Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Ja, hoppas allt kommer att gå bra den här gången.
    Jag har läst - tror jag, nästan allt som jag har kommit åt om discushållning. Men hur mycket man än läser och gör rätt, så står man där helt plötsligt ändå med någon sjuk eller mobbad fisk. Jag har ju gått igenom bägge faserna - det som jag faktiskt tycker är värst är en mobbad discus. Den här gången känner jag mig mer beredd - kanske lite mer kunskap, men främst lite lugnare inför vad som komma skall. Ja förstås, nu är det pirrigt värre...känns långt till nästa vecka.

    Den läsning, som jag har tagit åt mig mest av är Mats discus/fiskhållning. Han försöker, att skapa en sådan biotopisk "stämming" i sina kar som det nu bara går. Han har lagt ner massor med tid på att skriva sina långa inlägg, där han förklarar - varför si eller så. Jag har inte den långa erfarenhet, som Mats har - så jag törs nog inte riktigt "löpa linan fullt ut". Så Mats, det blir nog fler vattenbyten hos mig.

    Jag har i alla fall försökt "skapa" utrymmen där fisken/fiskarna kan dra sig undan - väldigt lite växter den här gången, känns faktiskt skönt. Det har blivit många lite grövre rötter med anubias - mest uppifrån. Karet har nu stått och mognat till i drygt två månader - det känns himla bra.

    //Inger
    Inger, som du säkert märkt den senaste tiden, har det blommat upp en del trådar om Discus. Trots att de flesta svar du och andra får är hyfsat lika, eller åtminstone följer en liknande "mall", så är det den individuella... stilen, kanske vi kan kalla det, som avgör vad som i slutänden fungerar bäst.
    Jag tror att du - nu efter en tids läsande och kontemplerande - är mycket mer förberedd på att vissa detaljer kommer att gå bra, och andra möjligtvis sämre. Någon eller några medlem/ar i den grupp fiskar du köper kommer kanske att vara lite svagare och kommer kanske inte helt, fullt ut, till sin rätt. Det här är inget att oroa sig för, även om jag kan hålla med om att det är jobbigt när inte "hela skiten" stämmer.

    När du får hem dina fiskar, och när du får in ett "flow" i hanteringen så kommer dina egna rutiner att sätta standard på hur ditt Discuskar kommer att utvecklas. Så, byt vatten på det sätt som du känner dig komfortabel med - ofta eller mindre ofta. Tänk inte så mycket på hur jag eller andra gör, utan utveckla ditt eget förfarande. Då kan du "ta med" de tankar och idéer som exempelvis jag har, och göra om dessa (om de passar) till dina egna, och på så sätt sätta en "Inger-status" på ditt Discuskar!

    Självklart svarar jag och andra på de frågor och funderingar du har, men nu skall du upp och sätta din nivå. Det kommer att gå fint!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      När du får hem dina fiskar, och när du får in ett "flow" i hanteringen så kommer dina egna rutiner att sätta standard på hur ditt Discuskar kommer att utvecklas. Så, byt vatten på det sätt som du känner dig komfortabel med - ofta eller mindre ofta. Tänk inte så mycket på hur jag eller andra gör, utan utveckla ditt eget förfarande. Då kan du "ta med" de tankar och idéer som exempelvis jag har, och göra om dessa (om de passar) till dina egna, och på så sätt sätta en "Inger-status" på ditt Discuskar!
      Detta var mycket tänkvärt, detta tar jag till mig med!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Detta var mycket tänkvärt, detta tar jag till mig med!
        Det är ju på det sättet att mitt akvariehållande är, i stort sett, autodidakt. Med andra ord; mer eller mindre självlärt och jag har under årens lopp liksom utvecklat en egen stil som jag kör på. Mitt sätt skulle säkert skrämma skiten ur de flesta som har Discus - jag tittar inte så mycket på "reglerna", även om jag är medveten om dessa - utan tittar på en större helhet: Hur uppträder fiskarna? Hur ser de ut? Hur känns hela akvariemiljön? Hur ser vattnet ut och hur luktar det? o.s.v.

        Om någon fisk blir kass, mobbad eller något annat så vänder jag inte ut och in på hela karet, utan håller ett vaksamt öga på det hela, funderar på om någon åtgärd behöver tas till och går vidare på de analyser jag gör av läget i stort. Vattenbyte är ett exempel; Man håller sig till "reglerna", men märker jag att nu är det en jädra fin balans i karet - här leks det på flera ställen - så kanske jag inte nödvändigtvis behöver byta just på "vattenbytardagen", utan kan vänta några dagar, någon extra vecka, eller längre. Alternativt kanske jag enbart byter en mindre mängd vatten - bara som ett exempel.
        Efter ett tag utvecklar man en fingertoppskänsla för hur karet fungerar och låter karet och fiskarna "tala" med en. Åter igen: Detta fungerar ypperligt för just mig - kanske inte för andra. Men, idéerna kan man dela med sig av - och oftast handlar det om att "ta det lugnt".

