Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Denna finnbehandling avläses med största intresse av kunskapstörstande Discusfegis i Västerås.

    Du Inger, läste om det där preparatet aqua-kraut. Låter intressant. Har du använt det länge eller har du precis börjat?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Denna finnbehandling avläses med största intresse av kunskapstörstande Discusfegis i Västerås.

      Du Inger, läste om det där preparatet aqua-kraut. Låter intressant. Har du använt det länge eller har du precis börjat?
      Satt just och skrev ett långt inlägg i din tråd - sen bara försvann det . Tubifex + aquakraut fick dom för första gången igår.

      Så här på ett ungefär skrev jag i din tråd Bluewing; Vad jag gillar att läsa om dina tankar, funderingar och nojor - jag är exakt likadan, bara så du vet. Hoppas inte din lilla tvekan igår berodde på det jag skrev här. Att det inte råder harmoni i karet just nu, tror jag kan beror på, att det dominanta lekparet helt enkelt tar för mycket plats - just nu i alla fall. Dom har ockuperat "sin" plats precis i mitten av karet, och motar bort dom andra från bägge håll. Dom hade väl kunna valt en kortsida i stället tycker då jag förstås - det finns ju rötter överallt
      Sen beter sig discusar precis som alla andra fiskar - dom är inga änglar precis. Ibland kan det bli lite "meckande" (uttryck lånat av Mats), innan det blir en hyfsat harmonisk grupp.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Nejdå Inger, du skräms inte. Tycker det känns befriande med en akvarist som vågar vara osäker och ändå gnetar på. Det var väl de där känslorna bl.a. som gjorde att du gjorde ett uppehåll själv? Jag ser det nog som att jag så smått tycker ett visst mot av oro typ: -hur ska det gå nu? känns upplivande. Livet ska inte vara enkelt. Finns ju bara ett ställe som folk är helt utan problem och man måste ju inte skynda dit.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Dom här fina blommar hos mig nu.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Vilket akvarie har du dem i?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Vilket akvarie har du dem i?
              I det där hemska människokaret.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nu har jag suttit bra länge och betraktat Apistoopalhannarnas ganska så snälla "bråk".
                Jag måste bara komma igång med att filma (har sagt det hur många gånger som helst) - eftersom deras beteende skulle göra sig hur bra som helst filmat, men jag vågar mig liksom inte riktigt på det här med YT- trots att jag har ett konto där...så det blir bilder i stället.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Fantastiska bilder, Inger.

                  Hur går det i Discuskaret ?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Fantastiska bilder, Inger.

                    Hur går det i Discuskaret ?
                    Tack.
                    Jadu Bluewing, hälften av discusarna har mest stått under olika rötter sen jag fick dom. Dom andas häftigt och är mörka vilket inte är så bra. Dom är inte alls skygga på något vis, utan håller sig undan, som dom brukar göra när dom inte mår så bra. Igår satte jag mig vid karet för att försöka studera riktigt hur dom såg ut. När dom till slut visade sig - så såg jag, att dom bara andades med en gäle. Jag har ökat temp. några grader + vattenbyten - och i morse åt dom faktiskt riktigt bra. Medicin är på väg, i fall det skulle behövas.
                    Å jag tänker förstås...inte en gång till

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Allt sånt här du berättar hjälper mig på ett naturligt sätt att förstå både vad som kan vänta men också hur det kan kännas för ägaren när man hanterar Discus. Tycker också (om jag får slå mig för bröstet lite grann) att det är klokt att vänta med ett Discusinköp för mig innan sommaren har gått så att jag hinner sitta och glo på vita finnprickar, stängda gälar, felfärgat fiskbajs etc. som tydligen kan bli en Discusägares vardag i perioder.
                      Så jag ser dig lite som en testpilot (det sista sagt med vänlighet) och är glad för att du delar alla små vardagsbestyr runt dina Discus.

                      Vad var det för medicin du beställde?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Allt sånt här du berättar hjälper mig på ett naturligt sätt att förstå både vad som kan vänta men också hur det kan kännas för ägaren när man hanterar Discus. Tycker också (om jag får slå mig för bröstet lite grann) att det är klokt att vänta med ett Discusinköp för mig innan sommaren har gått så att jag hinner sitta och glo på vita finnprickar, stängda gälar, felfärgat fiskbajs etc. som tydligen kan bli en Discusägares vardag i perioder.
                        Så jag ser dig lite som en testpilot (det sista sagt med vänlighet) och är glad för att du delar alla små vardagsbestyr runt dina Discus.

