på dorsigerorna.
              Tack, så snygga de är! Har de alltid den färgen eller kommer den bara när det är lek, revirhävdande eller så?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Tack, så snygga de är! Har de alltid den färgen eller kommer den bara när det är lek, revirhävdande eller så?
                Den här fisken tillhör en av mina absoluta favoriter, som skiftar färg hela tiden - beroende på vilket humör dom är på. Snyggast blir dom vid lekhumör, då dom skiftar färg till alla regnbågens färger. När dom sedan lägger ägg - och det vaktas, så blir dom nästan svarta - förmodligen för att skrämma iväg alla inkräktare, som är sugen på deras äggkaka.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Den här veckan har varit hemsk.
                  Jag har mentalt försökt, att ställa in mig på att min Zoya - en mycket vacker brun Flatcoated retriever, måste få en enkel biljett till hundhimlen. Den mentala biten för mig funkar inte så bra - men hon har fått sin biljett ändå...idag. Hon har varit min trogna följeslagare i tio år
                  "Bara en hund" resonerar många - men för oss, en högt älskad familjemedlem.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                    Åh Inger. Fy vad genomsorgligt. Blir alldeles ledsen inombords. Vilket mod att du trots allt du känner för Zoya orkar hjälpa henne. Tänker mycket på dig och vet precis vad du går igenom
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Läste detta på Fejan, jag beklagar så mycket jag kan...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Tack, Johnny och Anders för er medkänsla. Faan för alla dessa jäkla tårar, man blir liksom alldeles svullen i ansiktet ju.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Vet hur det känns, blir tårögd av egna minnen när jag läser om din förlust.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • noisy
                            • October 2006
                            • 338

                            Mina föräldrar hade en Bichon Frise som de måste ta bort. Efteråt så drömde bägge mina föräldrar vid ett tillfälle var, att han skällde och de upplevde det så starkt så de var säkra på att han var där när de vaknade. Men det var han ju inte. Det kanske var hans ande som kom tillbaka och tog farväl (snyft). Som väl är så minskar sorgen men de glada minnena finns kvar.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Vet hur det känns, blir tårögd av egna minnen när jag läser om din förlust.
                              Japp, egna minnen blir kvar länge - så jag förstår dina...minnen. Tack för din medkänsla C90.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av noisy
                                Mina föräldrar hade en Bichon Frise som de måste ta bort. Efteråt så drömde bägge mina föräldrar vid ett tillfälle var, att han skällde och de upplevde det så starkt så de var säkra på att han var där när de vaknade. Men det var han ju inte. Det kanske var hans ande som kom tillbaka och tog farväl (snyft). Som väl är så minskar sorgen men de glada minnena finns kvar.
                                Japp, så måste det bli - min Zoya å jag har många glada minnen tillsammans, fast även en del väldigt tråkiga. Fast nu gäller det, att komma ihåg alla roliga minnen vi hade - å dom var många.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...