Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Vilken fin bild på din gula räka
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Skulle gärna gjort det Inger, men med en mobil att skriva med blir det inga längre utläggningar från min sida...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av ansjo
        Skulle gärna gjort det Inger, men med en mobil att skriva med blir det inga längre utläggningar från min sida...
        Nä, det förstår jag. Någon "annan" kanske kikar in.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Inger H
          Vadå tänkte - du har liksom bara "väntat ut mig".
          Nu får ni berätta ALLT som är värt att veta om räkor - bara så ni vet! Soil, som alla verkar ha - är det viktigt?

          //Inger
          Jag kan försöka hjälpa dig

          Soil är inte viktigt, jag har haft både sand, grus och soil och allt har fungerat bra. Några smulade löv typ eklöv är bra att ha i karet för de behöver dessa för skalömsningen.
          Karet i sig kan du inreda som du själv tycker, räkorna är inte så petiga utan funkar med det mesta.
          Sen när det gäller växtgödningens vara eller inte vara så så bero det lite på vad för sorts räka du vill ha, vissa är extra känsliga såsom kardinaler ( de kräver helt andra värden/värme och dyligt) men om du satsar på en körsbärsräka så funkar det med pmdd.

          Hoppas att du fått lite granna svar, hoppas att Anders kan kika till och rätta mig om det behövs, det är ju han som har lärt mig det jag kan
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Jag kan försöka hjälpa dig

            Soil är inte viktigt, jag har haft både sand, grus och soil och allt har fungerat bra. Några smulade löv typ eklöv är bra att ha i karet för de behöver dessa för skalömsningen.
            Karet i sig kan du inreda som du själv tycker, räkorna är inte så petiga utan funkar med det mesta.
            Sen när det gäller växtgödningens vara eller inte vara så så bero det lite på vad för sorts räka du vill ha, vissa är extra känsliga såsom kardinaler ( de kräver helt andra värden/värme och dyligt) men om du satsar på en körsbärsräka så funkar det med pmdd.

            Hoppas att du fått lite granna svar, hoppas att Anders kan kika till och rätta mig om det behövs, det är ju han som har lärt mig det jag kan
            Tack för det Pia.
            Jag har läst på under artinfo nu också - där fanns mycket nyttig information. Men varför är soil så populärt, är det liksom ett "modesubstrat" - eller är det bra för räkorna med runda korn?
            Skall ett räkkar också "gå in sig" - eller är det ok att använda bakteriekultur? Kan man blanda olika arter av räkor?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Kan inte svara på det där om soilen, tyvärr.

              Om du väljer en "enkel" räka så kan du ta vatten från ett av de andra karen och lite filtergojs så räcker det, du kan med fördel lägga filtergojs i en hink och köra det nya filtret där i så slipper du klämma ur gojset rätt i karet.

              Du kan blanda vissa sorter , kan inte riktigt detta men de får inte ha samma släktnamn för då finns det korsningsrisk.
              Senast redigerad av PiaJo; 02 July 2013, 11:28.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                Här finns en korsningstabell:
                Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                Ska du köra på crystal räkor så bör man nog ha soil. Dels för att få rätt vattenvärden och sen bildas det även massa mikroorganismer i soilen som räkorna gör och äter av. Soilen får heller inte tvättas innan du häller ner den i akvariet!
                Utan soil är det få som lyckas få sina crystal räklingar att överleva.

                Om du däremot ska ha någon annan sort så är inte soil nödvändigt. Det som är viktigt att tänka på bara är att man inte har färgat grus/sand till dem. Många vill tex ha svart sand eftersom det framhäver färgerna fint men väldigt ofta innehåller den metaller. Räkor är väldigt känsliga för metaller.

                Räkor är även känsliga för nitrit.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Det finns en tabell över hur dom korsar sig så om man inte vill ha massa blandningar så är den bra att följa.
                  Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    - tack Nanoräkan och Kristian!

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Fina foton som du har lagt upp Inger och lycka till med räkorna.

                      Även om det är lite att prata i egen sak så är det rätt vettigt att läsa BTN-boken om nanoakvarier - där finns mycket matnyttig räkinfo
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Skaffade själv den boken och oavsett Kjell så är boken bra då den tar upp många av de olika räkorna. Sitter ofta och tittar i den.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Ursprungligen postat av Nanoräkan
                          Ska du köra på crystal räkor så bör man nog ha soil. Dels för att få rätt vattenvärden och sen bildas det även massa mikroorganismer i soilen som räkorna gör och äter av. Soilen får heller inte tvättas innan du häller ner den i akvariet!
                          Utan soil är det få som lyckas få sina crystal räklingar att överleva.
                          Som tur är så känner inte mina red crystal-räkor till detta. Jag köpte ett gäng med sådana för drygt 10 år sedan när de först dök upp på mässorna i Tyskland och släppte ner dom i ett akvarium utan soil (det fanns nog inte ens soil på den tiden).
                          "Dessa" (eller snarare deras avkommas avkomma....) lever fortfarande och frodas väldigt väl (finns säkert mer än 200 st i 35 liters akvariet) i samma akvarium.

                          Jag tror inte riktigt på att soil är nödvändigt för räkor däremot är det säkert bra för växter. Viktigt att tänka på är dock att de flesta soil speciellt i början släpper en del ämnen i vattnet vilket gör att man skall göra många stora vattenbyten innan man släpper ner de första räkorna i akvariet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Fina foton som du har lagt upp Inger och lycka till med räkorna.

                            Även om det är lite att prata i egen sak så är det rätt vettigt att läsa BTN-boken om nanoakvarier - där finns mycket matnyttig räkinfo
                            Tack.
                            Helt okey, att prata på i "egen sak".

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              ...åker nog och kollar på nanokar lite senare idag.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Jag tror, att jag smäller av. Kan någon snäll tala om för mig hur det ser ut när discusägg håller på att kläckas. Jag har aldrig sett det nämligen - jag blir ju smått skakis. Äggen rör ju liksom på sig på roten - dom sitter så tokigt, så jag kan bara se dom lite diffust.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...