Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Grattis Inger! Rommen har kläckts


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
    Discus for life

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av lofstrog
      Grattis Inger! Rommen har kläckts


      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
      ...nja, det tror jag inte på, förrän jag har blivit överbevisad av synliga små mini. Det andra paret vaktar också ägg igen sen tre dagar.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Sprattlar det så är rommen kläckt. Sedan tar det några dagar innan sprattlarna blir frisimmande och ska flytta sig till föräldrarna.
        Håller tummarna för att det går bra!


        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
        Discus for life

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Du har "wrigglers" där nu - ser ut såhär;
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Du har "wrigglers" där nu - ser ut såhär;
            Härligt Mats, precis vad jag ville se. Brukar föräldrarna äta upp sina "wrigglers" - precis så som dom käkar upp sina ägg titt som tätt?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Härligt Mats, precis vad jag ville se. Brukar föräldrarna äta upp sina "wrigglers" - precis så som dom käkar upp sina ägg titt som tätt?

              //Inger
              Njaaaooääh... det går inte att säga generellt. Har det kommit så långt att ynglen kläckts och det blir sprattlare, så finns en större chans att det lyckas. Men, precis som med alla andra "graderingar inom lek" händer det givetvis att föräldrarna glufsar i sig sina wrigglers också, titt som tätt.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Det spelar ingen roll vad man frågar dig om Mats - du har bilder eller filmer av nästan allt som händer och sker i våra kar. Vilken ordning du måste ha på alla dina bilder, som hittar dom så snabbt - själv har jag kaos i mitt fotoarkiv.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Här är mitt senaste projekt - ett 30-liters räkkar, som jag aldrig trodde skulle finnas hos mig.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                    Kul Inger! Ska bli spännande att se hur du inreder det. Vad funderar du på för typ av räkor?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jag blev störtförtjust i Mats blåa räkor - en riktigt "vill ha" känsla. Kunskapen om räkor är obefintlig, så jag måste läsa på och lära mig en hel del.
                        Karet ser kalt ut, så en bakgrund ska dit - kanske jag ska sätta bakgrund på alla sidor, eller åtminstone på tre. Jag får leta efter lite inspirationsbilder. Sen gillar jag inte riktigt det där ryggsäcksfiltret något vidare - tycker det ser klumpigt ut. Kanske jag skulle sätta dit ett litet innerfilter i stället?

                        Just nu har jag svårt att slita mig från Discuskaet, det är så himla spännande med dessa "wrigglers" - tänk om jag skulle få Discusbebbar "hemska tanke". Detta "trollkar" har blivit ett riktigt "porrkar" - tre par av åtta Discusar. Två stackare vet inte riktigt vart dom ska ta vägen.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Har du inget att göra ja. Du nog hitta en del smått och gott i min Dennerle-tråd. Både gällande bakgrund, bottenmaterial och pump/filterlösning. Innefilter är nog det jag hade valt sist av alla filterlösningar, då hade jag hellre haft ett ytterfilter...men det är ju jag det.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Så kul, Inger
                            Anders tråd är mycket bra men lång, så du har lite go läsning
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Resonerar precis som Anders. Jag har ju ett av hans kar läckert fixat med en BTN-modul med ett filtret i bakgrunden. Insuget sker via en bottenfilter-del av en mini-powerhead och utblåset går mot en liten bakgrundsbit som sitter limmad en bit framför utblåset så att strålen splittras.

                              Men den lösningen du har nu stör ju inte inredningen alls mer än insugsröret. Fördelen med din lösning är ju att det inte tar något utrymme alls av den begränsade vattenvolymen. Ryggsäcken syns ju inte inifrån karet med ditlimmad bakgrund. BTN eller helsvart tycker jag är snyggast.
                              Kolla in lite spännande mossor som ju räkorna gillar och ser helläckert ut i karet.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Har du inget att göra ja. Du nog hitta en del smått och gott i min Dennerle-tråd. Både gällande bakgrund, bottenmaterial och pump/filterlösning. Innefilter är nog det jag hade valt sist av alla filterlösningar, då hade jag hellre haft ett ytterfilter...men det är ju jag det.
                                Då trädde okunskapen in igen då - inget innerfilter alltså, då får ryggsäcken vara kvar. Ander, jag betällde den där soilen från Ebi-shop igår + räkfoder Hoppas, att jag får tag på lite finbladiga växter också, som passar med räkor. Jag vill sätta igång NU.

                                Jepp Pia, jag kommer att lusläsa Anders Dennerletråd idag.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...