Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    testa mycket så att vi får se lite bilder på dina fina fiskar och jag ser gärna lite helkarsbilder med

    psst, jag säger inte att det är rätt och att det blir bäst bilder men testa auto-läget men det "skadar" ju inte att testa, iallafall på ett par kort så ser du om det känns bra eller inte.
    Jahapp, då är vi inne på helkarsbilder också - det är inte heller så jäkla lätt. Dom tre mindre karen har jag inga problem med, men när jag fotar 540-liters - så ser det på bilden ut som ett 100-liters. Antar att det är något inställnings fel där också.
    Är du kvar Bluewing?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Här regnar som sjutton så det är Zoopet som gäller Med vilket objektiv tar du helkarsbilden?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Här regnar som sjutton så det är Zoopet som gäller Med vilket objektiv tar du helkarsbilden?
        Haha - inte macrot i alla fall.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Fasen, man blir redigt sugen på att köpa en riktig kamera, så att man kan byta objektiv och ha sig, när man läser vad ni skriver. För helkarsbilder är ju ett stativ ett bra hjälmedel - och så kameran rakt framför burekn bara! Men visst kan 540-baljor se ut som 100-litare på bild...
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Ursprungligen postat av Inger H
            Haha - inte macrot i alla fall.

            //Inger
            Fast macrot är egentligen bra till helkar också. Det blir bra proportioner på karet. Du får backa en bit bara
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Fast macrot är egentligen bra till helkar också. Det blir bra proportioner på karet. Du får backa en bit bara
              Nu tänker jag inte fråga mer - eftersom mina frågor helt börjar att spåra ur. Hade ingen aning om, att man kunde ta helkarsbilder med ett macroobjektiv. Jag måste nog ta mig i kragen, och läsa på hur min "avancerade" kamera fungerar. Jag vill ju liksom bara "trycka på knappen" - sen ska allt fungera.
              Nu skall jag träna - sen när det är färdigtränat...bilder.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ditt macroobjektiv är optimerat för närbilder medans ett vanligt objektiv är optimerat i andra läget så att säga. Men makroobjektiv är toppen för t.ex. porträtt och när man som du har ett 60mm så blir inte bilden "förvrängd" som det blir med ett vidvinkligare objektiv.
                Tror kvalitén är så bra på objektivet du har att helkar blir toppenfina. Testa vetja
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av inger h
                  det blir en massa bilder för mig också - fast jag har inte det tålamodet att ta så många bilder som pia och du har.
                  Nu har jag letat fram blixten - så pia å anders, nu kommer ni att få stora skälvan inför kommande fototävlingar...kanske.
                  Det kommer att bli hur mycket lyster som helst nu framöver på mina firrar - och tänk vilken skärpa sen.
                  Jonnys snabbfotoskola var inte dum alls

                  //inger
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    ...undrar varför mitt (anv.namn), Pias å Anders förnamn är med små bokstäver

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      ...undrar varför mitt (anv.namn), Pias å Anders förnamn är med små bokstäver

                      //Inger
                      ...??
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        ...??
                        Vadå?? - kolla ditt citat på inlägg 2273!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Vadå?? - kolla ditt citat på inlägg 2273!

                          //Inger
                          aha... Pettittesser.. trodde du mist förståndet eller snuttat för mycket på det röda .... Eller det kanske var/är jag som gjort det, båda

                          har faktiskt ingen aning... Måste vara tillfälligt fel
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            aha... Pettittesser.. trodde du mist förståndet eller snuttat för mycket på det röda .... Eller det kanske var/är jag som gjort det, båda

                            har faktiskt ingen aning... Måste vara tillfälligt fel
                            ...snuttat å snuttat - kan väl erkännas. Fast inte så mycket ändå, eftersom jag noterar vissa fel.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Bra att någon har ögonen med sig det har knappt jag... Varit på grillfest i eftermiddag och vad allt det innebär
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Bra att någon har ögonen med sig det har knappt jag... Varit på grillfest i eftermiddag och vad allt det innebär
                                Har varit lite av grill - fast inte fest här också.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...