Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Här är några bilder till på Åledsbottenfilter, som man "slajdar" in i en spalt som är utsågad i botten på bakgrunden. Åledsbottenfiltret sågar man av ena kortside-kanten på - på den del som ligger bakom bakgrunden, så strömmar vattnet ner genom bottensubstratet och upp bakom bakgrunden - och där kan man ju ha lite filtervadd också, om man vill - vattnet drivs av en lagom pumpskalle.


    Edit; jag såg precis att Anders i posten innan min skrev detta; "Den avkapade delen skjuter man in i jacket som är sågat på Slimlinen, och det är Åleds bottenfilter jag kört med. På det viset räcker en platta till två kar."
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 July 2013, 15:15.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      Ursprungligen postat av Inger H
      Här är mitt senaste projekt - ett 30-liters räkkar, som jag aldrig trodde skulle finnas hos mig.
      Du ville inte ha det där filtret säger du men varför köpte du då ett nano reef, iställer för deras vanliga nano? Förövrigt är det väl ett kanonfilter?

      Edit. Jag svarar här på din kommande fråga om bottefilter kontra hangonfiltret. Detta hangon skulle jag tippa är väldigt mycket effektivare än ett bottenfilter.
      Senast redigerad av åheim; 04 July 2013, 17:06.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av åheim
        Du ville inte ha det där filtret säger du men varför köpte du då ett nano reef, iställer för deras vanliga nano? Förövrigt är det väl ett kanonfilter?
        Därför att dom andra räkkaren i mitt tycke var för små - och tyvärr, skickar inte nätbutikerna akvarium.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tack snälla ni för bilder och all information.
          Om jag säger så här då - förutom att insuget stör, vilket filter tror ni ger bästa filtreringen, ryggsäcken eller bottenfilter?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Inger H
            Tack snälla ni för bilder och all information.
            Om jag säger så här då - förutom att insuget stör, vilket filter tror ni ger bästa filtreringen, ryggsäcken eller bottenfilter?

            //Inger
            Jag tycker att ryggsäcksfiltren är betydligt bättre. I detta fall handlar det ju också om att förflytta vattnet från framsidan till baksidan och där är bottenfiltren bra eftersom de ju är ett "räksäkert" sätt att göra detta på
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag tycker att ryggsäcksfiltren är betydligt bättre. I detta fall handlar det ju också om att förflytta vattnet från framsidan till baksidan och där är bottenfiltren bra eftersom de ju är ett "räksäkert" sätt att göra detta på
              Två alternativ att välja på - behålla ryggsäcken eller fixa ett bottenfilter...

              Tillbaka till Discusarna. Nu har ett annat par fått sprattlare på rot nr. 2 - jag tror nästan inte att det är sant. Vi har ett PH, som ligger på drygt 8 (jag har inte gjort något för att sänka det) - vilket varken ska gynna lek, eller att äggen kläcks. Ni som "känner" mig, vet att jag har haft discus i ett par omgångar under åren - som längst i fyra år. Visst har dom lekt, men så här långt har det aldrig gått.

              Jag har gjort om mina rutiner från "förr". Jag tillsätter inga kemikalier i form av vattenberedningsmedel eller växtnäring - inte lika täta VB samt att inte lika stor mängd vatten byts ut. Jag bryr mig inte heller om att sätta tillbaka en rot, som jag klantade mig och tippade omkull med slangen - och jag struntar fullkomligt i att försöka få bort kiselalgerna som sitter nästan överallt på anubiasbladen. Jag tänker som så, att jag gör det sedan - det behöver inte se tiptopp ut, det viktiga är, att fiskarna trivs.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Om jag får råda Inger när det gäller filterfrågan, så skulle jag välja ryggsäckslösningen om jag nu redan hade filtret stående hemma. Det syns ju inte i karet och läser jag inläggen så är ju inte den lösning jag har den solklart bästa utan det är snarare likvärdiga lösningar. Nu har du ju inte frågat men ville vara skriva hur jag tänker.

                Om jag var grön i ansiktet tidigare så är jag mörkt djupgrön nu gällande dina Discusar. För mig låter det som att du gör lite som Mats. Litar på det du ser och låter karet rulla på i sin egen takt. Låter intressant!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Härligt att höra om Discusarna, Inger!
                  Kör på det som känns bäst i magtrakten, både vad gäller att dona i karet, och filterfrågan!


