Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoräkan
    • May 2011
    • 255

    Tack, jag ska försöka
    Jag sitter inne här och läser varje dag men jag vågar liksom inte skriva så mycket eftersom ni andra är så duktiga
    Men jag ska försöka hoppa in och skriva lite, jag har själv funderat starkt på att skaffa discus men jag fick tag på några snygga red back scalarer istället. Därför följer jag din tråd med stort intresse

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Var inte rädd eller för blyg för att skriva här.
      För min del så tror jag att alla kan berika diskussionerna på sitt sätt




      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
      Discus for life

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        På ett område tänker jag vara redigt petig och inte så "lös i kanterna" som jag kan vara i övrig akvariehållning... (Nu går jag lite OT här, Inger - men tänker inte ursäkta mig, jag lovar).
        Det gäller vattnet som jag har i brunnen i trädgården. Jag pumpade upp ett par spänner och riktigt långsniffade - och det är svagt gult men luktar riktigt mylligt och organiskt, som lukten från en gräsmatta efter ett rejält ösregn. Jag skall låta göra en analys av vattnet och kolla vad det har för värden - har nämnligen en naggande känsla av det vattnet är rena dunderstuffet för kommande kar.
        Är vattnet fisktjänligt skall jag bara hitta på en smart lösning för att pumpa det rätt i baljan... den bilden skall klarna så småning om...
        Mats, när jag hade mina allra första discusar, då hade vi egen brunn - inga vattenvärden kollades. Varje vår efter snösmältningen fram på vårkanten var vattnet lite brunfärgat, men vi mådde ju bra.
        Fiskarna köptes här i en av affärerna - och jag visste inte ett smack om discushållning. Jag tyckte dom var jättefina - visste inte alls då vilken form dom skulle ha, eller hur ögonen skulle se ut o.s.v. Dom var aldrig sjuka under den tid jag hade dom - utan dom såldes, eftersom jag inte fick rätsida på cyanon i karet.
        Sen dess har brunnen sinat och vi har djupborrat nu. Fortsätt du med din tankegång.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Precis Nanoräkan. Måste säga att jag gillar ditt alias. Blir glad varje gång jag läser det. Jag tror man utvecklas mycket i sin kunskap när man skriver, om man bara tillåter sig att ha fel. Så mitt råd är att skippa "det här att det måste vara rätt", annars verkar man okunnig. Tillåter du dig skriva vad du tror kommer folk att hjälpa till när det blir fel. På så sätt går du fortare framåt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Nanoräkan
            Tack, jag ska försöka
            Jag sitter inne här och läser varje dag men jag vågar liksom inte skriva så mycket eftersom ni andra är så duktiga
            Men jag ska försöka hoppa in och skriva lite, jag har själv funderat starkt på att skaffa discus men jag fick tag på några snygga red back scalarer istället. Därför följer jag din tråd med stort intresse
            ...jag är fortfarande nybörjare - men kanske lite lite "duktigare" än jag var 2008, tack vare alla duktiga vänner här .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nanoräkan
              • May 2011
              • 255

              Tack för råden
              Inger jag vet inte om du har lagt upp någon bild på ditt kommande discuskar? Hur ser det ut nu?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Mats, när jag hade mina allra första discusar, då hade vi egen brunn - inga vattenvärden kollades. Varje vår efter snösmältningen fram på vårkanten var vattnet lite brunfärgat, men vi mådde ju bra.
                Fiskarna köptes här i en av affärerna - och jag visste inte ett smack om discushållning. Jag tyckte dom var jättefina - visste inte alls då vilken form dom skulle ha, eller hur ögonen skulle se ut o.s.v. Dom var aldrig sjuka under den tid jag hade dom - utan dom såldes, eftersom jag inte fick rätsida på cyanon i karet.
                Sen dess har brunnen sinat och vi har djupborrat nu. Fortsätt du med din tankegång.

                //Inger
                Ja, jag skall bara kolla så att det inte är något skumt i vattnet. Men jag har funderat på brunnsvattnet länge, och Anders har dratt någon kommentar också, typ; Du, Mr. Minit, kolla den där gröna manicken med ett handtag som står därborta, där har du nog grejer för fiskarna!

                Slänger in en bild på brunnen, och där ligger en av de framtida grenbitarna för karet också.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Nanoräkan
                  Tack för råden
                  Inger jag vet inte om du har lagt upp någon bild på ditt kommande discuskar? Hur ser det ut nu?
                  Ingen bild på discuskaret än. Jag får så mycket speglingar från ett av fönstren i just det karet, eftersom det inte finns någon rullgardin där (nu ler Bluewing), men bilder kommer bara det blir höst och mörkt. Säkert många som tror, att inte detta karet finns till.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nanoräkan
                    • May 2011
                    • 255

                    Haha jag tror säkert vi överlever lite speglingar Eller hur Bluewing?

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, jag skall bara kolla så att det inte är något skumt i vattnet. Men jag har funderat på brunnsvattnet länge, och Anders har dratt någon kommentar också, typ; Du, Mr. Minit, kolla den där gröna manicken med ett handtag som står därborta, där har du nog grejer för fiskarna!

                      Slänger in en bild på brunnen, och där ligger en av de framtida grenbitarna för karet också.
                      Skall bli intressant att höra svaren på vattenprovet. Ojoj, vad du har mycket spännande framöver - jag bara tänker inredning. Tänk vilken mängd inredningsmaterial karet kommer att sluka. Allt detta ligger förstås redan och "mognar" antar jag.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        På ett område tänker jag vara redigt petig och inte så "lös i kanterna" som jag kan vara i övrig akvariehållning... (Nu går jag lite OT här, Inger - men tänker inte ursäkta mig, jag lovar).
                        Det gäller vattnet som jag har i brunnen i trädgården. Jag pumpade upp ett par spänner och riktigt långsniffade - och det är svagt gult men luktar riktigt mylligt och organiskt, som lukten från en gräsmatta efter ett rejält ösregn. Jag skall låta göra en analys av vattnet och kolla vad det har för värden - har nämnligen en naggande känsla av det vattnet är rena dunderstuffet för kommande kar.
                        Är vattnet fisktjänligt skall jag bara hitta på en smart lösning för att pumpa det rätt i baljan... den bilden skall klarna så småning om...
                        Det är inga problem, den biten löser vi lätt som en plätt.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Ingen bild på discuskaret än. Jag får så mycket speglingar från ett av fönstren i just det karet, eftersom det inte finns någon rullgardin där (nu ler Bluewing), men bilder kommer bara det blir höst och mörkt. Säkert många som tror, att inte detta karet finns till.

                          //Inger
                          Japp det gör han. Funderar allvarligt på att enbart sätta in karbilder med fönsterspeglingar och uppmuntrar andra att göra likadant. Då blir ju det det normala Kanonidé!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Japp det gör han. Funderar allvarligt på att enbart sätta in karbilder med fönsterspeglingar och uppmuntrar andra att göra likadant. Då blir ju det det normala Kanonidé!
                            ...no comments.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Så där. Nu har du en bild på ett blivande Discuskar i din tråd med speglingar och allt
                              Bifogade filer
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Så där. Nu har du en bild på ett blivande Discuskar i din tråd med speglingar och allt
                                Ja har man sett - är det en altan jag ser i rutan.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...