                        Vad var det för medicin du beställde?
                        Det känns inte så kul, att skriva om negativa saker som händer i ens kar - men saker och ting händer, som man inte vet "varför att" - just det händer. Fast det är så det är - men jag kan tycka att det negativa händer en aningen för snabbt. Bluewing, jag tycker inte att det behöver betyda att vissa sjukdomar behöver "betyda discusens vardag".
                        Detta kar var inkört efter "konstens alla regler" i flera månader, jag har gjort allt rätt, tycker jag...
                        Vet inte var det är för medicin som jag kommer att få.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Jag fattar att det inte skall vara en vardag med dessa problem, men behöver ställa in mig på att det kan vara så i perioder, trots allt.
                          Jag vet att du är ytterst noggrann med dina kar och att du valt en erkänt duktig handlare som har fisk med god kvalité. Så bättre än så går det väl inte att gardera sig.
                          Men om jag läst rätt så ligger en del sjukdomar lite latent hos arten. Även om du har en frisk fisk från början så kan stress och annat utlösa latenta sjukdomar. Jämfört med dig så har jag ju som ung lyckats i okunskap ha ihjäl en grupp utan någon större ansträngning. Så det där svider lite som ett nederlag eller liknande. Så jag har ingen magkänsla att utgå ifrån. Det börjar med min kommande grupp.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Inger! Ta ett litet snack med Kaj, han kan säkert guida dig i frågan om vad som eventuellt kan vara orsaken till att en eller ett par stycken har mörknat och drar sig undan.
                            Om jag har förstått det rätt så är det nu två par som har bildats (även om kanske lekarna inte har fullbordats) Hur går det förresten med dessa två par?

                            Det är åtta diskusar allt som allt, och det betyder att fyra stycken liksom är lite utanför den här pargrejen. Är det ett väldigt jagande på de som är lite utanför, av de fyra som tycks ha parat ut?
                            Om de blir undanskuffade hela tiden, blir det förståss en viss stress som kan utmynna i att åminstone en eller två blir såpass i botten körda att de tacklar av, och i en förlängning tappar sugen och liksom lägger av.

                            Om det inte är interna strider, gruffande och hack-kycklingsbeteende på de som inte har intagit en dominat position - kan det kanske vara något som "slagit igenom" - och då rekommenderar jag dig återigen att fråga Kaj vad som är bästa strategien.

                            Jag köpte mina VF Nahmunda Red av Kaj och när jag skulle flytta till kåken och det stora 2025-litaret iordningställdes, och där de skulle gå sedan (det karet stod alltså inte hemma hos mig) så gick Discusarna en kort period i ett "transitkar". I detta kar blev ett par tre stycken av dom lite mörka och hängiga och började flämta med stora gällocksrörelser. Jag snackade med Kaj och han rekommenderade en medicin (som han skickade pronto) och de kassa discusarna blev helt återställda på cirka en vecka.

                            Jag tycker inte att du nu skall börja en medicincirkus - utan ta först reda på vad som kan vara den exakta (eller högst troliga) orsaken till att några av dina Discusar verkar lite hängiga - sedan sätter du in (om nödvändigt) eventuell åtgärd.

                            Jag vill inte analysera dina discusar i nuläget - man måste få kolla, irl, för att kunna säga något säkert. En hyfsat detaljrik film kan kanske ge några vinkar om vad som händer, men kolla av de mest kända symptomen på otrivsel eller sjukdom - och berätta för Kaj, så vet han råd!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Japp Mats, jag har "pratat" med Kaj. Nu verkar matlusten ha kommit igång i alla fall. Igår fick dom "lyxmat" i form av rivna frysta räkor + skaldjursmix - å i morse åt dom artemia allihop, som dom inte gillade något vidare förut. Är det lyxmat dom vill ha, så får det bli så - naturligare kan det inte bli. Tack Mats för det tipset, som du skrev i en annan tråd för ett tag sedan.

                              Johnny; Fyll din frys med skalade frysta räkor + skaldjursmix.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Mycket härligt att höra, Inger!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...