Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nannostomus Beckfordi, Pirangatetra Men alla på bilden verkar vara hanar.
    Jamen se där. Kände inte igen färgen på dem, därför jag inte kopplade. Tack!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Åh, jag är alldeles varm i hjärtetrakten - massor av små minidiscus far runt på föräldrarnas kroppar. Igår kväll fanns dom fortfarande kvar på roten - och det första jag får se nu på morgonen är detta roliga. Nu är det bara att vänta, att samma sak händer med kull nr.2.
      Jag hoppas, att dom kommer så pass nära frontglaset, så jag kan fota.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat


        Härligt Inger! Så kul att det lyckas för dig!
        Det är en härlig syn när de små vallas omkring av föräldrarna


        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
        Discus for life

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av lofstrog

          Härligt Inger! Så kul att det lyckas för dig!
          Det är en härlig syn när de små vallas omkring av föräldrarna


          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
          Kolla.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Underbart! Ser ut att vara ganska många också


            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
            Discus for life

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Grattis Inger! Va kul!
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Grattis till en tokstolt matte! (menar då till fiskarna)
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Tack.
                  Även om det nu inte kommer att fungera hela vägen, så är det väldigt roligt att få följa med en bit i alla fall. Att dra upp yngel är jag egentligen inte intresserad av - eftersom jag vet vilket jobb det innebär. Fast om det nu skulle visa sig, att några blir kvar - så visst skulle det vara roligt med egenuppfödda discusar.
                  Jag måste nog titta till dom andra karen idag, jag har nästan glömt bort dom.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    Grattis. Förstår om du blir sittande framför karet. Lek i sällskapskar är fascinerande att följa med all interaktion mellan de olika fiskarna och ynglen och deras föräldrar. Hoppas du får ett bra resultat.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      Grattis. Förstår om du blir sittande framför karet. Lek i sällskapskar är fascinerande att följa med all interaktion mellan de olika fiskarna och ynglen och deras föräldrar. Hoppas du får ett bra resultat.
                      Tack. Jag suger på karamellen så länge den varar.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ...å nu är kull nr.2 frisimmande

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Tack.
                          Även om det nu inte kommer att fungera hela vägen, så är det väldigt roligt att få följa med en bit i alla fall. Att dra upp yngel är jag egentligen inte intresserad av - eftersom jag vet vilket jobb det innebär. Fast om det nu skulle visa sig, att några blir kvar - så visst skulle det vara roligt med egenuppfödda discusar.
                          Jag måste nog titta till dom andra karen idag, jag har nästan glömt bort dom.
                          //Inger
                          Först och främst; Grattis! Jag kan verkligen förstå hur det måste kännas just nu - så många, ibland ängsliga, funderingar som du haft kring detta.

                          Jag tycker att du har en väldigt bra plan där med att låta "naturen" ha sin gång med ynglen i det här karet. Visst kan man dra upp några yngel då och då, för skojs skull, men då kan man plocka ynglen när de börjar ge sig ifrån föräldrarna på kortare turer (i det här stadiet börjar ynglen se lite mer ut som fiskar och har tendenser till rund form). Om ynglen finns kvar en lite längre tid så kommer du märka väldigt tydligt hur yngelgruppen blir allt mer osammanhängande (speciellt i ett sällskapskar), för då börjar ynglen verkligen att försvinna ett och ett - om de inte har gjort det tidigare.

                          Jag applåderar den inställning du har nu. Denna innebär att du faktiskt kan få till den mycket eftertraktansvärda och mytomspunna "balansen" i ditt Discuskar. Om du låter dessa tre par (som du ju ändå inte skall hålla någon odling eller avel på) göra sin grej ostört så kommer Discusarna inte bara bli goda föräldrar (dom är redan instinktivt väldigt bra) utan dom kommer också att kunna gå in i vilopauser för att sedan bygga upp lugnare lekfaser och därmed bidraga till trevnad i ditt kar.

                          Men, vilken härlig syn att se dina bilder!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Först och främst; Grattis! Jag kan verkligen förstå hur det måste kännas just nu - så många, ibland ängsliga, funderingar som du haft kring detta.

                            Jag tycker att du har en väldigt bra plan där med att låta "naturen" ha sin gång med ynglen i det här karet. Visst kan man dra upp några yngel då och då, för skojs skull, men då kan man plocka ynglen när de börjar ge sig ifrån föräldrarna på kortare turer (i det här stadiet börjar ynglen se lite mer ut som fiskar och har tendenser till rund form). Om ynglen finns kvar en lite längre tid så kommer du märka väldigt tydligt hur yngelgruppen blir allt mer osammanhängande (speciellt i ett sällskapskar), för då börjar ynglen verkligen att försvinna ett och ett - om de inte har gjort det tidigare.

                            Jag applåderar den inställning du har nu. Denna innebär att du faktiskt kan få till den mycket eftertraktansvärda och mytomspunna "balansen" i ditt Discuskar. Om du låter dessa tre par (som du ju ändå inte skall hålla någon odling eller avel på) göra sin grej ostört så kommer Discusarna inte bara bli goda föräldrar (dom är redan instinktivt väldigt bra) utan dom kommer också att kunna gå in i vilopauser för att sedan bygga upp lugnare lekfaser och därmed bidraga till trevnad i ditt kar.

                            Men, vilken härlig syn att se dina bilder!
                            Vilken värdefull info, hur det kanske kommer att utvecklas i karet. Du vet ju att, det är första gången som jag får uppleva detta för mig "mirakel". Jäklar vad snabba dom är att hämta upp sina minis, när dom sticker i väg lite för långt. Jag behöver ingen TV nu på ett tag.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Kul och Grattis
                              Tycker också det är helt rätt att läta "naturen ha sin gång". Alltför många drar upp sina yngel utan att varken ha plats eller tid för ynglen som skall dras upp. Det ger dålig kvalitet - nu överlever de bäst lämpade
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Vilken värdefull info, hur det kanske kommer att utvecklas i karet. Du vet ju att, det är första gången som jag får uppleva detta för mig "mirakel". Jäklar vad snabba dom är att hämta upp sina minis, när dom sticker i väg lite för långt. Jag behöver ingen TV nu på ett tag.

                                //Inger
                                Om du hade vänligheten att filma det hela så behöver inte heller vi en TV
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...