Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ja, det går undan alldeles för fort är min tanke - å jösses amalia, undrar bara om det är ett gott tecken, hoppas det. Fast, jag tror inte att det blir några ägg kvar - fast man vet ju aldrig, dom kanske har lekt förrut.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      Det är skillnad på fisk o fisk
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Just nu håller jag på att koppa in ett gäng pygmeésvärdbärare...ja jäklar hur det kan bli som.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Inger H
          Just nu håller jag på att koppa in ett gäng pygmeésvärdbärare...ja jäklar hur det kan bli som.

          //Inger
          Gott, så kul dessa är mycket fina
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Gott, så kul dessa är mycket fina
            Det blir att studera dom ikväll.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Trevligt, alltid kul att koppa in fisk.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av ansjo
                Trevligt, alltid kul att koppa in fisk.
                Jepp, så är det.
                Har i alla fall fått tag på sandsnäckor nu - en hel del faktiskt. Fast jag tror inte att jag släpper i alla i discuskaret - vet faktiskt inte hur fort dom förökar sig. Du kanske vet Anders - hur många man bör släppa i? Dom här har ju ett väldigt konstig sätt att föröka sig på.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Släppte ner 50 i min burk. Blir det för många kan du släppa in en ensam Helena som reglerar det hela.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Släppte ner 50 i min burk. Blir det för många kan du släppa in en ensam Helena som reglerar det hela.
                    ...50 - vet du hur fort dom förökar sig?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Du menar att om du släpper i 4 så kommer du bara att få några få?
                      Du känner väl mig. 50 malajer, släpkärror med mopani och 42 kardinaler. Försöker hålla stilen helt enkelt. Har varit så måttfull jämt....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Du menar att om du släpper i 4 så kommer du bara att få några få?
                        Du känner väl mig. 50 malajer, släpkärror med mopani och 42 kardinaler. Försöker hålla stilen helt enkelt. Har varit så måttfull jämt....
                        Hahaha - släpper jag i fyra kommer det att bli åttadubbelt å uppåt + ännu flera. Fast kör på, du har ju vanan inne...måttfull som du är.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det spelar liksom inte så stor roll, släpper du i 10 eller 20 och matar för mycket blir där väldigt många oavsett.
                          Fördela dem på 2 kar, så blir det nog ganska lagom. Det konstiga med den sorten du fick nu, är att jag ser inga stora utan de du fick är de största. Smidigt faktiskt.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det spelar liksom inte så stor roll, släpper du i 10 eller 20 och matar för mycket blir där väldigt många oavsett.
                            Fördela dem på 2 kar, så blir det nog ganska lagom. Det konstiga med den sorten du fick nu, är att jag ser inga stora utan de du fick är de största. Smidigt faktiskt.
                            Okey, litar på dig - fast man kanske inte borde göra det.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det är upp till var och en...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Uppdatering av min första vecka med mina nya discusar.
                                Kan väl säga så här spontant, att dom här nya inte alls stämmer in beteendemässigt på mina andra discusarna, som jag har haft i två omgångar under årens lopp. D.v.s. att dom åker runt "och visar upp sig", som harmoniska discusar bara kan göra på "discusars vis"
                                Två lekpar har bildats - vilket jag inte ens i min vildaste fantasi kunde drömma om. Självklart så "styr" dessa lekpar resterande fyra - vilket jag inte tycker är något vidare så här i början.

                                Det är bara en av dom åtta som äter (en RThane), resterande bryr sig inte det minsta om mat - vilket jag inte heller gillar. Det är en hel del "tjafs" sinsemellan" - några är väldigt mörka, näst intill "svarta". Dom två "red virgin", som jag gillar allra mest, ser jag knappt skymten av.
                                Vill även påstå, att inredningsvis så finns ställen att "gå undan på"- om några vill gömma sig...tyvärr så går några undan.

                                På en av bilderna är det en "red rose" med prickar på stjärtfenan - finns även några få prickar på en annan discus. Tvekar på, om jag ska tillsätta salt eller inte. När jag läser igenom det jag skrivit, så låter det så negativt - så är det absolut inte. Det är säkerligen discusarnas naturliga beteende sinsemellan som styr...
                                ....å jag är fortfarande lugn.

                                //Inger
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...