Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av Inger H
    Vilken tur, att jag inte har scalarer längre.

    //Inger
    Ja, det skulle jag nog vilja påstå
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tycker du tänker klokt. Om funktionen ändå är lika och synligheten minimal så låter det klokt. Tror dessutom att filtret är lite "räkanpassat" så att räkor inte så lätt ska sugas in i filtret.

      När det gäller det där med dina duktiga Discusföräldrar så måste jag säga att det är väl den enskilt högsta drömmen inom akvaristiken för mig. Att en gång i livet få följa hela vägen med en kull Discusar. Att en gång få se irl hur det går till. Så det riktigt tindrar om din text när du skriver om dina små ungar. Vilken häftig start du fått
      Nja, insuget är inte räkanpassat, jag måste sätta dit ett fint nät av något slag - det löser sig enkelt.

      Håller med dig om en häftig start - lever småttingarna i morgon, borde dom ha blivit frisimmande, och sökt sig till föräldrarna...spännande värre.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Animaniac
        Minns också hur det var när jag hade frisimmande discusyngel, det var en rätt speciell känsla att se paret med ynglen på sidorna De ynglen blev väl tyvärr scalaremat.
        Men är inte det också nästan standard för dig, att du får lek av de fiskar du har hand om? Ofta när jag läser din tråd så förvånas jag över hur ofta dina fiskar leker. Imponerande för mig i varje fall.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men är inte det också nästan standard för dig, att du får lek av de fiskar du har hand om? Ofta när jag läser din tråd så förvånas jag över hur ofta dina fiskar leker. Imponerande för mig i varje fall.
          Tja, jag vet inte det Visst, har fått lek av ditt och datt, men så mycket längre än till lek och frisimmande yngel går det sällan, då jag oftast inte har några lediga kar att rädda ynglen till.

          Det discusparet flyttades senare till ett annat kar, och då blev det inga fler frisimmande yngel, däremot lekte de som värsta blåcikliderna, och tyvärr lekte honan ihjäl sig efter ett tag.
          Senast redigerad av Shepard; 04 July 2013, 23:06.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av Inger H
            Nu har jag använt macrot, är faktiskt ganska överens med det nu - fast bilderna blev många. Sen kunde ju inte jag få skärpa på alla tetror förstås. Så här kommer några provbilder.
            Vad är det för tetra på bilden? Ser riktigt fina ut! Du har säkert skrivit det någonstans men orkade inte leta efter det.

            Edit: bilderna följde visst inte med, dumt. Högst upp på sida 115.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Nannostomus Beckfordi, Pirangatetra Men alla på bilden verkar vara hanar.
              Senast redigerad av Bluewing; 04 July 2013, 23:01.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Bluewing, hann du se mitt svar på förra sidan?

                Förmodar att du syftar speciellt på flaggciklidparet jag fick av Mats? De var lite extrema, lite därför jag bytte in dem, var rädd att den honan skulle gå samma öde till mötes som discushonan i paret jag berättade om.

                Nu har jag istället ett scalarepar som har tagit rollen som kaniner med fenor Hoppas det är ok om jag lägger in några bilder här, repor och tofsalger bjuder jag på.
                Bifogade filer
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Redigerade du det? Såg inte vad du skrivit först. Vilka repor?
                  Riktigt snyggt par. Har de lite redback i sig eller är det ljuset som gör att de ser lite rödaktiga ut upptill?
                  Men hur som helst så tänker jag vidare kring det här med kanindödsfall i karen. Går det inte att hinna ifatt energiförlusten med ständiga lekar med rätt foder? Tycker jag anar att Inger kommer att göra kopplingar kring kanin-frågan, så det känns bra att hitta öppningar på dilemmat i hennes tråd.
                  Hur gör man för att honor som leker ständigt ska hålla långsiktigt? Separata sovrum dvs. dela på dem i perioder? Speciellt proteinrikt foder?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Har inte riktigt tänkt på vad följderna kan bli av "för mycket" lekande... men jag hade mina dubier om hur nyttigt det var för honan i det blå Stendkerparet - där lektes det med en våldsam frekvens.
                    Skall kolla lite sajter imorgon och läsa om vad expertisen anser om lektrötthet.
                    Slänger in några sköna yngelbilder också... (bara för att läskas lite)
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ja, det var ju tur att det bara var några bilder Mats Gillar bilden på "stor & liten"

                      Ja Bluewing, misstänker att det är redback i dem, har hört att de blir mindre röda efter några generationer, så mina kan ju vara redback som är odlade i några generationer. Ändringen som gjordes var att jag först ändrade i inlägget, och la bilderna där, men såg då att tråden bytt sida, så jag tog bort dem igen, och la dem i ett nytt meddelande istället

                      Vad jag förstår, så tar det rätt mycket energi att producera rom, och gör de det för ofta, för att de blir av med äggen/ynglen tidigt (t.ex på grund av odlare som håller på med artificiell uppfödning), så kan det nog slita rätt rejält på honan, om jag har förstått rätt.
                      Senast redigerad av Shepard; 05 July 2013, 00:25.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Här händer det grejor medans man sover sött.
                        Mats, var det från den här kullen du födde upp bebbarna?

                        Dom små, finns fortfarande kvar på respektive rötter. Har försökt fota med macrot, men det blir för djupt in i karet. Jag kommer nog sitta framför karet långa stunder idag.
                        Klart, att honorna måste bli slitna - jag har faktiskt inte sett att dom har ätit något, men hannarna slukar i sig med god aptit...som vanligt. Nu har jag rivit räkor - ingen idé, att jag kommer med pellets inte

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Inger, bebbarna kan ha varit från några av de sista bilderna (rödturkarna) och jag fick en hel del smådiscus från de blå också. Men jag har aldrig varit intresserad av att "odla" och dra upp yngel - utan naturen har fått ha sin gång, och de som har klarat sig, har klarat sig.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Såhär "fisksoppegalet" såg det ut i en övergångsfas när jag höll på att ordna till vilka fiskar som skulle gå i olika kar - men det funkade hyfsat ändå. Här är Discusarna bortlämnade men deras yngel går kvar i karet... och de flesta av dom blev vuxna.


                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Såhär "fisksoppegalet" såg det ut i en övergångsfas när jag höll på att ordna till vilka fiskar som skulle gå i olika kar - men det funkade hyfsat ändå. Här är Discusarna bortlämnade men deras yngel går kvar i karet... och de flesta av dom blev vuxna.


                              http://www.youtube.com/watch?v=G9TglorufBA
                              Härligt att se, att dom inte bryr sig speciellt om dom större fiskarna - utan pickar på ändå och letar mat.
                              Tack för bilder å filmer Mats.

                              Det tar sin lilla tid att läsa igenom Anders Dennerle-tråd, men där finns mycket inspiration att hämta, både om räkor och inredning.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Härligt att se, att dom inte bryr sig speciellt om dom större fiskarna - utan pickar på ändå och letar mat.
                                Tack för bilder å filmer Mats.
                                Det tar sin lilla tid att läsa igenom Anders Dennerle-tråd, men där finns mycket inspiration att hämta, både om räkor och inredning.
                                //Inger
                                Ja, det kan la vara kul att se lite bilder och filmer då och då, man har ju samlat på sig en del...
                                Dennerletråden är jättebra! Det var Anders som visade mig olika sätt att fixa med nanos, och det var han som fick mig att bli intresserad av de här små burkarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...