Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Inger H
    Sitter på altanen och rensar andmat , fick två paket med posten idag.

    //Inger
    japp, då har du lite att göra men du visste att det fanns med, tror jag sa detta minst 5 gånger
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      japp, då har du lite att göra men du visste att det fanns med, tror jag sa detta minst 5 gånger
      Jadå, du sa det nog tio gånger.
      Jag var på 50-årskalas igår, med allt vad det innebär av mat å dryck - så rensa den där andmaten är lämplig sävlig sysselsättning idag.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av inger h
        jadå, du sa det nog tio gånger.
        Jag var på 50-årskalas igår, med allt vad det innebär av mat å dryck - så rensa den där andmaten är lämplig sävlig sysselsättning idag.

        //inger
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Det är så mycket vackra viltformer av discusar i Bluewings tråd nu - så "snålvattnet" liksom rinner till . Jag personligen har inte råd med dessa dyrgripar - utan måste spara nog så länge till odlad discus. Blir jag någon gång i livet ekonomiskt oberoende - vilket förmodligen inte kommer att hända, så blir det viltformen, men odlad discus duger långt tycker jag...blått.

          I alla fall, så har jag planterat Pias växter, och bundit fast fler anubias på rötterna i "trollkaret", som nu har varit igång i sex veckor...utan discus!

          //Inger





          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Inger, det finns faktiskt billig vildfångad Discus också går att få tag i fina gröna diskusar till under 500kr
            Nästan billigare än odlade
            Discus for life

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              ...men dom fodrar väldigt lågt PH, vilket jag inte har.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Nej man klarar sig oftast med kranvatten till gröna om man inte har extrema värden. Man kanske inte får lek men det är kanske inte alltid det man strävar efter.
                Det viktigaste vid all diskushållning är stabila värden inte optimala
                Discus for life

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Inga som helst problem med kranvatten och pH-värdet. Det är lite av en myt. De kan må lika fint i neutralt vatten.

                  Tony t.ex har kar med lågt pH redo när det kommer sändningar som de koppas ner i men de kommande 3-4 veckorna så höjer han pH successivt med vattenbytena så att de snart går i kranvatten och de mår lika bra och är lika fina ändå. Så vildfångad fisk man köper av honom är vana att gå i lite mer neutralt vatten.

                  Att mixtra med vatten och så är bara en stor riskfaktor tycker jag och inget man ska hålla på med om man inte behöver.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av lofstrog
                    Nej man klarar sig oftast med kranvatten till gröna om man inte har extrema värden. Man kanske inte får lek men det är kanske inte alltid det man strävar efter.
                    Det viktigaste vid all diskushållning är stabila värden inte optimala
                    500kr - vilken storlek är det på dom?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Ca 12-13cm ögonmått. Bra storlek och bra kondition. Kaj och Jörgen har rätt många hemma. Hör med Kaj om han eller några av hans kunder ska upp till dina trakter. Kaj brukar vara duktig på att ordna det mesta

                      Discus for life

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Tycker det nästan är märkligt att de där är så billiga. Jag såg dem nog live för någon månad sen. De är väl visserligen lite andrasortering så att säga, därav priset, men de är ju fina ändå. Kan vara en bra instegsfisk till VF om man är rädd för att de är dyra men ändå vill ha VF.

                        Jag är mer ett fan av de röda VF:arna. men de är dyrare.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Ca 12-13cm ögonmått. Bra storlek och bra kondition. Kaj och Jörgen har rätt många hemma. Hör med Kaj om han eller några av hans kunder ska upp till dina trakter. Kaj brukar vara duktig på att ordna det mesta

                          http://aquazoo.se/index.php?id_produ...roller=product
                          Måste kolla upp detta - känner en nära, som kanske ska ner till Skåne å tebax upp igen.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Det enda som saknas på de här gröna är prickar annars är de lika bra som andra gröna diskusar. Ett perfekt sätt att kunna ha VF till rimliga pengar
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                              Sist som jag var hos Jörgen i Ullared så fanns det ett stim på säkert 50 gröna. Tre med ordentligt med prickar de övriga lika vackra som på bilden i länken som jag bifogade tidigare.
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ja det var många i det stora karet. Som du säger är det ju avsaknad av prickar som påverkar priset neråt. De anses inte lika "fina".
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...