Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    ...dom får duga.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Hur fina som helst


      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
      Discus for life

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        ...dom får duga.

        //Inger
        Ja, dom duger hur bra som helst! Riktigt fina kar du har nu - ser alldeles fantastiskt snyggt ut!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Inger, riktigt fina kar och fiskar!
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H
            Varning, nu kommer en massa bilder - Bluewings fel.
            240-liters startades i fjol i oktober - och fortfarande är det tomt upptill, eftersom jag inte har fått tag på lite smalare red-morerötter än.
            Lilla hörnkaret är inte heller klart, det bytte ju rum för några månader sedan... Jag har planterat vallisar, som jag fått av Pia i bakkant och efter sidorna - så insug och utblås kommer inte att synas bara det blir fart på växterna.
            220-liters går av sig själv - har inte gjort något åt det karet sen uppstart.
            I kommande diskuskar, ska det bara flyttas lite hängande rötter, som inte riktigt vill hänga som är tänkt - sen inga händer mer i det karet...ingen bild. Sen bilder på (inte alla) fiskarna, som jag har i karen.
            Blir lite stolt över en sådan kommentar Nu ska jag inte berömma för mycket. Det har jag lärt mig. Då svarar du inte utan jag tar det så där lite lagom istället:
            Vad fint Inger att du tagit bilder. Tycker att bilderna blev riktigt bra. Får försöka kika lite runt fiskarna för att se dina kar. Tycker verkligen att Windelöw och rötter är läckert ihop. Favoriten är Nyckelhål och Windelöw och Anubias.

            Edit. Skrev förra kommentaren under en rast på jobbet, men ser nu att du tagit fler bilder. Riktigt fint Inger. Tycker du är bra på att inreda.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Tack, vad ni är snälla.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                Snyggt! Du har verkligen talang för det här Inger!

                Min favorit blev "tvåhundratjugolitarn". Ser med spänning fram emot diskuskaret!
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Palmberg
                  Snyggt! Du har verkligen talang för det här Inger!

                  Min favorit blev "tvåhundratjugolitarn". Ser med spänning fram emot diskuskaret!
                  Nä du Henke - här finns inte mycket talang alls gällande inredningsbiten, men jag försöker så gott det går. Jag har ju i alla fall en personlig prägel - det riktigt lyser Inger om inredningen.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Nä du Henke - här finns inte mycket talang alls gällande inredningsbiten, men jag försöker så gott det går. Jag har ju i alla fall en personlig prägel - det riktigt lyser Inger om inredningen.

                    //Inger
                    Där ser du Henke hur det går när man är ärlig till Inger och säger att det är vackert och att hon är duktig

                    Tror jag ska skriva som en tidigare kompis (från Norrland) sa om nåt var skitsnyggt: He duger väl....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Där ser du Henke hur det går när man är ärlig till Inger och säger att det är vackert och att hon är duktig

                      Tror jag ska skriva som en tidigare kompis (från Norrland) sa om nåt var skitsnyggt: He duger väl....
                      Missförstå mig nu inte, jag tycker att det är jättekul, när någon tycker att mina kar är fina och vackra. Men jag gillar egentligen inte att lägga upp helkarsbilder på mina kar - och att dom liksom ska bedömas. Det är förstås roligt att titta på bilder av andras fina/vackra kar - det finns så himla många fina/vackra - å vid sådana tillfällen, så tycker jag, och säkert många med mig - att ens egna kar är B, som Palmberg säger i sin egen tråd.
                      Det jag verkligen gillar med bilder i trådarna är, när man ser själva fisken simmande - i en, i alla fall liten bit av sin miljö - bland växter och rötter och stenar, eller vad det nu är. Sen är det som så, är man nöjd själv - och inreder (efter bästa förmåga) hur dom arter man tänker skaffa, vill ha det på ett ungefär - då är man en bra bit på väg.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nu tycker du väl säkert snart att jag är som en fästing som biter sig fast Säg ifrån om du tycker jag är på för mycket. Respekterar det du säger.

                        Men när jag ser någons inredning så är det inte för att hålla upp lappar med 4,5 eller 9 poäng inför prestationen. Tänker inte så. Tror många letar inspiration och att de "ah det är så man kan sätta plantan" eller är det så det blir med en grupp Frogbite på ytan" och "ja så kan man ju använda grenar" etc. etc. och har man fler kar kan man ju hjälpa andra.
                        Alla kan ju inte heller i ord beskriva hur man tänkt utan "det bara blev så" och då är en bild på karet toppen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Äh, du är inte alls för mycket "på" - hatar fästingar, men inte "akvaristiska" sådana. Du missuppfattar mig lite - eller jag är för dålig på att få fram det jag vill säga.
                          Jag är väl verkligen den som frågar /tjatar på om råd ang. inredningsbiten - fråga Mats, han vet. Hans lååånga inlägg, om varför si eller så - sen Anders korta typ; "Inger plocka bort den där röda stenen till höger".

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Flygbiljett till Skåne 3/6 fixad, övernattning hos en avlägsen släkting i Skåne fixad - vidare mot Ullared med övernattning i Ledsgård fixad, hemåt igen mot Sundsvall den 5/6. Pirrigt pirrigt.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det börjar närma sig...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ja, hoppas allt kommer att gå bra den här gången.
                                Jag har läst - tror jag, nästan allt som jag har kommit åt om discushållning. Men hur mycket man än läser och gör rätt, så står man där helt plötsligt ändå med någon sjuk eller mobbad fisk. Jag har ju gått igenom bägge faserna - det som jag faktiskt tycker är värst är en mobbad discus. Den här gången känner jag mig mer beredd - kanske lite mer kunskap, men främst lite lugnare inför vad som komma skall. Ja förstås, nu är det pirrigt värre...känns långt till nästa vecka.

                                Den läsning, som jag har tagit åt mig mest av är Mats discus/fiskhållning. Han försöker, att skapa en sådan biotopisk "stämming" i sina kar som det nu bara går. Han har lagt ner massor med tid på att skriva sina långa inlägg, där han förklarar - varför si eller så. Jag har inte den långa erfarenhet, som Mats har - så jag törs nog inte riktigt "löpa linan fullt ut". Så Mats, det blir nog fler vattenbyten hos mig.

                                Jag har i alla fall försökt "skapa" utrymmen där fisken/fiskarna kan dra sig undan - väldigt lite växter den här gången, känns faktiskt skönt. Det har blivit många lite grövre rötter med anubias - mest uppifrån. Karet har nu stått och mognat till i drygt två månader - det känns himla bra.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...