Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Det med nattlampor i naturen, nja, det finns det ju inte Men där blir det väl inte mörkt med en gång, så i naturen hinner väl paret förbereda nattningen av ynglen. Och är det fullmåne, så blir det väl inte helt mörkt heller. En del grottlekande arter, som paletter, verkar lära sig släckningsrutinerna i karet, så de tar in ynglen i grottan på kvällen, innan karet släcks.

    Se´n har jag tyckt mig märka, när det gäller nattlampor (har för mig det var så med flaggparet t.ex), att när ljuset släcks, så får ynglen lite panik, och drar sig upp mot ytan (kanske söker de sig mot månljuset i naturen, men där kommer ju inte mörkret lika plötsligt), och föräldrarna får lite dålig koll på vad som händer.
    Ja, jag vet inte vad som är rätt eller fel. Fast det är klart - i naturen finns ingen nattilampa.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Inger, känner du att det är "lite joxigt" med en nattlampa..? Att det liksom tillför ännu en grej man skall hålla på med när fiskarna leker?

      Om det är på det viset, så skippa nattlampa! Discusarna leker och yngelvårdar hur fint som helst utan nattlampa.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Inger H
        Ja, jag vet inte vad som är rätt eller fel. Fast det är klart - i naturen finns ingen nattilampa.

        //Inger
        Tja, ibland gör det nog det, fullmånen
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Inger, känner du att det är "lite joxigt" med en nattlampa..? Att det liksom tillför ännu en grej man skall hålla på med när fiskarna leker?

          Om det är på det viset, så skippa nattlampa! Discusarna leker och yngelvårdar hur fint som helst utan nattlampa.
          Nej då, inte joxigt alls, jag har bara för mig att jag läst någonstans, att lite ljus gör det lättare för småttingarna att hitta föräldrarna. Funkar det utan, så är ju det bättre.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Underbart är kort sägs det. Alla minin är borta nu. Om dom har blivit uppätna eller om dom bara har dött vet jag inte. Jag skulle bara vilja veta orsaken. Om dom blev till mat känns det ok - finns dom inte kvar av andra orsaker känns det inte ok. Skulle bara velat följa dom ett litet tag till - lite vemodigt känns det allt.
            Ett väldigt lugn har infunnit sig i karet nu - alla utom en är framme och simmar sådär lite sävligt, som bara disckusar brukar.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Tråkigt att de försvann så snabbt. Ibland tappar fötäldrarna tålamodet och äter upp småttingarna når kullen blir för liten.
              Det du kan trösta dig med att snart kommer du att ha äggläggning igen och förhoppningsvis minis också


              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
              Discus for life

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Hoppas dom väntar länge med nya kullar, så honorna får äta upp sig lite.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Har de väl börjat brukar det fortsätta. Ibland slutar de leka om man höjer tempen lite.


                  Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Charliena
                    • September 2011
                    • 300

                    Åh, vad tråkigt. Jag hade sett fram emot fler bilder på yngel! Tycker de ser så roliga ut innan de börjar likna sina föräldrar

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Charliena
                      Åh, vad tråkigt. Jag hade sett fram emot fler bilder på yngel! Tycker de ser så roliga ut innan de börjar likna sina föräldrar
                      Ena paret är redan på gång med putsning igen - att dom bara orkar hålla på.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Som med många andra större ciklider, så kan de kanske behöva öva några gånger, innan de får till det Så det kanske går bättre nästa gång. Nu är mina scalareyngel frisimmande hur som helst, och det är nog det största yngelstim jag har sett. Ändå syns inte hela stimmet på bilderna.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Shepard; 08 July 2013, 13:15.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Som med många andra större ciklider, så kan de kanske behöva öva några gånger, innan de får till det Så det kanske går bättre nästa gång. Nu är mina scalareyngel frisimmande hur som helst, och det är nog det största yngelstim jag har sett. Ändå syns inte hela stimmet på bilderna.
                          Ojoj vilken svärm, tänk om alla överlever.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Idag har jag varit och hämtat spiky moss hos en tjej, som jag fick kontakt med via Redbee - 20kr för 2dl. Hon hade massor av olika sorters räkor - bl.a. Kingkongräkor, som hon hade köpt för 400kr/st. Efter dessa hade hon massor av små pytteräklingar. Vilket duktig tjej - tror hon visste allt om räkor. Jag som vill veta ALLT, när jag ger mig på något nytt - hade kunnat stannat flera timmar, men Håkan satt i bilen och väntade.
                            Det får bli en annan gång i stället.

                            Sen så köpte jag en bakgrund och några få växter, så ikväll ska bakgrunden limmas - lätt som en plätt i så litet kar. I morgon hoppas jag att soilen kommer.
                            Å discusarna kör allt i repris igen.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ojoj vilken svärm, tänk om alla överlever.

                              //Inger
                              Nja, nog snarare så att ingen överlever Som vanligt.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Som med många andra större ciklider, så kan de kanske behöva öva några gånger, innan de får till det Så det kanske går bättre nästa gång. Nu är mina scalareyngel frisimmande hur som helst, och det är nog det största yngelstim jag har sett. Ändå syns inte hela stimmet på bilderna.
                                Vilken stort yngelstim! Häftigt att se föräldrarna visa att de är så där totalt uppmärksamma som en del Scalarpar är. Det syns verkligen på fenhållningen och teckningen
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...