Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Jo, det blev en del bra sten får se vad jag kan hitta på med dem
    dessa är mycket fina med om du inte hittar några rasboror vill säga Dvärgkardinalfisk eller normans lyktögon
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Jo, det blev en del bra sten får se vad jag kan hitta på med dem
      dessa är mycket fina med om du inte hittar några rasboror vill säga Dvärgkardinalfisk eller normans lyktögon
      Jag köpte dom fyra som fanns. Väl hemma, upptäckte jag att det var två olika sorter (slarvigt av mig) - två går i grönt, jättesöta. Jag får beställa fler, hur många kan man i ett så litet kar?

      Nu är det tre par stolta discusförädrar, som har frisimmande minis...igen.

      En bild på min skapelse - aquascaping ala Inger
      Bifogade filer
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Tycker det där blev kanonsnyggt Inger! Vänta bara tills mossan tar fart. Inte sugen på lite Co2 i detta kar när du ändå håller på?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tycker det där blev kanonsnyggt Inger! Vänta bara tills mossan tar fart. Inte sugen på lite Co2 i detta kar när du ändå håller på?
          Nää, inte det minsta sugen på Co2 igen. Jag var/är för okunning gällande den biten. Det blev många och täta PM till Anders då - så begriper man inget själv, då får det vara. Det växer så det räcker för min del (cryptisarna är så himla fina) - sen näst intill algfria kar peppar peppar...äntligen.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Palmberg
            • May 2010
            • 164

            Den där senaste scape´n á la Inger tycker jag var superfin! Jag har tänkt be ena affären här i krokarna ta in lite Galaxy Rasbora åt mig. Det var inga problem! Dock så återstår det ju att se om priset blir lika trevligt som förra gången dom hade dom hemma ...
            Ha det! /Henke
            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Palmberg
              Den där senaste scape´n á la Inger tycker jag var superfin! Jag har tänkt be ena affären här i krokarna ta in lite Galaxy Rasbora åt mig. Det var inga problem! Dock så återstår det ju att se om priset blir lika trevligt som förra gången dom hade dom hemma ...
              Tack Henke.
              Det funkar fint med att beställa det man vill ha - problemet för min del var bara, att jag ville "ha" just då. Så då får dessa fyra gå som inkörningsfiskar ett tag. Det blir en ny upplevelse för mig det här med räkor, men kul ska det bli.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                Vad blir det för räkor då Inger? Och hur många?

                Det flyttade ju in 20 st räkor hos oss nyligen (Tigers/Blue Tigers). Har dom i ett likadant kar som ditt (tror jag, 20l?). Tycker det känns lite lite med 10 st, dom är duktiga på att gömma sig! Hoppas på att det kommer lite räklingar inom sin tid så dom blir fler där inne. Ganska roliga krabater att sitta och kolla på faktiskt, dom plockar på allt inkl. Posthornen. En utav snäckorna lyckades krypa (?) upp på en räka - räkan uppskattade inte sin nya hatt!
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Palmberg
                  Vad blir det för räkor då Inger? Och hur många?

                  Det flyttade ju in 20 st räkor hos oss nyligen (Tigers/Blue Tigers). Har dom i ett likadant kar som ditt (tror jag, 20l?). Tycker det känns lite lite med 10 st, dom är duktiga på att gömma sig! Hoppas på att det kommer lite räklingar inom sin tid så dom blir fler där inne. Ganska roliga krabater att sitta och kolla på faktiskt, dom plockar på allt inkl. Posthornen. En utav snäckorna lyckades krypa (?) upp på en räka - räkan uppskattade inte sin nya hatt!
                  Mitt kar är på 30L. Jag vet inte än vilka räkor det blir. Gillar dom där riktigt vita, röd/vita och någon nyans av blått. Jag är inte tillräckligt påläst än, så jag måste först och främst ha tillräckligt koll på, vilka som trivs i ganska så högt PH - och vilka sorter jag kan ha tillsammans.
                  Läser mycket nu på Redbee om olika räksorter.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Palmberg
                    • May 2010
                    • 164

                    Ja där på Redbee finns mycket att läsa om räkor Även den härliga Kjell Fohrmans bok om nanoakvarier kan vara trevlig att läsa och titta i (om du inte känner för att köpa den så kan du få låna min en sväng ) och finna både kunskap och inspiration.

