Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag kör också på Anders formula i alla nanokar, med slimline och pytteliten pumpskalle bakom via bottenfilter - det måste ju vara den slickaste lösningen. Fungerar klockrent!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      ...men om bottenfiltret slammar igen - då måste man riva hela inredningen?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Nix. Räcker med att slamsuga på ett par ställen så är det fixat. Räkor skitar ju inte ner som Discus direkt
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Och sedan har jag provat en annan grej, jag gör ett ganska ordentligt vattenbyte, men när jag fyller på kör jag ner trädgårdsslangen så långt ner bakom bakgrunden jag kan och drar på fullt med vattnet. Då åker skiten ut i karet, och sedan gör jag en slamsugning med PET-flaska som vanligt. Så behövs ingen slamsugning på många månader igen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Den soilen lär du bli nöjd med, Inger. Den snyggaste färgen jag sett på något bottenmaterial, önskar sand/grus kunde haft den med.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Okey pojkar, jag är övertygad. Ska kolla på nätet vad som finns.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Alla bottenfilter är ju så stora. Jag hittade ett på PWSS (Åleds), som man ska bygga ihop - nu blev det krångligt igen.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Alla bottenfilter är ju så stora. Jag hittade ett på PWSS (Åleds), som man ska bygga ihop - nu blev det krångligt igen.

                  //Inger
                  Man kan ju rätt lätt dela på dom (med t.ex. en såg) om dom är för stora
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Man kan ju rätt lätt dela på dom (med t.ex. en såg) omm är för stora
                    Aha, jag har ju aldrig sett hur ett sånt här filter ser ut - en närbild skulle sitta som en smeck. Du menar alltså Kjell, att jag kan köpa ett som är te.x 60x30 och såga till passande storlek? Skall filtret täcka hela botten? Anders kanske har någon bild i sin tråd, jag ska kolla den sedan.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Du har ju några foton på Åledsfoton bland Mats foton ovanför. Jag är ju knappast någon stor fan av bottenfilter men de gånger jag har ändå använt bottenfilter (någon till små räkakvarier) så har det varit Åledsfilter som jag kapat ner för att de skall få plats. På den avkapade sidan blir det ju då en öppning när plasten försvinner så brukar jag ta en remsa med 1 cm frigolit som tätning och som hindrar att filtret "sjunker ner" där plasten är borta.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Men du har ju en bra bild från Mats kar. Tror det är en platta från ett byggbart större filter.
                        Det är 2 plattor Åledsfilter: Dessa kan sättas ihop
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Sorry tog bort mitt inlägg då jag såg att du, Kjell svarat likadant.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Sorry tog bort mitt inlägg då jag såg att du, Kjell svarat likadant.
                            Alltid bättre att en för mycket än en för lite svarar
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ok då. Det kan du ha rätt i, Kjell Lösningen med bottenfilter och filterbakgrund är verkligen klockren. Så jag hoppas att du, Inger verkligen prövar lösningen om du nu inte vill använda den medhavda ryggsäcken. Är förvånad över hur stabila värdena varit i det karet som ju är så pass litet. Tillskriver den för karets storlek stora filtervolymen som orsak till detta.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Den avkapade delen skjuter man in i jacket som är sågat på Slimlinen, och det är Åleds bottenfilter jag kört med. På det viset räcker en platta till två kar.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...