Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Men vad jag förstår säger du Mats att beteendet är normalt och tecken på att allt funkar?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Det är inte så Inger att du tänker lite som jag gör. Att i hundvärden så är ju överdriven sexdrift ett tecken på att något gått fel i aveln. Och att detta lekande som du upplever överdrivet är ett tecken på det hos dina Discusar.
      Jepp, så går mina tankebanor Johnny - typ "avelsmaskiner" - inte "normalt beteende", men jag har nog fel i det.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Okey, det är väl så det är då. Ledsen för dumma funderingar - blir lätt så, när man inte vet...

        //Inger
        Det är inte dumma funderingar Inger - och man kan inte veta allt, det kan ingen av oss. Men, du har unga, fräscha, pigga och alldeles otroligt lekvilliga discusar i ditt kar nu. De håller på att ordna in en toppenfin "terrorbalans" i ditt kar.
        Vi tar ett litet exempel; Jag har visat flera bilder och filmer i otaliga trådar på de rödturkar som gick i mitt 540 - det var också tre par - och svaren på dessa inlägg har oftast varit; Åh, vad härligt, tre par, hur gör du, slåss dom inte med varandra, hur kan deras yngel gå hos dom till så stor storlek?, o.s.v. - o.s.v.
        Dessa rödturkar lekte med en ofantlig frekvens hos mig - och de fortsätter att göra så hos den nya ägaren. De har hållt på i åratals!
        Jag säger inte att detta är "bra" på något vis - givetvis sliter detta på fiskarna - men nu har du ett fantastiskt läge att, utan att störa, och förstöra för discusarna, låta dessa göra "sin grej" - en grej som är så intressant och lustfylld att betrakta, studera och följa! Tids nog lägger dina discusar av att göra det de gör nu - varför ens fundera på att snöra av den här livgivande ådran..?

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Kan bara hålla med dom andra här Inger angående dina diskusar, passa på o njut och stör dom inte. Det kommer säkert komma en "viloperiod" lite längre fram och ta ett uppehåll från sitt lekande. Mitt lekpar lekte också så här i början, ett par som bildades i karet och dom lekte jämnt och ständigt, värre än guppy. Men nu har dom varit inne i en viloperiod i 13-14 mån utan lek och bara käkat upp sig ordentligt, men nu börjar dom visa intresse igen. Så som sagt passa på njut!

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Det är inte dumma funderingar Inger - och man kan inte veta allt, det kan ingen av oss. Men, du har unga, fräscha, pigga och alldeles otroligt lekvilliga discusar i ditt kar nu. De håller på att ordna in en toppenfin "terrorbalans" i ditt kar.
            Vi tar ett litet exempel; Jag har visat flera bilder och filmer i otaliga trådar på de rödturkar som gick i mitt 540 - det var också tre par - och svaren på dessa inlägg har oftast varit; Åh, vad härligt, tre par, hur gör du, slåss dom inte med varandra, hur kan deras yngel gå hos dom till så stor storlek?, o.s.v. - o.s.v.
            Dessa rödturkar lekte med en ofantlig frekvens hos mig - och de fortsätter att göra så hos den nya ägaren. De har hållt på i åratals!
            Jag säger inte att detta är "bra" på något vis - givetvis sliter detta på fiskarna - men nu har du ett fantastiskt läge att, utan att störa, och förstöra för discusarna, låta dessa göra "sin grej" - en grej som är så intressant och lustfylld att betrakta, studera och följa! Tids nog lägger dina discusar av att göra det de gör nu - varför ens fundera på att snöra av den här livgivande ådran..?
            Som jag sa tidigare, så var det bara en "tanke", det där med att flytta om rötterna. Tanken var, att jag skulle fixa till det, så att dom kanske skulle vila upp sig en stund. Jag vet, att man inte ska ingripa i det naturliga - vare sig vilka djur det än gäller.. även vargar. Jag bryr mig ju inte om min kisse Wilma, som löper "stup i kvart" hela sommaren.
            Så Mats å "bubbel" - det får vara som det är.

            /Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Som jag sa tidigare, så var det bara en "tanke", det där med att flytta om rötterna. Tanken var, att jag skulle fixa till det, så att dom kanske skulle vila upp sig en stund. Jag vet, att man inte ska ingripa i det naturliga - vare sig vilka djur det än gäller.. även vargar. Jag bryr mig ju inte om min kisse Wilma, som löper "stup i kvart" hela sommaren.
              Så Mats å "bubbel" - det får vara som det är.
              /Inger

              Det låter höra sig, Inger!
              Jag vet inte... men... alla dessa inlägg när man har talat om detta att faktiskt inte röra om i burkarna, att låta grejerna vara, att hitta en balans, att låta fiskarna "göra sin grej"... Då blir det knepigt att avgöra om "en tanke" kanske blir realitet...

              Det har absolut ingen som helst betydelse - men jag tror att jag får ta en paus i tråden en tid - kör på nu som du tycker det är bäst i ditt kar, och jag önskar dig stor lycka och välgång - Du har, som sagt, ett guldläge i ditt kar - förvalta det väl!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det låter höra sig, Inger!
                Jag vet inte... men... alla dessa inlägg när man har talat om detta att faktiskt inte röra om i burkarna, att låta grejerna vara, att hitta en balans, att låta fiskarna "göra sin grej"... Då blir det knepigt att avgöra om "en tanke" kanske blir realitet...