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Det är detta som jag som "nybörjare" försöker tänka på, vissa bitar jag kommit längre med än andra.
          Nu har ju inte jag discus men har apistogrammor som jag värnar mycket om och försöker tänka lite lika i hållnade av dessa fiskar trots att de är väldigt olika sorters fisk.
          Jag kan ärligt säga att jag byter inte vatten speciellt ofta eller mycket och hittills har det funkat bra och ser att fiskarna beter sig på ett bra sätt trots att de inte får nytt vatten varje vecka, jag sniffar även på det för att kunna känna av de olika dofterna som är i var och ett kar.
          Jag sniffar ca en gång per vecka för att förhoppningsvis kunna lära mig känna att, oj - här luktar det inte bra, jag får byta lite vatten..
          Tror näsan är ett mycket bra hjälpmedel och sen skall vi inte prata om ögonen, dessa två ihop är nog det bästa vi har.
          Jag är inget stort fan av att mäta värden eller så, jag pytsar i lite gödning när jag tror att det behövs och sen inget mera, vill inte att hela grejen med akvariehållningen skall gå ut på att bara mäta värden och noja sig för att det gick upp eller ner siså mycket.

          Detta var lite tankar som jag har och som sagt jag är fortfarnade halvtomhalvt nybörjare men detta funkar för mig just nu och börjar det strula då får jag ta tag i detta då.
          Vill njuta av mina fiskar och kar, just nu och för alltid

          Summasumarum, det kommer att gå mycket bra för dina discus, du har ju gjort allt som du kan för deras ankomst. Och om det inte blir bra så hjälper våra zoopetriddare oss, det vet jag.
          Inger, så njut och inte noja!
          Senast redigerad av PiaJo; 28 May 2013, 13:03.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Det är detta som jag som "nybörjare" försöker tänka på, vissa bitar jag kommit längre med än andra.
            Nu har ju inte jag discus men har apistogrammor som jag värnar mycket om och försöker tänka lite lika i hållnade av dessa fiskar trots att de är väldigt olika sorters fisk.
            Jag kan ärligt säga att jag byter inte vatten speciellt ofta eller mycket och hittills har det funkat bra och ser att fiskarna beter sig på ett bra sätt trots att de inte får nytt vatten varje vecka, jag sniffar även på det för att kunna känna av de olika dofterna som är i var och ett kar.
            Jag sniffar ca en gång per vecka för att förhoppningsvis kunna lära mig känna att, oj - här luktar det inte bra, jag får byta lite vatten..
            Tror näsan är ett mycket bra hjälpmedel och sen skall vi inte prata om ögonen, dessa två ihop är nog det bästa vi har.
            Jag är inget stort fan av att mäta värden eller så, jag pytsar i lite gödning när jag tror att det behövs och sen inget mera, vill inte att hela grejen med akvariehållningen skall gå ut på att bara mäta värden och noja sig för att det gick upp eller ner siså mycket.

            Detta var lite tankar som jag har och som sagt jag är fortfarnade halvtomhalvt nybörjare fortfarande men detta funkar för mig just nu och börjar det strula då får jag ta tag i detta då.
            Vill njuta av mina fiskar och kar, just nu och för alltid
            Ja, jag håller med dig till 100%.

            Jag har full förståelse för att folk med t.ex. speciella växtintressen använder vissa typer av ljus och gödningsextrakt, men jag kan känna att det är helgalet att starta upp ett kar, fråga om man kan ha 10 par olika Apistogramma i ett 100-literskar, vilken sand man skall använda, fundera kring om Guppy, Jack Dempsey och några Guldfiskar kan bilda en fin gemenskap - och i samma veva ägna 99% av akvarieintresset åt en co2-anläggning och proppa karet fullt med pmdd och Easy Carbo... Det limmar liksom inte.
            Självklart måste man fråga om saker och ting - inget fel i det, men att ta det lite lugnt och greja med karets beståndsdelar i någon form av turordning är också viktigt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Tror du inte att det är den nutida människans behov av en Quick Fix som gör att många pysslar ihop en bild av akvarieskötsel som om det är Lego. Man tar en bit här och en bit där. Man skummar på ytan och blir utmattad av djupare tänk/kunskap. Lite som att den textmassa man orkar med är det som ryms i ett sms. Alla långskrivare här som vill gå på djupet brukar ju be om ursäkt i slutet av sina inlägg.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, jag håller med dig till 100%.

                Jag har full förståelse för att folk med t.ex. speciella växtintressen använder vissa typer av ljus och gödningsextrakt, men jag kan känna att det är helgalet att starta upp ett kar, fråga om man kan ha 10 par olika Apistogramma i ett 100-literskar, vilken sand man skall använda, fundera kring om Guppy, Jack Dempsey och några Guldfiskar kan bilda en fin gemenskap - och i samma veva ägna 99% av akvarieintresset åt en co2-anläggning och proppa karet fullt med pmdd och Easy Carbo... Det limmar liksom inte.
                Självklart måste man fråga om saker och ting - inget fel i det, men att ta det lite lugnt och greja med karets beståndsdelar i någon form av turordning är också viktigt.
                Jag har med fullförstålse och respekt för de som gärna "labbar" med värden och ljus mm men detta är inget för mig, inte just nu iallfall om några år kanske, kanske.

