Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Nu har jag fångat och flyttat minisarna till det lilla 54-liters. Jag har sett nu i ett par dagar, att honan vill gå undan - eftersom hennes bebbar hugger "hej vilt" på henne efter käk.
    Fy, det känns i magen och i hjärtat kan jag säga, det här med att flytta dom. Man är ju inte en härdad discusodlare precis.

    Jag trodde, att det var tolv småttingar, men det visade sig att det var tjugofyra. Nu ser jag förstås en massa faror, te.x nitritspikar, som kan följa med all den mat, som dom måste få flera gånger per dag i det här lilla karet.
    Sen ser jag redan nu, med mina oerfarna ögon, att några måste sållas bort...det känns också i hjärtat. Hoppas, att någon erfaren kan hjälpa mig med det senare.

    På bilderna, har dom varit en timme i eget kar.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Så roligt att se! Längtar lite hem nu så jag får se hur det gick för mina Apistogramma som ev. har lekt
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Byt med en del vatten från det stora karet nu i början, och kanske även om du kan få med lite mulm som pumpen suger in?
        Du vet säkert hur det går till, Inger, men nu har du tuffa månader framför dig som ger grymt resultat om du lyckas!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av ansjo
          Byt med en del vatten från det stora karet nu i början, och kanske även om du kan få med lite mulm som pumpen suger in?
          Du vet säkert hur det går till, Inger, men nu har du tuffa månader framför dig som ger grymt resultat om du lyckas!
          Japp, dom fick med sig halva mängden vatten från "föräldrarkaret" idag. Lyckas eller inte lyckas...det är frågan. Jag ska i alla fall göra mitt bästa - sen får jag se om det räcker.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Alla är vi barn i början...det går säkert bra, annars är det snart en ny lek på G.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Ursprungligen postat av Inger H
              Japp, dom fick med sig halva mängden vatten från "föräldrarkaret" idag. Lyckas eller inte lyckas...det är frågan. Jag ska i alla fall göra mitt bästa - sen får jag se om det räcker.

              //Inger
              Det går nog bra jag håller tummarna och följer tråden slaviskt

              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av ansjo
                Alla är vi barn i början...det går säkert bra, annars är det snart en ny lek på G.
                Ja, så är det, karet skulle ha varit dubbelt så stort bara...

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Så roligt att se! Längtar lite hem nu så jag får se hur det gick för mina Apistogramma som ev. har lekt
                  Du kanske får en positiv överraskning när du kommer hem, hoppas på det Pia. Jag tror, att jag ska flytta min ensamma Ap. Borellii "yellowhead"-hona till hane+hona Opal - vad tror du om den blandningen?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Det går nog bra jag håller tummarna och följer tråden slaviskt

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    Tack för det Jesper.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Du kanske får en positiv överraskning när du kommer hem, hoppas på det Pia. Jag tror, att jag ska flytta min ensamma Ap. Borellii "yellowhead"-hona till hane+hona Opal - vad tror du om den blandningen?

                      //Inger
                      det går säkert bra, vad jag fattat så är honorna "samma" och att det bara hannarnas färg som skiljer de olika sorterna åt.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        det går säkert bra, vad jag fattat så är honorna "samma" och att det bara hannarnas färg som skiljer de olika sorterna åt.
                        Nja, den här opalhonan har lite blått i sig, fast skit samma - testar i alla fall. Vem vet, jag kanske får en "egen" färgblandning.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ja, tror inte att det blir några problem, de är borellisar oavsett färgsort
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja, tror inte att det blir några problem, de är borellisar oavsett färgsort
                            ...sant.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Nu har jag sållat bort några minisar, där fenorna inte satt som dom borde - även några, som var väldigt små och inte hängt med i tillväxten. Sen har ett sunt förnuft inträtt. Jag kan inte ha kvar alla, det kommer inte att fungera i det här lilla karet - dom växer fort, å då blir karet får trångt. Jag har inte sållat klart än, så mängden minisar kanske minskar på så sätt.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Får du upp en handfull diskus som ser bra ut har du gjort ett bra jobb, trots att det kan kännas tufft att gallra...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...