Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Ursprungligen postat av Inger H
    Tack Pia. Ja, det händer så mycket i discuskaret nu - och jag bara surrar på. Tror bestämt att jag ska ge tråden lite semester ett tag.

    //Inger
    Tycker ofta du har kloka idéer. Men denna att sluta skriva när man är som mest intresserad är väl ändå ett botten-napp
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tycker ofta du har kloka idéer. Men denna att sluta skriva när man är som mest intresserad är väl ändå ett botten-napp
      Haha, jag menar inte "sluta att skriva" - kanske bara någon/några dagar. Jag bara känner så ibland, att det bara liksom blir lite för mycket. Nu har allt varit så positivt ett tag - då blir även jag positiv, det blir lätt hänt då att man bara babblar på om "sitt". Förstår du hur jag menar?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Jo jag förstår. Men tycker det är intressant när någon babblar om "sitt". Förstår förstås vad du menar egentligen, men tycker det är bra att skriva ändå. Även om man tycker man "tjötar" om samma saker.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jo jag förstår. Men tycker det är intressant när någon babblar om "sitt". Förstår förstås vad du menar egentligen, men tycker det är bra att skriva ändå. Även om man tycker man "tjötar" om samma saker.
          Nu har jag tänt nattlampan i discuskaret - så får vi se hur många mini som är kvar i morgon.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Håller tummarna! Vad är det för nattlampa du har i det karet?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Nu måste även "anonyma" jag ge dig ett stort grattis

              Jo, jag finns med där i bakgrunden...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Lycka till med de små
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Tack Maths och Animanic.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Sitter ute och fikar nu i en ljuvlig sommarvärme - och fotade lite...gillar blommor också.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Riktigt fina bilder. Men du Inger, hur har det gått med dina yngel? Det var det första jag letade efter i morse.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Riktigt fina bilder. Men du Inger, hur har det gått med dina yngel? Det var det första jag letade efter i morse.
                        Ska jag vara riktigt ärlig, så var bilderna till för att reta dig. Jag vet, att du också är morgonpigg på Zoopet - och nyfiken på mina yngel, så jag förstod att du skulle bli lite "irriterad".

                        Kull nr.2 finns inte kvar, jag nästan anade det. Detta par var inte lika "vaktig", som det andra paret är - det såg nästan ut, som om dom var lite osäker över det som hänt. Kanske hittade inte alla yngel till sina föräldrar, då blir dom ju lätt till mat åt dom andra invånarna i karet.

                        Kull nr.1, där finns det nog bara ett tiotal kvar - jag tror nog, att det fanns säkert trettio i går kväll. Tänk ändå, att dom har vuxit bara sen igår.
                        Vissa påstår att corysar inte är äggtjuvar (jag har misstänkt dom förut), nu har jag sett det med egna ögon i alla fall. Dom har full koll på paret och bebbarna. Så lita inte på era pansarmalar! Hinner inte paret sticka iväg och hämta ett litet yngel på villovägar - så blir dom till mat åt någon annan diskus... inge kul att se.
                        Så är läget just nu.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                          He he!
                          Jag satt och tänkte faktiskt: gör Inger bara detta för att retas?
                          Trist på sitt sätt men naturligt också. Har du alltid nattlampan igång? Tänkte att mina Corys ligger och sover dem med när det är alldeles mörkt. Lär ju inte finnas nattlampor i tropikerna direkt. Där är det ju nattsvart. Jag bara spånar lite tills nästa gång.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            He he!
                            Jag satt och tänkte faktiskt: gör Inger bara detta för att retas?
                            Trist på sitt sätt men naturligt också. Har du alltid nattlampan igång? Tänkte att mina Corys ligger och sover dem med när det är alldeles mörkt. Lär ju inte finnas nattlampor i tropikerna direkt. Där är det ju nattsvart. Jag bara spånar lite tills nästa gång.
                            Uttryckte mig dålig, det är ingen lampa jag har i karet - utan en skrivbordslampa med arm, som jag brukar tända när jag måste dona med något i karet. Jag har den riktad mot karet på natten så att lite ljus finns där, så att bebbarna ska hitta till sina föräldrar. I vanliga fall har jag aldrig tänt på natten.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              ...eller jag kanske säga så här i stället: "jag inbillar mig, att om bebbarna har lite ljus, så kanske det är lättare för dom att hitta till tryggheten"..

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Det med nattlampor i naturen, nja, det finns det ju inte Men där blir det väl inte mörkt med en gång, så i naturen hinner väl paret förbereda nattningen av ynglen. Och är det fullmåne, så blir det väl inte helt mörkt heller. En del grottlekande arter, som paletter, verkar lära sig släckningsrutinerna i karet, så de tar in ynglen i grottan på kvällen, innan karet släcks.

                                Se´n har jag tyckt mig märka, när det gäller nattlampor (har för mig det var så med flaggparet t.ex), att när ljuset släcks, så får ynglen lite panik, och drar sig upp mot ytan (kanske söker de sig mot månljuset i naturen, men där kommer ju inte mörkret lika plötsligt), och föräldrarna får lite dålig koll på vad som händer.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...