Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Maria S. Edström
    Vad kul att du hittat sådana! Jag tänkte precis fråga var du fick dem ifrån, om jag skulle kunna blåsa iväg och köpa om de fanns mellan Umeå och Sundsvall nånstans, men så såg jag att de var från Ullared. Attans rackarns då Hoppas att allt går bra med dina nyförvärv!
    Maria, om det blir några ynglingar, så kan du komma ner hämta - det är ju inte så långt. Jag brukar för det mesta låta naturen ha sin gång - men med dessa kommer jag säkert ändra mig...om det blir nåt. Fast "yellowhead" är inte så tokiga dom heller.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hur länge har du haft dem i det akvariet. Funderar på definitionen av "aldrig"? Stämmer det med aldrig är det glada nyheter. Jag har lagt mina i blöt innan och efter 6:e vattenbytet så klingade det av. I början blev det riktigt mörkt. Har hört med vissa som säger att de färgar upp till 2-3 år gällande vissa rötter. Andra mopani färgar knappt nåt. Några som var oblästrade visade ingen färgning alls egentligen. Men de har jag inte i karet.
      Det är lite blandad tid, men snittet ligger nog på 3-4 år...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det är lite blandad tid, men snittet ligger nog på 3-4 år...
        Då duger det bra med "aldrig" förstås. Eftersom jag haft i en hel skottkärra kanske man kan ställa fram en ficklampa vid akvariet så man kan se fiskarna.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Då duger det bra med "aldrig" förstås. Eftersom jag haft i en hel skottkärra kanske man kan ställa fram en ficklampa vid akvariet så man kan se fiskarna.
          Sköts vattenbytena någorlunda blir det inget större problem. Här på jobbet är jag borta i nästan 3 veckor i sträck, det är väl det största problemet för min del.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            alla säger att mopani sjunker med en gång, pyttsan... min ena lilla sjönk då inte med en gång det tog dock bara ett par dagar men ändå
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av PiaJo
              alla säger att mopani sjunker med en gång, pyttsan... min ena lilla sjönk då inte med en gång det tog dock bara ett par dagar men ändå
              Mina landade på botten med ett lätt "dunk"...
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Maria S. Edström
                • November 2012
                • 95

                Ursprungligen postat av Inger H
                Maria, om det blir några ynglingar, så kan du komma ner hämta - det är ju inte så långt. Jag brukar för det mesta låta naturen ha sin gång - men med dessa kommer jag säkert ändra mig...om det blir nåt. Fast "yellowhead" är inte så tokiga dom heller.

                //Inger
                Det vore ju guld! Jag får hålla tummarna att de gillar varandra allihopa då Jag är dock beredd att inte hålla helt stenhårt på att det måste vara opal om de blir väldigt jobbiga att få tag på. Men ett tag till tjurar jag nog på Det verkar ju som om de finns i alla fall!
                Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                  Det vore ju guld! Jag får hålla tummarna att de gillar varandra allihopa då Jag är dock beredd att inte hålla helt stenhårt på att det måste vara opal om de blir väldigt jobbiga att få tag på. Men ett tag till tjurar jag nog på Det verkar ju som om de finns i alla fall!
                  Ja, tjurig måste man allt vara ibland.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Nu så är filter nr. två installerat i trollkaret - ett par rötter är justerad, så nu är det klart för dom ny invånarna.
                    Pia, jag adderade några fler - av du vet vad.
                    Fem dagar kvar...

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Nu så är filter nr. två installerat i trollkaret - ett par rötter är justerad, så nu är det klart för dom ny invånarna.
                      Pia, jag adderade några fler - av du vet vad.
                      Fem dagar kvar...

                      //Inger
                      gott att allt är fix och färdig, nu är det bara att sitta på händerna och vänta
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        gott att allt är fix och färdig, nu är det bara att sitta på händerna och vänta
                        Jepp - inte det lättaste, men så blir det.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Varning, nu kommer en massa bilder - Bluewings fel.
                          240-liters startades i fjol i oktober - och fortfarande är det tomt upptill, eftersom jag inte har fått tag på lite smalare red-morerötter än.
                          Lilla hörnkaret är inte heller klart, det bytte ju rum för några månader sedan... Jag har planterat vallisar, som jag fått av Pia i bakkant och efter sidorna - så insug och utblås kommer inte att synas bara det blir fart på växterna.
                          220-liters går av sig själv - har inte gjort något åt det karet sen uppstart.
                          I kommande diskuskar, ska det bara flyttas lite hängande rötter, som inte riktigt vill hänga som är tänkt - sen inga händer mer i det karet...ingen bild. Sen bilder på (inte alla) fiskarna, som jag har i karen.
                          Sitter och skannar av typ 30 mail från Zoopet, då går det fort

                          Men här stannade jag till, väldigt fina bilder

                          Kan oxå konstatera att jag är på sida 100 och det finns redan många till...
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            På ett område tänker jag vara redigt petig och inte så "lös i kanterna" som jag kan vara i övrig akvariehållning... (Nu går jag lite OT här, Inger - men tänker inte ursäkta mig, jag lovar).
                            Det gäller vattnet som jag har i brunnen i trädgården. Jag pumpade upp ett par spänner och riktigt långsniffade - och det är svagt gult men luktar riktigt mylligt och organiskt, som lukten från en gräsmatta efter ett rejält ösregn. Jag skall låta göra en analys av vattnet och kolla vad det har för värden - har nämnligen en naggande känsla av det vattnet är rena dunderstuffet för kommande kar.
                            Är vattnet fisktjänligt skall jag bara hitta på en smart lösning för att pumpa det rätt i baljan... den bilden skall klarna så småning om...
                            Väntar på uppföljningen, riktigt intressant!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Väntar på uppföljningen, riktigt intressant!
                              Halloj Maths! Gôtt att se dig här på forumet!
                              Vattnet i brunnen får vi nog ganska snart svar på - det är bara en liten vattenanalys som skall göras och det går på några veckor och kostar inte mycket! Men karet i sig... ja, det kan dröja ett tag dock - men, vem fan har bråttom!?!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Sitter och skannar av typ 30 mail från Zoopet, då går det fort

                                Men här stannade jag till, väldigt fina bilder

                                Kan oxå konstatera att jag är på sida 100 och det finns redan många till...
                                Kul att du tittar in ibland.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...