Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Hej Inger och Johnny! Jag lägger mig i en smula och berättar lite om de inkoppningsanvisningar jag fick av Jörg Stendker när jag köpte mitt bauta-par av honom i Tyskland. De transporterades under några dygn i varsin kraftig påse.
    Vid hemkomst skall påsarna öppnas, gärna ståendes i den kartong de är förpackade i. Påsarna får då en en lång öppning, så discusarna inte kan hoppa ur och att man lätt får plats med det vatten som skall koppas i.
    Jörg sa till mig att inkoppningen bör ta 5-6 timmar. Detta kan ju tyckas som extremt lång tid - men i detta fall höll jag på hans anvisningar. I andra fall låter jag inkoppningen gå betydligt snabbare.
    Påsarna öppnades och en halv liter vatten från det "färdiga" karet hälldes i påsarna ungefär en gång i halvtimmen, eller var tredje kvart. Vattnet hälldes i ganska långsamt så att det inte skulle bli en alltför stor turbulens i påsen samt att vattnet från inkoppningskaret skulle blanda sig med påsvattnet på ett lugnt sätt.
    Detta höll på i cirka 5 timmar (jag orkade inte köra 6 timmar) och sedan lade jag i påsarna i karet, klippte upp dessa och lät discusarna sakta glida ut i karet. Allt gick hur fint som helst!

    Kanske kan detta vara en liten fingervisning om hur inkoppningen kan/bör kan gå tillväga, men tänk på att detta var ett extremfall och discusarna hade befunnit sig i påsarna flera dygn.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 June 2013, 11:10.

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      När jag "koppar in", vanligtvis i 1-3 timmar så tar jag bort lika mycket vatten som jag tillsätter!
      Tar alltså bort en "mugg" vatten ur påsen och tillsätter sedan en "mugg" från akvariet.
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Hej Inger och Johnny! Jag lägger mig i en smula och berättar lite om de inkoppningsanvisningar jag fick av Jörg Stendker när jag köpte mitt bauta-par av honom i Tyskland. De transporterades under några dygn i varsin kraftig påse.
        Vid hemkomst skall påsarna öppnas, gärna ståendes i den kartong de är förpackade i. Påsarna får då en en lång öppning, så discusarna inte kan hoppa ur och att man lätt får plats med det vatten som skall koppas i.
        Jörg sa till mig att inkoppningen bör ta 5-6 timmar. Detta kan ju tyckas som extremt lång tid - men i detta fall höll jag på hans anvisningar. I andra fall låter jag inkoppningen gå betydligt snabbare.
        Påsarna öppnades och en halv liter vatten från det "färdiga" karet hälldes i påsarna ungefär en gång i halvtimmen, eller var tredje kvart. Vattnet hälldes i ganska långsamt så att det inte skulle bli en alltför stor turbulens i påsen samt att vattnet från inkoppningskaret skulle blanda sig med påsvattnet på ett lugnt sätt.
        Detta höll på i cirka 5 timmar (jag orkade inte köra 6 timmar) och sedan lade jag i påsarna i karet, klippte upp dessa och lät discusarna sakta glida ut i karet. Allt gick hur fint som helst!

        Kanske kan detta vara en liten fingervisning om hur inkoppningen kan/bör kan gå tillväga, men tänk på att detta var ett extremfall och discusarna hade befunnit sig i påsarna flera dygn.
        Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra. Tanken var, att dom skulle koppas in i frigolitlådan som dom transporteras i. Från karet tänkte jag dra en slang med en kran på, för att styra flödet under inkoppningen. Fast det kanske blir lugnare för fiskarna att inkoppningen sker i deras "egen" påse, som du beskriver Mats - blir lite osäker där. Jag har ju alltid koppat i påsarna förrut (även discus).

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Wilhelm
          När jag "koppar in", vanligtvis i 1-3 timmar så tar jag bort lika mycket vatten som jag tillsätter!
          Tar alltså bort en "mugg" vatten ur påsen och tillsätter sedan en "mugg" från akvariet.
          Javisst, det kan man ju göra - i discusexemplet ovan fanns dock sä mycket plats för nytt vatten att detta inte behövdes och så ville jag inte ner och rota i påsen...
          Jag har till och med för mig att Jörg nämnde att man kan ta ur lite vatten ur påsarna också vid behov.

          Nu får vi ta detta med lite ro på något sätt - det är bara en enkel inkoppning det handlar om, och det kommer att gå som en dans för Inger och hennes nya fiskar. Det kan liksom inte bli på något annat sätt!
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 June 2013, 12:13.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra. Tanken var, att dom skulle koppas in i frigolitlådan som dom transporteras i. Från karet tänkte jag dra en slang med en kran på, för att styra flödet under inkoppningen. Fast det kanske blir lugnare för fiskarna att inkoppningen sker i deras "egen" påse, som du beskriver Mats - blir lite osäker där. Jag har ju alltid koppat i påsarna förrut (även discus).

