Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Ursprungligen postat av kaj.p
    Glömde också att jag packar lite annorlunda dvs varje diskus sitter i en liten låda.
    Men det ser du snart Inger
    Hudson-packning
    Discus for life

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      Haha lugnt Mats Jag vet att du behandlar dina fiskar rätt
      När det gäller stress så gör det nog varken mer eller mindre. Däremot är det många som föredrar o ta fisken med händerna stället för med håv. Man menar att fisken tar mindre skador av det (slemhuden)
      Bifogade filer
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av kaj.p
        Haha lugnt Mats Jag vet att du behandlar dina fiskar rätt
        När det gäller stress så gör det nog varken mer eller mindre. Däremot är det många som föredrar o ta fisken med händerna stället för med håv. Man menar att fisken tar mindre skador av det (slemhuden)
        Visst, Kaj!
        Skall bara tillägga att det ibland lite extra joxiga inlägg, när man själv i många fall använder sig av metoder som folk kanske tycker är lite, skall vi säga... knepiga, och man vill tipsa människor om konventionella metoder.
        Faktum är att jag har funderat riktigt hårt på hur jag tog ur Stendkerdiskusarna ur påsarna - och det var faktiskt med händerna. Jag hade inte en tillräckligt stor håv...
        Alla de discuasr jag köpt av dig har också samtliga blivit handplockade ur lådorna!

        Dom på bild 1 där, Kaj... runt 20 st. av den sorten lite längre fram...


        Så... nä... nu önskar jag Inger stort Lycka Till med sina Discusar!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Då var dom hemma - Håkan, discusarna och apistoopalerna. Håkan kom förpackad i en cheva pickis - fiskarna så himla fint packade i plastlådor, som täckte hela fisken, så dom slipper fara runt "hej vilt" i påsarna.
          Jag koppade in dom under tre timmar - både discusar och opaler. Nu simmar dom på, lite lugnt trevande med att undersöka sitt nya hem. Karen är nedsläckta i alla fall tills i morgon. Dom är så himla fina - blir nästan lite tårögd, när jag sitter en bit ifrån och studerar dom, det känns bara så himla gött. Fattar inte än, att hela resan har funkat smärtfritt!

          Apistogramma borellii "opal" - Kaj, säger bara så himla fina dom är. Redan under inkoppningen fick dom tillbaka sin färg - å vilken färg sen. Blir intressant, att se hur det funkar med två hannar - var ju egentligen Pias påhitt.

          Tack Mats, jag vet att du menar det.

          //Inger
          Senast redigerad av Inger H; 05 June 2013, 18:11.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nanoräkan
            • May 2011
            • 255

            Kul att höra! Det låter som om allting gått bra
            Du kanske skrivit det innan men vad för några discusar blev det?
            Ser med spänning fram emot bilder sen när de acklimatiserat sig lite

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Nanoräkan
              Kul att höra! Det låter som om allting gått bra
              Du kanske skrivit det innan men vad för några discusar blev det?
              Ser med spänning fram emot bilder sen när de acklimatiserat sig lite
              Det blev till slut virgin red, red rose och två RT. RT stämmer kanske inte så bra med färgskalan, men jag gillar verkligen dom - men vem bryr sig om den skalan.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                Ja det var riktigt goa färger!
                Virgin red är kanske min absoluta favoritfärg efter vildfångade färger.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Surrar på lite för mig själv nu - helgafton som det är .

                  Några riktigt usla bilder på två av opalerna - där kärlek uppstod redan efter fyra timmar i karet.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nanoräkan
                    • May 2011
                    • 255

                    Jag är med Inger
                    Riktigt granna fiskar du fått tag i. Det finns många vackra apor men på något sätt fastnar jag alltid lite extra länge vid bilder på just borelli opal

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Då var dom hemma - Håkan, discusarna och apistoopalerna. Håkan kom förpackad i en cheva pickis - fiskarna så himla fint packade i plastlådor, som täckte hela fisken, så dom slipper fara runt "hej vilt" i påsarna.
                      Jag koppade in dom under tre timmar - både discusar och opaler. Nu simmar dom på, lite lugnt trevande med att undersöka sitt nya hem. Karen är nedsläckta i alla fall tills i morgon. Dom är så himla fina - blir nästan lite tårögd, när jag sitter en bit ifrån och studerar dom, det känns bara så himla gött. Fattar inte än, att hela resan har funkat smärtfritt!

                      Apistogramma borellii "opal" - Kaj, säger bara så himla fina dom är. Redan under inkoppningen fick dom tillbaka sin färg - å vilken färg sen. Blir intressant, att se hur det funkar med två hannar - var ju egentligen Pias påhitt.

                      Tack Mats, jag vet att du menar det.

                      //Inger
                      så skönt att höra att allt gått bra har funderat mycket på dig och fiskarna idag, har ju själv tagit en tripp med "plåt-torpet" TILL Varberg

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Surrar på lite för mig själv nu - helgafton som det är .

                      Några riktigt usla bilder på två av opalerna - där kärlek uppstod redan efter fyra timmar i karet.
                      om de ser ut så där efter nån timme efter att ha varit i påse och på resa så vänta bara Tror det säkert går bra med att två hannar av dessa i ett såpass stort kar, annars får de ta fram det lilla karet och vips så har du ett kar till
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Gôtt, Inger!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Kul, att ni är med. Sitter med lite "gott i glaset" - ingen TV på i kväll, utan sitter och tittar in i ett skumt discuskar. Släppte ner mat åt corysarna, å vips så var dom platta där och käkade - ett gott tecken.

                          //Ingen
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Låter som om allt har gått bra Inger


                            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Låter som om allt har gått bra Inger


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Ja, hittills verkar det så.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                När man har nya fiskar och sitter och stirrar in i ett nästan mörk akvarium är det nära att äkta hälften tror att man är helt knäpp


                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...