Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jodå, jag sneglar nog titt som tätt på dom där Crystal Red - jag liksom dras åt det röda hållet.
    Tack för att du erbjöd mig att låna Kjells räkbok, men nu har jag beställt en egen. Jag gillar böcker - sen är det kul att ha en liggandes, ifall man behöver den "akut". Jag hade tur, det var reapris på den.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Är också lite inne på en kub med räkor Men köpte ett litet gäng Rili till mitt 54-liters häromveckan.

      Och nu är scalarerna igång igen, de är ju lika "illa" som flaggorna, Mats Kanske ska undvika flaggor och scalarer i det karet, de bara leker hela tiden, och stör harmonin i karet.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ja det ska bli skoj med räkor Animaniac.

        Det ena parets minidiscusar" är nu sju dagar. Dom har säkert ökat sin storlek fyra gånger på en vecka - börjar faktiskt "tro" att några kanske kommer att hänga med ett tag till. OM det nu skulle bli så, ändrar jag mig ang. det här med odling - fast odling och odling, jag vill ju bara "rädda" några ur min "kanske" första överlevande kull, vi får se hur det går med det. Det går ju liksom inte att mata yngel i ett sällskapskar - dom kommer inte att få åt sig det lilla minsta antar jag - så jag känner mig aningen osäker där.
        "Grannparet" har sprattlare, men har även tagit hand om fyra minisar från det andra paret, som förmodligen valde "fel" föräldrar.
        Några bilder från idag (bortse från anubiasen, som halkat ner).
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Kul att de hängt med så länge Ju äldre de blir, desto större sannolikhet att de klarar sig. Häftiga bilder, det är nå´t visst med att se ett discuspar med yngel som betar på sidorna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            Underbart att titta på dessa bilder med de små ynglen klängande på förälderns kropp , håller tummarna att några överlever
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av woodlund
              Underbart att titta på dessa bilder med de små ynglen klängande på förälderns kropp , håller tummarna att några överlever
              Tack för "tumhållningen" woodlund, det värmer. Föräldrarna har varit mycket mer "mogen" den här gången - om jag nu kan uttrycka mig så. Fast sen har det adopterats hit å dit, av ett annat par. Jaja, vi får se hur det slutar.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Så härligt att se och läsa
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag har gjort räkmix idag - jättelänge sen sist kan jag säga. Den här räkmixen följde inte något speciellt recept - utan jag preparerade den efter vad jag tyckte skulle passa till mina fiskar. Den blev inte ens grön - utan fick en färg, som inte riktigt passar in på räkmix.
                  Discusarna var lite tveksam i början, men efter lite smakprover, uppskattades innehållet.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Det finns tolv livskraftiga minisar kvar - dom är nu fjorton dagar gamla. Som vanligt, tänker jag med hjärtat - vilket inte är det förnuftigast alla gånger...tyvärr. Hur ska jag kunna "låta naturen ha sin gång", när dom här små börjar att få formen av "riktiga" minidiscusar - mina allra första dessutom. Jag klarar liksom inte den biten. Dom börjar att noppa mat, sådär lite utanför sina föräldrar - vilka föräldrar sen, dom är helt enastående.
                    Så ett litet kar står redo till dom här småttingarna, när jag ser att det är dags för dom att flytta för sig själva.
                    Om dom överlever helgen, så kanske det är dags för eget boende i början av nästa vecka - karet är redo...ifall att.
                    Sen har jag ju räkor nu också.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Kul Nu borde de väl vara stora nog att undvika att bli mat i alla fall? I alla fall inte lika lätta byten som innan.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Kul Nu borde de väl vara stora nog att undvika att bli mat i alla fall? I alla fall inte lika lätta byten som innan.
                        Nää, faller dom bort nu, så är det nog av orsaker som jag inte kan styra över.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                          Har paketet kommit fram Inger?


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Nice !
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Blir ju discussugen igen
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av lofstrog
                                Har paketet kommit fram Inger?


                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                                Det kom idag, tusen tack för den skalade artemian.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...