                Men min personliga åsikt är som du nämner med Mats är att, man skall ta det i tur och ordning när man börjar med akvarium och allt vad det innebär. Det är så mycket lättare att "start and go easy" och sen när detta funkar att man kan öka tempot eller skaffa mer avanserade växter, fiskar eller vad det kan vara för inriktining man vill gå vidare med.

                Idag blev det långa texter även från mig, men det var skönt att skriva lite idag
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Kan vi inte ha en "ursäktsfri" vecka med start typ idag?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Tror du inte att det är den nutida människans behov av en Quick Fix som gör att många pysslar ihop en bild av akvarieskötsel som om det är Lego. Man tar en bit här och en bit där. Man skummar på ytan och blir utmattad av djupare tänk/kunskap. Lite som att den textmassa man orkar med är det som ryms i ett sms. Alla långskrivare här som vill gå på djupet brukar ju be om ursäkt i slutet av sina inlägg.
                    Jo, nog är det så.

                    Man kan jämföra det här lite med musik; förr om åren, då jag hade en del gitarrelever, kunde man behöva förklara för en elev att nu måste vi först och främst lära oss att stämma gitarren ordentligt - sedan skall vi fila lite grundregler för hur vi förhåller oss till instrumentet med höger respektive vänster hand...
                    –"Men jag vill spela och låta som Kirk Hammet i Metallica, ju...".
                    Ja, svarade jag då - det är ingen konst att lira som den killen, men han fick också lära sig att först stämma guran, och sedan måste du spara ihop några hundra tusen så att du kan köpa en liknande anläggning som han har, men nu först alltså...
                    –"Nä, det här var inte kul... och så var det svårt också... varför kan du spela introt på "Enter Sandman" så att det nästan låter som på plattan och inte jag?"
                    Jo, jag har listat ut hur han gör och så sitter det lite i fingrarna också.

                    Ungefär sådär fick man tråckla med vissa killar och tjejer, men de allra flesta sög i sig informationen - och för många blev det riktigt kul efter en tid, då saker och ting togs i en naturlig ordning och grejerna föll på plats.

                    Jag tror att många som är akvariesugna och är i början på karriären får en massiv overdose av bilder och filmer på otroligt vackra och i många fall avancerade kar, och känner att; sådär skall mitt kar se ut - nu, direkt, utan att tänka på all de steg som måste till för att fixa det.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Vilka långa, kloka härliga inlägg - tack för dom. Här i min tråd, är det absolut förbud på att be om ursäkt för långa inlägg - bara så ni vet det

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Ska försöka låta bli att be om ursäkt i fortsättningen
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Ska försöka låta bli att be om ursäkt i fortsättningen
                          .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            På ett område tänker jag vara redigt petig och inte så "lös i kanterna" som jag kan vara i övrig akvariehållning... (Nu går jag lite OT här, Inger - men tänker inte ursäkta mig, jag lovar).
                            Det gäller vattnet som jag har i brunnen i trädgården. Jag pumpade upp ett par spänner och riktigt långsniffade - och det är svagt gult men luktar riktigt mylligt och organiskt, som lukten från en gräsmatta efter ett rejält ösregn. Jag skall låta göra en analys av vattnet och kolla vad det har för värden - har nämnligen en naggande känsla av det vattnet är rena dunderstuffet för kommande kar.
                            Är vattnet fisktjänligt skall jag bara hitta på en smart lösning för att pumpa det rätt i baljan... den bilden skall klarna så småning om...

                            Kommentar

                            • Nanoräkan
                              • May 2011
                              • 255

                              Hoppas det är okej att jag hoppar in här lite?
                              Jag som ganska ny akvarist måste bara tacka för att ni delar med er så frikostigt av ert sätt att hålla fisk. Jag har som sagt själv inte hållit på så länge med akvarium (2,5 år) men jag försöker lära mig så mycket jag kan och därför försöker jag att läsa era trådar. Varje gång får man sig en intressant inblick i hur ni sköter era fiskar för att nå så goa resultat

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Nanoräkan
                                Hoppas det är okej att jag hoppar in här lite?
                                Jag som ganska ny akvarist måste bara tacka för att ni delar med er så frikostigt av ert sätt att hålla fisk. Jag har som sagt själv inte hållit på så länge med akvarium (2,5 år) men jag försöker lära mig så mycket jag kan och därför försöker jag att läsa era trådar. Varje gång får man sig en intressant inblick i hur ni sköter era fiskar för att nå så goa resultat
                                Det är jätteroligtokey, att du hoppar in - gör det ofta.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...