Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Tack Johnny, satan i gatan vilka skönheter. Nu är dom i alla fall i karet, några av dom andra hängde på direkt. Ska bli intressant, att se hur dom rangordnar sig nu.

    Kristian, jag tycker att du ska prova. Har man en gång haft discus, så kan man liksom inte släppa tanken på att skaffa dom igen. Man blir "besatt" av någon konstig anledning.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Jag har ju plats i min burk, men jag kör ju bara den på runt 26grader vintertid så jag vet inte (dyrt att värma).

      Jag vet precis hur det är med personliga fiskar, har ju haft Koi i många år, gick att handmata och klappa
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Dom börjar bli himla kul dom här små minisarna. När dom ska käka, så har några börjat med "vuxenbeteende" - speciellt en, som viftar med hela sin lilla kropp och marker "stick härifrån, det här är min smula". Några börjar även att få lite rött på bukfenorna.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Har jag fattat det rätt nu, Inger? Du har alltså klippt cobolterna, som vi kikade på hos Tony?
          Hur många - och hur verkar det - och hur lång tid skall det ta innan bilder dyker upp?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Har jag fattat det rätt nu, Inger? Du har alltså klippt cobolterna, som vi kikade på hos Tony?
            Hur många - och hur verkar det - och hur lång tid skall det ta innan bilder dyker upp?
            Japp Mats, du har fattat rätt. Kom ju på tillsammans med Pia, att jag inte är riktigt 100 - så lite skit är det nog i vårat vatten ändå, bara så att du vet.
            Än så länge är det lugnt, dom är framme hela tiden och gömmer sig inte. Dom "gamla" verkar vara lite undrande om, vad dessa nya är för gynnare och håller sig lite i bakgrunden för att kollar in dom. Ibland simmar några av dom tillsammans - så där lite trevande och ovant, liksom för att bli "bekant" med nykomlingarna. Det ska bli intressant att se, om det blir någon ändring i rangordning, när det har gått en tid.
            Ska försöka ta lite bilder ikväll.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              I Mats Stugtråd skrev du ju så här Inger:
              Jag tänkte faktiskt fota dom i morse, men jag råkade vifta till med armen på nåt sätt som dom inte gillade. Det blev rusning i karet - det small till överallt å jag tänkte, "att nu dog dom". Jag fick samma symtom som Johnny, när hans for iväg på samma sätt, med hög puls, hjärtklappning och en massa annat - puh, jag är skakis än.
              Nu har dom i alla fall lugnat ner sig, lysrören är på och dom verkar inte bry sig över ljuset. Kanske bilder ikväll, just nu för mycket speglingar.

              På sätt och vis kändes det skönt när det händer andra, då är man ju inte ensam om det hela. Samma grej hände för fem minuter sedan. Gick fram till
              kortsidan och stod still. Lyfte på ett av täckskivorna upptill och släppte ner några tabletter till min skitgenerator lda031 och då small det till några gånger i karet. Hade läst ditt inlägg nyss men märker att jag var lite beredd denna gång. Så jag har inte gluttat in eller så utan får väl justera inredningen igen sedan.Ska kolla efter ev. skador sedan på dessa fega knäppskallar Tror att det inte är alla utan att det är framför allt en individ som nog behöver lite terapi eller så.
              Man kan tycka att odlade diskusar borde vara lite "vana" med diverse händelser. Men det är som om ett lugnt kar höjer vaksamheten och som att de troligen är lite avtrubbade mera i nakna kar där det byts vatten hela tiden. Inte vet jag, men det är som om de blir skajare med inredning trots att det borde vara tvärtom.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Japp Mats, du har fattat rätt. Kom ju på tillsammans med Pia, att jag inte är riktigt 100 - så lite skit är det nog i vårat vatten ändå, bara så att du vet.
                Än så länge är det lugnt, dom är framme hela tiden och gömmer sig inte. Dom "gamla" verkar vara lite undrande om, vad dessa nya är för gynnare och håller sig lite i bakgrunden för att kollar in dom. Ibland simmar några av dom tillsammans - så där lite trevande och ovant, liksom för att bli "bekant" med nykomlingarna. Det ska bli intressant att se, om det blir någon ändring i rangordning, när det har gått en tid.
                Ska försöka ta lite bilder ikväll.

                //Inger
                Härligt! Hur många tog du? Har för mig det var åtminstone 4 stycken hyfsat rejäla baddare som gick där...
                Japp, det kommer nog bli en fin balans när de har kommit till sig i karet - du kanske till och med blir av med "problemet" att dina etablerade par leker så ofta. Spännande och kul, detta!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Härligt! Hur många tog du? Har för mig det var åtminstone 4 stycken hyfsat rejäla baddare som gick där...
                  Japp, det kommer nog bli en fin balans när de har kommit till sig i karet - du kanske till och med blir av med "problemet" att dina etablerade par leker så ofta. Spännande och kul, detta!
                  Det är nog dom fyra som jag har. Ja, jag hoppas att "problemen" avtar i alla fall med låååånga uppehåll - och inte samtidigt.

                  Mats, tror du att mitt dorsigerapar skulle funka tillsammans med mina nycklar?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Det är nog dom fyra som jag har. Ja, jag hoppas att "problemen" avtar i alla fall med låååånga uppehåll - och inte samtidigt.

                    Mats, tror du att mitt dorsigerapar skulle funka tillsammans med mina nycklar?

                    //Inger
                    Ja, vi hoppas på fin-fin balans i discuskaret!
                    Nycklar och Dorsigeror skall funka fint - bara de får lite utrymme att vara på. Hur stort är karet?

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, vi hoppas på fin-fin balans i discuskaret!
                      Nycklar och Dorsigeror skall funka fint - bara de får lite utrymme att vara på. Hur stort är karet?
                      Jag tänker tömma 240-liters (vinterprojekt), jag har bara dessa två dorsigeror, Ap. Gephyr och lite corysar där nu. Så då är tanken, att flytta dom tillsammans med nycklarna och borelliisarna till 220-liters? Ap. Gephyr flyttar jag till 150-liters.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jag tänker tömma 240-liters (vinterprojekt), jag har bara dessa två dorsigeror, Ap. Gephyr och lite corysar där nu. Så då är tanken, att flytta dom tillsammans med nycklarna och borelliisarna till 220-liters? Ap. Gephyr flyttar jag till 150-liters.

                        //Inger
                        Det är ju hyfsat "lugn" fisk - så det skall nog funka fint!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Tror där var 6 st, om jag inte minns helt fel...?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Tror där var 6 st, om jag inte minns helt fel...?
                            Då tycker jag, att du skall köpa dom två som är kvar.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Nä, jag får hem mina om 10 dagar, så det räcker så länge. Vill inte stänga möjligheterna inför tysklandsresan heller.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Nä, jag får hem mina om 10 dagar, så det räcker så länge. Vill inte stänga möjligheterna inför tysklandsresan heller.
                                Visst ja, ni ska dit...också.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...