Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Intressant när du delar med dig av de små stegen så här i början. Det du beskriver som van sedan tidigare är inte alltid självklarheter när man är ny med Discus. Det kan spara en hel del onödig oro.
    Jag delar gärna med mig Bluewing - fast det här är mina egna fiskars steg för steg, just här i mitt eget "trollkar" . Andra med mer erfarenhet, kanske har andra erfarenheter av just sina discusar.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Ursprungligen postat av Inger H
      ...två till, bjussar på speglingarna.
      Jag valde mellan hightech och Discus-burk..

      Jag valde fel!

      Grymt fint Inger
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag delar gärna med mig Bluewing - fast det här är mina egna fiskars steg för steg, just här i mitt eget "trollkar" . Andra med mer erfarenhet, kanske har andra erfarenheter av just sina discusar.

        //Inger
        Men det är en av de saker jag gillar mest med dig Inger, att du pratar enbart om vad just du upplevt och i stort sett aldrig generaliserar eller påstår att du har sanningen. Tycker du är bra på att beskriva din akvarievardag Så det räcker gott för mig.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Jag valde mellan hightech och Discus-burk..

          Jag valde fel!

          Grymt fint Inger
          Tack Mathias, fast den där hightechburken, är ju inget du behöver skämmas för precis.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Av åtta discusar, så har två par bildats (helt otroligt) - vilket jag inte gillar speciellt just nu. Det är dom två snygga RT, som har hittat varsin partner av "red virgin".
            Discusarna är så nya än - dom har inte hunnit acklimatisera sig och fått igång matlusten. Dessutom har ena paret valt ut en rot i mitten av karet, som det putsas på - självklart släpper inte detta par någon i närheten av sin rot...från något håll.
            Summa sumarum- dom lite lägre i rang håller till under ett par anubiasklädda stora rötter.

            Dom hade väl kunnat vänta med kärleken ett längre tag, tills alla blivit trygga - men vem styr över fiskar.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ja den kärleken, den kommer när man minst anar det
              Du får väl kalla ynglens färg för, " oskuldsfullt röda turkar "
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                ...så här höll ena paret på under vattenbytet idag.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Härligt, Inger! Det är en vacker syn!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Härligt, Inger! Det är en vacker syn!
                    Ja, visst är det - bara lite för tidigt.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ja, visst är det - bara lite för tidigt.

                      //Inger
                      Jaaa... du tänker på att nu blir det ett par, och sedan kommer de andra att terroriseras, eller hur? Jag tror inte det är så farligt - du har sex individer till i 540-liter och skulle denna leken gå till frisimmande yngel har paret så mycket att hålla reda att de snarare drar sig undan i karet, även om vissa utfall givetvis kommer. Jämför med rödturkarna i mitt 540 - där var det aldrig några direkta problem.
                      Däremot kan det ju tänkas att någon fisk i din trupp med tiden möjligtvis kan komma att bli hack-kyckling, men det kan bero på helt andra orsaker än att ett par leker just nu.
                      Det här kommer att gå finfint!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jaaa... du tänker på att nu blir det ett par, och sedan kommer de andra att terroriseras, eller hur? Jag tror inte det är så farligt - du har sex individer till i 540-liter och skulle denna leken gå till frisimmande yngel har paret så mycket att hålla reda att de snarare drar sig undan i karet, även om vissa utfall givetvis kommer. Jämför med rödturkarna i mitt 540 - där var det aldrig några direkta problem.
                        Däremot kan det ju tänkas att någon fisk i din trupp med tiden möjligtvis kan komma att bli hack-kyckling, men det kan bero på helt andra orsaker än att ett par leker just nu.
                        Det här kommer att gå finfint!
                        Det är bara det, att ett par till också håller på att putsa en rot. Tänk, att ibland får man vänta länge länge på att discusen leker - eller så blir det inget alls. Nu, efter bara sex dagar är det "fjutt" på två par.
                        Klart, att det kommer att gå finemang - jag tar det lugnt och ser vad som händer.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Det är bara det, att ett par till också håller på att putsa en rot. Tänk, att ibland får man vänta länge länge på att discusen leker - eller så blir det inget alls. Nu, efter bara sex dagar är det "fjutt" på två par.
                          Klart, att det kommer att gå finemang - jag tar det lugnt och ser vad som händer.

                          //Inger

                          Härligt att höra, Inger!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jäklar i min lilla låda - nu har det andra paret också lagt en romkaka. Ingen bild på detta par - eftersom jag då stör dom genom att gå för nära med kameran.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Men Inger då, jösses amalia vad kul!
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Nanoräkan
                                • May 2011
                                • 255

                                Oj, oj oj!
                                Här gick det undan med lekarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...