Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Har själv satt medelgrov filter runt mitt insug och inga Körsbärsräkor i förfiltret längre.
    ...medelgrov, vilket beteckning har den. Jag är väldigt ute på hal is nu - mitt allra första räkkar.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Mitt emellan den som verkligen ser grov ut och den som blir för tät Finns flera färdiga runda utbytesfilter till mindre innerfilter som har hål i mitten som du kan kränga över insuget. Gick igenom sådana reservdelar i butiken och hittade ett (Eheim) som passar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Mitt emellan den som verkligen ser grov ut och den som blir för tät Finns flera färdiga runda utbytesfilter till mindre innerfilter som har hål i mitten som du kan kränga över insuget. Gick igenom sådana reservdelar i butiken och hittade ett (Eheim) som passar.
        Jag använder det som finns i mitt "lager" - tyvärr blått, men det går säkert att dölja på något vis.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Antar Bluewing, att du funderar över mina discusar också. Tre par flyttar just nu runt sina sprattlare till andra ställen i karet (typ 1cm bort) - igår kväll (vi hade varit borta), så trodde jag, att alla var borta när vi kom hem, men icke. Inga bilder, eftersom det är repriser på dom tidigare i tråden.

          Jag funderar på, om jag ska testa att flytta runt diverse rötter - så att deras lekplatser blir "störda" - men vet ej, om det är någon bra idé. Förmodligen leker dom väl ändå - dom hittar "sin"rot, sen fortsätter dom som förut...

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H

            Jag funderar på, om jag ska testa att flytta runt diverse rötter - så att deras lekplatser blir "störda" - men vet ej, om det är någon bra idé. Förmodligen leker dom väl ändå - dom hittar "sin"rot, sen fortsätter dom som förut...

            //Inger
            Men Inger... Varför..? Du har ju ett fenomenalt guldläge i karet nu - tre bra par, fina revir, lekar - och sedan yngelvårdande föräldrar.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Ursprungligen postat av Inger H
              Antar Bluewing, att du funderar över mina discusar också. Tre par flyttar just nu runt sina sprattlare till andra ställen i karet (typ 1cm bort) - igår kväll (vi hade varit borta), så trodde jag, att alla var borta när vi kom hem, men icke. Inga bilder, eftersom det är repriser på dom tidigare i tråden.

              Jag funderar på, om jag ska testa att flytta runt diverse rötter - så att deras lekplatser blir "störda" - men vet ej, om det är någon bra idé. Förmodligen leker dom väl ändå - dom hittar "sin"rot, sen fortsätter dom som förut...

              //Inger
              Ja det gör jag förstås. Men vill inte hålla på att tjata. Du vet säkert bäst gällande dina Discusar om det är bra att stöka runt eller inte.
              Vi får se hur länge ynglen klarar sig.
              Hade jag tänkt själv hade jag nog velat störa så lite som möjligt. Låtit paren lösa det hela själv.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ja det gör jag förstås. Men vill inte hålla på att tjata. Du vet säkert bäst gällande dina Discusar om det är bra att stöka runt eller inte.
                Vi får se hur länge ynglen klarar sig.
                Hade jag tänkt själv hade jag nog velat störa så lite som möjligt. Låtit paren lösa det hela själv.
                Japp, så tänker jag med - det jag skrev, var bara en fundering. Mitt tänk, är att det måste bara vara så himla jobbigt för paren med dessa evinnerliga lekar - dom får liksom aldrig "hämta andan" och vara sig "själva".

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Om de nu inte tycker att det är livets högsta mening att skaffa yngel förstås....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    dom får liksom aldrig "hämta andan" och vara sig "själva".
                    //Inger
                    Men... det är ju det dom är nu...

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Men... det är ju det dom är nu...
                      Jaja, det är väl så det är då - jag få bara känslan av "avelsmaskiner", okunnig som jag är. Detta hände aldrig med mina förra "discusperioder" - så jag har ingen koll alls. Visst, lekpar fanns - men det lektes inte så här "hela tiden".

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jaja, det är väl så det är då - jag få bara känslan av "avelsmaskiner", okunnig som jag är. Detta hände aldrig med mina förra "discusperioder" - så jag har ingen koll alls. Visst, lekpar fanns - men det lektes inte så här "hela tiden".
                        //Inger
                        Men vad är problemet? Det är ju detta du har velat se så länge...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Men vad är problemet? Det är ju detta du har velat se så länge...
                          Inga problem alls Mats. Det är bara det, att jag som väldigt okunnig gällande discuslekar - inte är så påläst ang. så täta lekar med yngel som resultat. Jag "kan" bara mina apistogrammor och några andra dvärgcikliders lekbeteenden, vilka vars lekar inte brukar komma så speciellt tätt inpå.

                          //Inger
                          Senast redigerad av Inger H; 12 July 2013, 18:48.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Inga problem alls Mats.
                            //Inger
                            OK - men du vet, nu har vi ju verkligen, under lång tid, talat fram och tillbaka om hur härligt det vore om du kunde få till ett balanserat, lugnt och "självgående" discuskar - och så lyckas du exeptionellt bra med detta - och då funderar du på att röra om i inredningen och "störa av" discusarna så att de tappar sin leklust och, så att säga, skall bli desillusionerade... och inte leka vidare...

                            Missförstå mig rätt nu, Inger - men när jag läser detta så blir jag lite undrande. Du har ju världens mest fantastiska, som jag skrev tidigare, guldläge nu! Go with the flow!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              OK - men du vet, nu har vi ju verkligen, under lång tid, talat fram och tillbaka om hur härligt det vore om du kunde få till ett balanserat, lugnt och "självgående" discuskar - och så lyckas du exeptionellt bra med detta - och då funderar du på att röra om i inredningen och "störa av" discusarna så att de tappar sin leklust och, så att säga, skall bli desillusionerade... och inte leka vidare...

                              Missförstå mig rätt nu, Inger - men när jag läser detta så blir jag lite undrande. Du har ju världens mest fantastiska, som jag skrev tidigare, guldläge nu! Go with the flow!
                              Okey, det är väl så det är då. Ledsen för dumma funderingar - blir lätt så, när man inte vet...

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Det är inte så Inger att du tänker lite som jag gör. Att i hundvärden så är ju överdriven sexdrift ett tecken på att något gått fel i aveln. Och att detta lekande som du upplever överdrivet är ett tecken på det hos dina Discusar.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...