                Det har absolut ingen som helst betydelse - men jag tror att jag får ta en paus i tråden en tid - kör på nu som du tycker det är bäst i ditt kar, och jag önskar dig stor lycka och välgång - Du har, som sagt, ett guldläge i ditt kar - förvalta det väl!
                Jag tror, att du missuppfattar mig lite Mats. Jag har ju som sagt inte "rört om" i karet - har inte rört karet sedan det startades upp strax efter jul. Sedan om en "tanke" är fel av mig (som dessvärre inte var så bra), som inte har den erfarenhet av många års discushållning, som många av er på olika forum har...så är det väl ändå inte fel, att få delge "en tanke"
                Det känns väldigt tråkigt, att du inte vill skriva mer i min tråd - förstår bara inte varför.
                Jag önskar dig lycka till också med ditt stora projekt...av hela mitt hjärta.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag tror, att du missuppfattar mig lite Mats. Jag har ju som sagt inte "rört om" i karet - har inte rört karet sedan det startades upp strax efter jul. Sedan om en "tanke" är fel av mig (som dessvärre inte var så bra), som inte har den erfarenhet av många års discushållning, som många av er på olika forum har...så är det väl ändå inte fel, att få delge "en tanke"
                  Det känns väldigt tråkigt, att du inte vill skriva mer i min tråd - förstår bara inte varför.
                  Jag önskar dig lycka till också med ditt stora projekt...av hela mitt hjärta.
                  Naaw..! Inger, det vet du väl att jag inte "slutar" att skriva i din tråd (då blir det allt trist att vara här på zoopet) - vad jag menar är att jag kanske måste ta en liten paus med en massa "direktiv" om och hur du bör gå tillväga i ditt kar, och låta dig dona runt lite själv och på så sätt hitta den väg som du känner är bäst. Det är det hela.
                  Jag vet att du bara delger en tanke, en idé - men nu när du har ett sånt jädrans gott "svirr" i ditt kar, så blir jag lite förvånad över att du funderar på det viset du beskriver - och detta med, åter igen då, tanke på vad vi diskuterat under så lång tid.
                  Jag blev ju överlycklig över att dina par har satt igång - det borgar för en skön feeling i ditt kar - fortsätt bara nu!
                  Inger - vi är de bästa vänner - bara så att du vet!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Naaw..! Inger, det vet du väl att jag inte "slutar" att skriva i din tråd (då blir det allt trist att vara här på zoopet) - vad jag menar är att jag kanske måste ta en liten paus med en massa "direktiv" om och hur du bör gå tillväga i ditt kar, och låta dig dona runt lite själv och på så sätt hitta den väg som du känner är bäst. Det är det hela.
                    Jag vet att du bara delger en tanke, en idé - men nu när du har ett sånt jädrans gott "svirr" i ditt kar, så blir jag lite förvånad över att du funderar på det viset du beskriver - och detta med, åter igen då, tanke på vad vi diskuterat under så lång tid.
                    Jag blev ju överlycklig över att dina par har satt igång - det borgar för en skön feeling i ditt kar - fortsätt bara nu!
                    Inger - vi är de bästa vänner - bara så att du vet!
                    Ibland blir man (jag) väldigt ledsen av "ord", men det är vad vänner är till för - att säga vad dom tycker och tänker menar jag.
                    Vänner Mats...självklart är vi det

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ibland blir man (jag) väldigt ledsen av "ord", men det är vad vänner är till för - att säga vad dom tycker och tänker menar jag.
                      Vänner Mats...självklart är vi det
                      //Inger
                      Ja, text är så ofattbart annorlunda än talade ord - vi förlorar alla nyanser som det talade språket bjuder...
                      Nu när jag läser mitt tidigare inlägg till dig så har jag förståelse att du uppfattade det som att; "nu lämnar jag tråden och skriver aldrig här mer"...
                      Men, så är det ju verkligen inte - tvärtom!

                      Inger, jag tycker det är kul med dina akvarieäventyr - jag engagerar mig i ditt discuskar mer än du kan ana, och vill så väl att du skall få ett fungerande, balanserat kar - speciellt med tanke på allt det vi diskuterat i tråden tidigare - och det är därför jag "tjatar" på dig lite...

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Hittade just den mindre Ap. borellii "opal" hannen stendöd, han levde och åt i går kväll - trist.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                          Sånt är ju genomtrist.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Sånt är ju genomtrist.
                            Ja, framförallt när jag äntligen hittade en opal, men en finns kvar - så hoppas, att det går bättre med den.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Hittade just den mindre Ap. borellii "opal" hannen stendöd, han levde och åt i går kväll - trist.

                              //Inger
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ja, framförallt när jag äntligen hittade en opal, men en finns kvar - så hoppas, att det går bättre med den.

                              //Inger
                              trist att höra men håller tummarna för att den andre klarar sig och sätter igång som diskusarna gör
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                trist att höra men håller tummarna för att den andre klarar sig och sätter igång som diskusarna gör
                                Halloj Pia - fina stenar du har plockat.
                                Har just varit runt på tre affärer på jakt efter minirasboror, som ska få gå tillsammans med räkorna (som inte finns än). Jag hittade fyra i en av dom tre - inte precis någon vidare sortering kan jag väl påstå.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...