Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Så där. Nu har du en bild på ett blivande Discuskar i din tråd med speglingar och allt
    Snygga ufon du har i karet

    Lite avis på alla dessa mopanirötter, vad skall du ha för växter förutom frogbite och java?
    Hur gick det med sanden, du sköljde den inte och det blev väl inte så grumligt
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Nu har jag hittat Ap. borellii "opal" Mats.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Nu har jag hittat Ap. borellii "opal" Mats.

        //Inger
        Aha! Det var roligt att höra!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Aha! Det var roligt att höra!
          Frågan är bara, om jag ska plocka fram 50-literskaret - eller om jag kan ha dom tillsammans med nycklarna och två bolivianhonor i 220-liters, vad blir bäst tror du? Nycklarna är ju så himla godmodiga.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Frågan är bara, om jag ska plocka fram 50-literskaret - eller om jag kan ha dom tillsammans med nycklarna och två bolivianhonor i 220-liters, vad blir bäst tror du? Nycklarna är ju så himla godmodiga.

            //Inger
            Testa dom i 220-baljan, så får de lite att pyssla med!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Testa dom i 220-baljan, så får de lite att pyssla med!
              Bra svar, min tanke också.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Inger H
                Nu har jag hittat Ap. borellii "opal" Mats.

                //Inger
                Så kul
                du köpte väl på dig ett gäng, typ. 2-3 hannar och dubbelt så mycket honor? annars spring iväg och köp detta, de får ju plats i ett 220
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Så kul
                  du köpte väl på dig ett gäng, typ. 2-3 hannar och dubbelt så mycket honor? annars spring iväg och köp detta, de får ju plats i ett 220
                  ...nä bara 1+2. Törs väl f**n ha så många hannar. Har aldrig haft fler än en hanne av någon apis. Fast å andra sidan skulle det behövas en "reserv". Det är faktiskt inte så enkelt, att "springa å köpa" till Ullared - dom kommer hit tillsammans med discusarna.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Jag hade haft 2 hannar till 3-4 honor, fast det beror på vad de går i med övrig för fisk? de är ju rätt milda i sitt temperament, eller hur kan du inte utöka antalet nu när du har chansen och skulle det skita sig så plockar du fram 54 litarn
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Jag hade haft 2 hannar till 3-4 honor, fast det beror på vad de går i med övrig för fisk? de är ju rätt milda i sitt temperament, eller hur kan du inte utöka antalet nu när du har chansen och skulle det skita sig så plockar du fram 54 litarn
                      Varför är det alltid någon, som sätter griller i huvvet på mig. Ja, dom är milda i sitt temperament tillsammans med flera honor - men tillsammans med flera hannar kanske dom inte är lika "milda".

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Varför är det alltid någon, som sätter griller i huvvet på mig. Ja, dom är milda i sitt temperament tillsammans med flera honor - men tillsammans med flera hannar kanske dom inte är lika "milda".

                        //Inger
                        Hehe, det bjuder jag på

                        tror säkert inte att det är nåt problem när karet är så stort och skulle det inte funka så plockar du fram 50 karet och flyttar över 1+1 , problem lösta, alla nöjda glada
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Snygga ufon du har i karet

                          Lite avis på alla dessa mopanirötter, vad skall du ha för växter förutom frogbite och java?
                          Hur gick det med sanden, du sköljde den inte och det blev väl inte så grumligt
                          Nej jag sköljde den inte. Gick utmärkt.
                          Mopanirötter är riktigt trevliga att jobba med när man vant sig vid dem. På baksidorna finns ofta massa utrymmen att kila in växter i.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Om man nu inte fyller karet med Mopani (som jag gjort på jobbet). Visserligen gillar jag när vattnet är te-färgat, men när man får byta vatten för man knappt ser in i karet är jag inte så nöjd...och rötterna slutar aldrig att färga av sig.

                            Är det någon som vet var Mopani"rötter" kommer från? Jag har kollat runt lite, och det jag hittat är ett Mopaniträd i Afrika men ingen närmare info... sedan dyker namnet "Baobab tree" upp.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Maria S. Edström
                              • November 2012
                              • 95

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Nu har jag hittat Ap. borellii "opal" Mats.

                              //Inger
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Det är faktiskt inte så enkelt, att "springa å köpa" till Ullared - dom kommer hit tillsammans med discusarna.

                              //Inger
                              Vad kul att du hittat sådana! Jag tänkte precis fråga var du fick dem ifrån, om jag skulle kunna blåsa iväg och köpa om de fanns mellan Umeå och Sundsvall nånstans, men så såg jag att de var från Ullared. Attans rackarns då Hoppas att allt går bra med dina nyförvärv!
                              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Hur länge har du haft dem i det akvariet. Funderar på definitionen av "aldrig"? Stämmer det med aldrig är det glada nyheter. Jag har lagt mina i blöt innan och efter 6:e vattenbytet så klingade det av. I början blev det riktigt mörkt. Har hört med vissa som säger att de färgar upp till 2-3 år gällande vissa rötter. Andra mopani färgar knappt nåt. Några som var oblästrade visade ingen färgning alls egentligen. Men de har jag inte i karet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...