Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    ....fler
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jäkligt snygg RT, det är sådana bilder som får igång diskusuget på mig...fasen med!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Inger H
        Uppdatering av min första vecka med mina nya discusar.
        Kan väl säga så här spontant, att dom här nya inte alls stämmer in beteendemässigt på mina andra discusarna, som jag har haft i två omgångar under årens lopp. D.v.s. att dom åker runt "och visar upp sig", som harmoniska discusar bara kan göra på "discusars vis"
        Två lekpar har bildats - vilket jag inte ens i min vildaste fantasi kunde drömma om. Självklart så "styr" dessa lekpar resterande fyra - vilket jag inte tycker är något vidare så här i början.

        Det är bara en av dom åtta som äter (en RThane), resterande bryr sig inte det minsta om mat - vilket jag inte heller gillar. Det är en hel del "tjafs" sinsemellan" - några är väldigt mörka, näst intill "svarta". Dom två "red virgin", som jag gillar allra mest, ser jag knappt skymten av.
        Vill även påstå, att inredningsvis så finns ställen att "gå undan på"- om några vill gömma sig...tyvärr så går några undan.

        På en av bilderna är det en "red rose" med prickar på stjärtfenan - finns även några få prickar på en annan discus. Tvekar på, om jag ska tillsätta salt eller inte. När jag läser igenom det jag skrivit, så låter det så negativt - så är det absolut inte. Det är säkerligen discusarnas naturliga beteende sinsemellan som styr...
        ....å jag är fortfarande lugn.

        //Inger
        mycket fina fiskar och bilder, det tackar jag för så här på fredagskvällen

        jag då.. Som är helt oduglig och okunnig på diskusars färger Vad heter färgen på de översta,?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Inger, du vet vart ett sånt fint foto på en sån fin fisk hade passat bra va
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            mycket fina fiskar och bilder, det tackar jag för så här på fredagskvällen

            jag då.. Som är helt oduglig och okunnig på diskusars färger Vad heter färgen på de översta,?
            ...röd/turkos.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              ...fortsätter med bilder på mina pygmeér
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                Jättefina fiskar Inger!
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  De där känner jag igen!
                  Honorna är fortfarande små, de blir nästan du belt så stora som hannarna sedan.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                    Ja verkligen vackra.
                    Vad är kopplingen mellan Discusens beteende och prickarna menar du?
                    Vad har du för temp i Discuskaret?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Palmberg
                      Jättefina fiskar Inger!
                      Ja, visst är dom fina - kul att du gillar dom Henke.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        De där känner jag igen!
                        Honorna är fortfarande små, de blir nästan du belt så stora som hannarna sedan.
                        Klart, att du känner igen dom Anders - hoppas på bebbar sedan.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ja verkligen vackra.
                          Vad är kopplingen mellan Discusens beteende och prickarna menar du?
                          Vad har du för temp i Discuskaret?
                          Nja - det är inga kopplingar mellan prickar å beteende. Har aldrig haft dessa prickar förut, så saltning kanske skulle vara på plats - fast jag vet inte. Hoppas någon kunnigare ser bilderna och kan ge svar.
                          Jag har 29,5 i karet Bluewing.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Prickarna som dina Discusar har fått brukar gå bort om man byter vatten lite oftare. Salta kan man också göra men hur går det med dina växter då.

                            Mitt förslag är vattenbyte 30% ett par dagar på rad. Känner du att du kan salta i karet så kan detta också hjälpa.

                            Superfina fiskar annars, Inger!
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Prickarna som dina Discusar har fått brukar gå bort om man byter vatten lite oftare. Salta kan man också göra men hur går det med dina växter då.

                              Mitt förslag är vattenbyte 30% ett par dagar på rad. Känner du att du kan salta i karet så kan detta också hjälpa.

                              Superfina fiskar annars, Inger!
                              Jag struntar i saltet och kör ett vattenbyte idag också.
                              Igår kväll åt alla utom en - å jag blev jätteglad. Dom fick tubifex doppad i aquakraut, vilket verkar vara en höjdare. Ska testa med artemia nu som morgonmål.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Skönt att de äter. De verkar ha haft lite annat i tankarna än mat hittills

                                Kör du på mera vattenbyten så brukar 'finnarna' gå bort.
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...