            //Inger

            Om du häller ur fiskarna med vattnet i påsarna - och här beror det ju på hur mycket vatten det finns i, och hur stora påsarna är - i frigolitlådan kanske vattennivån blir något låg... I och för sig ingen fara med det, diskusar kan ofta ligga på sidan i grunt vatten i lådor. Det går att göra så också, men det kan kanske vara en extra tressfaktor för discusarna. Om påsarna är rejäla och du får plats med extra vatten i dom så kör koppningen i påsen - så slipper du en extra "övergång" från en miljö till en annan.
            Det här är lugna puckar - gör inkoppningen på det sätt du är van vid och känner dig komfortabel med!

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              Många gånger beror det på vilka skillnader det är på vattnet. I Stendkers fall har de mS på 800 mendan vi vanligtvis brukar ligga kring 200 mS Många tillsätter också salt eller t.om bedövning i påsen inför långa resor och då är en "längre" inkoppning av större vikt. I detta fallet är skillnaden på vatten inte så stor och inga tillsatser är heller inblandade så då räcker det med en kortare tid.
              Jag släpper alltid ut fisken i lådan och koppar i den för då får samtliga nykomlingar samma "behandling" till sist håvar jag över fisken. Detta då jag inte vill ha med vattnet de rest i till den nya bostaden.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Japp, det är en enkel inkoppning - tar lite längre tid bara.

                ...sjutton mil kvar till Sundsvall

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Inger! Gör som Kaj skriver i inlägget ovan - så blir det perfekt!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Känns bra med en rejäl genomgång av rutiner som ni har ang. inkoppningen. Har man inte de själv innan så är det tryggt att låna någon annans metodik.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Japp, det är en enkel inkoppning - tar lite längre tid bara.

                      ...sjutton mil kvar till Sundsvall

                      //Inger
                      Då lär väl inte pirret minska direkt
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        i frigolitlådan kanske vattennivån blir något låg...

                        Ingen fara Mats det är bara o ställa något under ena sidan på lådan så den lutar
                        Att jag inte vill ha med gammalt vatten till den nya bostaden beror helt enkelt att i många fall talas det inte om ifall man tillsätt något.
                        Vidare efter en längre restid i så lite vatten kan det hända saker visnackar ju enbart om ca 1-2 liter, Ph dipper, höga ammoniumhalter, parasit utveckling etc. Varför skall man riskera o få över detta??
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          Glömde också att jag packar lite annorlunda dvs varje diskus sitter i en liten låda.
                          Men det ser du snart Inger
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Ingen fara Mats det är bara o ställa något under ena sidan på lådan så den lutar
                            Att jag inte vill ha med gammalt vatten till den nya bostaden beror helt enkelt att i många fall talas det inte om ifall man tillsätt något.
                            Vidare efter en längre restid i så lite vatten kan det hända saker visnackar ju enbart om ca 1-2 liter, Ph dipper, höga ammoniumhalter, parasit utveckling etc. Varför skall man riskera o få över detta??
                            Helt rätt, jag håller med dig till fullo - och jag fick ju hem de vildfångade Nahmunda-discusarna i en låda från dig, och det fungerade hur bra som helst.
                            Det enda jag skrev om var hur man kan göra - och de lite speciella anvisningar jag fick av Jörg Stendker, när jag köpte dessa av honom. Det var ju lite speciella turer då när de skulle transporteras en längre bit och dessa gäller inte nu i Ingers fall.

                            När jag verkligen tänker efter - så var det faktiskt så att jag håvade Stendkerdiscusarna ur påsarna och i karet, just på grund av att inte få med något i karet - skriver lite för fort ibland, sorry!

                            Ja, nu skall jag verkligen göra som säkerligen många önskar - hålla käften och inte lägga mig i!
                            Text och tanke limmar inte alltid - och till Inger säger jag nu; Gör som Kaj instruerar dig, och koppa in dina nya fina fiskar på detta vis - det kommer att gå hur bra som helst och bli toppen!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Japp, jag gör som Kaj skriver, som det var tänkt.

                              Bluewing, jag har ett myller av fjärilar i magen.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Det jag gör normalt är att jag har inkoppningen i påsen. Efter sista vattenbytet så låter jag påsen ligga i akvariet som då är nersläckt med ramperna av. Sedan tar jag en påse i taget och häller den den i en hink, genom en håv. Så jag inser när jag läser om hur ni gör att det är en kombo av det ni säger. Tror ni det är mer stressande för fisken att hällas genom en håv eller fångas av en håv? Spelar det kanske ingen roll?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...