                    Du har ju soil i karet, vad jag kan se av bilden, det borde hjälpa att sänka pH´t en aning, roten och lite löv på det så borde du ligga i rimliga gränser för de flesta utom de allra känsligaste räkorna. Körsbärsräkor är ju kända som tåliga gentemot det mesta. Lägre graderingar på Red Crystal borde ju också funka för dig om du vill få in det där röd-vita! Om man vill ha räkor som går i högt pH är räkor från Sulawesi något att kika på. Är själv sugen på ett sådant kar som räkkar nr 2! Nu är jag själv novis när det gäller räkor, men "nördar på"ganska bra inom ämnet!
                    Ha det! /Henke
                    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Palmberg
                      Ja där på Redbee finns mycket att läsa om räkor Även den härliga Kjell Fohrmans bok om nanoakvarier kan vara trevlig att läsa och titta i (om du inte känner för att köpa den så kan du få låna min en sväng ) och finna både kunskap och inspiration.

                      Du har ju soil i karet, vad jag kan se av bilden, det borde hjälpa att sänka pH´t en aning, roten och lite löv på det så borde du ligga i rimliga gränser för de flesta utom de allra känsligaste räkorna. Körsbärsräkor är ju kända som tåliga gentemot det mesta. Lägre graderingar på Red Crystal borde ju också funka för dig om du vill få in det där röd-vita! Om man vill ha räkor som går i högt pH är räkor från Sulawesi något att kika på. Är själv sugen på ett sådant kar som räkkar nr 2! Nu är jag själv novis när det gäller räkor, men "nördar på"ganska bra inom ämnet!
                      Mitt PH verkar vara helt omöjligt att sänka - soil eller inte soil. Förmodligen har det funkat lika bra med billig sand. Ska kolla lite närmare på Sulawesiräkor, tack för det tipset. Visste faktiskt inte, att Kjell har skrivit en bok om nanoakvarier. Inte så konstigt egentligen - eftersom det inte är förrän nu, som intresset för räkor har kommit till.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Boken kan verkligen rekommenderas. Den håller för många genomläsningar. Smart med Sulawesi då ditt ph blir en styrka istället för ett hinder. Då kan du ju även ha läckra Elefantsnäckor i karet. Men du behöver en doppvärmare för nano har jag för mig. Om jag minns rätt så behöver de typ Discustemp i karet.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Boken kan verkligen rekommenderas. Den håller för många genomläsningar. Smart med Sulawesi då ditt ph blir en styrka istället för ett hinder. Då kan du ju även ha läckra Elefantsnäckor i karet. Men du behöver en doppvärmare för nano har jag för mig. Om jag minns rätt så behöver de typ Discustemp i karet.
                          Det blir inga Sulawesiräkor för min del, dom är alldeles för svåra för en nybörjare som mig. Jag får läsa vidare.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Varför satsar du inte på den kanske tåligaste av dem alla: Körsbärsräkor?
                            Den fixar upp till 8 Ph och är mycket tålig gällande temperatur och är lätt att få tag i.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Varför satsar du inte på den kanske tåligaste av dem alla: Körsbärsräkor?
                              Den fixar upp till 8 Ph och är mycket tålig gällande temperatur och är lätt att få tag i.
                              Jag var nog lite för snabb (som vanligt) med att kolla PH:t, läste att soilen skulle vara i vattnet i tre dagar för att det skulle ske någon förändring. Kollade nu på morgonen, det visade då 7,5 - då blev det genast lite fler räksorter att välja på mellan.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Palmberg
                                • May 2010
                                • 164

                                Se där ja! Det kan nog kanske dra ner en aning till innan allt är stabiliserat. Utan att veta exakt vad jag talar om så tror jag att du kan ha några Crystal Red av lägre graderingar. Det är inte en så svår nybörjarräka, med tanke på hur du läser på och tar hand om det befintliga beståndet av vattenlevande så tror inte jag det kommer vara något problem Då får du ju den där rödvita färgkombinationen som jag tror du vill ha?
                                Ha det! /Henke
                                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...