                  Vad sägs om den här lille snäcklingen, mindre än en halv mm. Såg den knappt med blotta ögat.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Inspirerande tråd, lite för inspirerande till och med, har ingen direkt plats för discus just nu, men sugen blir man ju, på att köra dessa vackra ciklider igen, och Mats bilder hjälpte ju inte heller Och Bluewing, bilden på kardinalen i inlägg #2283 gjorde mig sjukt sugen på ett stim med sisådär 40-50 kardinaltetror. Men får nog ha lite större stimfiskar just nu med tanke på sällskap och så, är rätt nöjd med mitt stim på 10 Puntius denisonii också.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Inspirerande tråd, lite för inspirerande till och med, har ingen direkt plats för discus just nu, men sugen blir man ju, på att köra dessa vackra ciklider igen, och Mats bilder hjälpte ju inte heller Och Bluewing, bilden på kardinalen i inlägg #2283 gjorde mig sjukt sugen på ett stim med sisådär 40-50 kardinaltetror. Men får nog ha lite större stimfiskar just nu med tanke på sällskap och så, är rätt nöjd med mitt stim på 10 Puntius denisonii också.
                      Förstår känslan för Kardinaltetrorna. I mitt 450 finns ju 42 st. Och de är verkligen helläckra när de stimmar.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Om jag får råda Inger när det gäller filterfrågan, så skulle jag välja ryggsäckslösningen om jag nu redan hade filtret stående hemma. Det syns ju inte i karet och läser jag inläggen så är ju inte den lösning jag har den solklart bästa utan det är snarare likvärdiga lösningar. Nu har du ju inte frågat men ville vara skriva hur jag tänker.

                        Om jag var grön i ansiktet tidigare så är jag mörkt djupgrön nu gällande dina Discusar. För mig låter det som att du gör lite som Mats. Litar på det du ser och låter karet rulla på i sin egen takt. Låter intressant!
                        Ang. filterfrågan, tänker jag som så, att jag väljer det billigare alternativet, det får bli ryggsäcken. Jag lägger hellre pengarna på räkorna, dom är minsann inte billiga. Sen har jag glömt att berätta, att räkkaret har jag fått i present av Håkan - jag fyller år sent på höstkanten, så med lite övertalning blev det så.

                        Ja, det är en liten halvvariant av Mats fiskhållning skall erkännas. För några år sedan, sa denna kloka man till mig "lås in allt vad olika vattentester du har". Jag gjorde det under ganska så lång tid - fast självklart kollar jag nu mer vattenvärden lite då å då. Jag gillar hans "tänk", som jag har följt genom åren - ibland kanske allt inte riktigt stämmer överens med vad vi läser oss till. Var och en känner sina kar bäst, så är det ju.

                        Tänk Johnny, om jag ändå kunde få fota när små mini äter från sina föräldrar - det skulle vara häftigt. Å tänk om det skulle gå längre än så - låta naturen ha sin gång...knappast.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Förstår känslan för Kardinaltetrorna. I mitt 450 finns ju 42 st. Och de är verkligen helläckra när de stimmar.
                          Ja, och den på bilden är riktigt kraftig och fin, med underbara färger, det är nå´t annat än de där små taniga man brukar se i butikerna.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ang. filterfrågan, tänker jag som så, att jag väljer det billigare alternativet, det får bli ryggsäcken. Jag lägger hellre pengarna på räkorna, dom är minsann inte billiga. Sen har jag glömt att berätta, att räkkaret har jag fått i present av Håkan - jag fyller år sent på höstkanten, så med lite övertalning blev det så.

                            Ja, det är en liten halvvariant av Mats fiskhållning skall erkännas. För några år sedan, sa denna kloka man till mig "lås in allt vad olika vattentester du har". Jag gjorde det under ganska så lång tid - fast självklart kollar jag nu mer vattenvärden lite då å då. Jag gillar hans "tänk", som jag har följt genom åren - ibland kanske allt inte riktigt stämmer överens med vad vi läser oss till. Var och en känner sina kar bäst, så är det ju.

                            Tänk Johnny, om jag ändå kunde få fota när små mini äter från sina föräldrar - det skulle vara häftigt. Å tänk om det skulle gå längre än så - låta naturen ha sin gång...knappast.

                            //Inger
                            Tycker du tänker klokt. Om funktionen ändå är lika och synligheten minimal så låter det klokt. Tror dessutom att filtret är lite "räkanpassat" så att räkor inte så lätt ska sugas in i filtret.

                            När det gäller det där med dina duktiga Discusföräldrar så måste jag säga att det är väl den enskilt högsta drömmen inom akvaristiken för mig. Att en gång i livet få följa hela vägen med en kull Discusar. Att en gång få se irl hur det går till. Så det riktigt tindrar om din text när du skriver om dina små ungar. Vilken häftig start du fått
                            Senast redigerad av Bluewing; 04 July 2013, 21:37.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Minns också hur det var när jag hade frisimmande discusyngel, det var en rätt speciell känsla att se paret med ynglen på sidorna De ynglen blev väl tyvärr scalaremat.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Minns också hur det var när jag hade frisimmande discusyngel, det var en rätt speciell känsla att se paret med ynglen på sidorna De ynglen blev väl tyvärr scalaremat.
                                Vilken tur, att jag inte har scalarer längre.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...