Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Blir ju lite småsugen på att skaffa discus igen
    Jaa, flera vore kul.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Inger H
      Jaa, flera vore kul.

      //Inger
      Tja, får göra mig av med lite fisk bara i så fall, akvariet är rätt befolkat som det är, hehe...
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        Läckra Discusar du fått tag i Inger dom ser riktigt fina ut tillsammans
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av woodlund
          Läckra Discusar du fått tag i Inger dom ser riktigt fina ut tillsammans
          Ja, visst är dom fina.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Nu har jag haft discusarna i nästan tre dagar. Fortfarande, är dom lite skygga och håller tätt ihop. Andningen har blivit lite lugnare - så dom håller nog på att "varva" ner sakta men säkert. Dom åt lite första dagen, men sen har det varit stopp - det är så det brukar vara ibland med dom här vackra platta. Jörgen har berättat, att dom bara har fått frysfoder, så det ska testas idag.

            För första gången har jag nu två apistohannar tillsammans - vilket jag aldrig haft förut. Det har varit jäkligt intressant, att se när dom har gjort upp, om vilken av dom som är "störst, bäst och vackrast" - den mindre av dom två verkar han vunnit den titeln. Så störst är inte alltid bäst.
            Några bättre bilder än dom förra. Dom är på den mindre hannen - den större funderar vad kamera är för något skumt, å vill inte riktigt vara med på bild än.
            Bifogade filer
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              Så är det nog både Jörgen o jag matar nästan utslutande med frysfoder. Men samtidigt diskus brukar vara försöiktiga med maten tills de acklimatiserat sig i den nya miljön. dessto större dessto längre tid tar det men var lugn det kommer.
              Apistona ser pigga ut o det blir säkert snart lek nu när de gjort upp o herraväldet.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av kaj.p
                Så är det nog både Jörgen o jag matar nästan utslutande med frysfoder. Men samtidigt diskus brukar vara försöiktiga med maten tills de acklimatiserat sig i den nya miljön. dessto större dessto längre tid tar det men var lugn det kommer.
                Apistona ser pigga ut o det blir säkert snart lek nu när de gjort upp o herraväldet.
                ...jag är lugn.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Måste bara lägga upp några bilder på flytväxterna, som Pia skickade till mig för sisådär en månad sedan. När jag fick dom som små skott, fanns endast några enstaka korta spinkiga rötter. Nu har jag fördelat dessa i 240/220-literskaren. Jag tycker att dom är så himla fina och dekorativa - å jag tror att både apisarna och nycklarna gillar dessa som "tak".
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Gott att höra att de har tagit sig så bra jag rensade (skövlade!) i mina kar innan jag åkte på minisemester för jag var rädd att det inte skulle bli någon ytvattenrörelse så kompakt var det, så vänta bara
                    Senast redigerad av PiaJo; 09 June 2013, 19:56.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Gott att höra att de har tagit sig så bra jag renade (skövlade) i mina kar innan jag åkte på minisemester för jag var rädd att det inte skulle bli någon ytvattenrörelse så kompakt var det, så vänta bara
                      ...jag sprider dom vidare till discuskaret.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Ser riktigt snyggt ut. Är det Pistia eller Frogbit? Ser jag på rötterna ser det ut som Pistia. Lite nyfiken bara (som vanligt).
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ser riktigt snyggt ut. Är det Pistia eller Frogbit? Ser jag på rötterna ser det ut som Pistia. Lite nyfiken bara (som vanligt).
                          ...inte Frogbite i alla fall, tror det är Pistia - måste du fråga så mycket, det räcker väl att dom växer bra...utan CO2!

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Äh, du är bara avundsjuk Inger

                            Har Pistia i mitt 180 och i Discusburken (utan Discus) också. Riktigt trevlig planta.

                            Hur går det med dina nya fina Discusar då?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Äh, du är bara avundsjuk Inger

                              Har Pistia i mitt 180 och i Discusburken (utan Discus) också. Riktigt trevlig planta.

                              Hur går det med dina nya fina Discusar då?
                              Nope, inte det minsta avundsjuk alls - jag har provat.

                              Idag, var första dagen som dom har särat på sig - annars har dom hållit ihop tätt tätt.
                              Har suttit en sådär två meter från karet i dag, säkert i två timmat. Det som har hänt idag, är att dom försöker att ordna någon sorts rangordning - så det är nu, just i det här "momentet" som man brukar se om någon blir hackkyckling. Hoppas innerligt, att inte någon blir det. Den som käkar det som bjuds, är en av dom två RT. Annars beter dom sig, som nya discusar brukar bete sig som när allt är nytt.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Intressant när du delar med dig av de små stegen så här i början. Det du beskriver som van sedan tidigare är inte alltid självklarheter när man är ny med Discus. Det kan spara en hel del onödig oro.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...