Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, du vet... skriver jag diskus så beskriver det en platt, rund skiva som Ricky Bruch kastade omkring sig... Fel på något sätt...
    Samma sak med Skalar... vad är det? Scalare heter det! Punkt och liksom slut vad mig anbelangar!
    Och jag håller inte med dig - men gillar man svengelska så

    Men namnen kommer så klart från de vetenskapliga namnen Symphysodon discus och Pterophyllum scalare och de engelska handelsnamnen är ju också discus resp. scalare utifrån detta. Dock på svenska är det grammatiskt fel med c utan det skall skrivas med k - och eftersom jag bor i Sverige så håller jag på k-stavningen. Men skit samma - bara man vet vilken fisk det handlar om så
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, du vet... skriver jag diskus så beskriver det en platt, rund skiva som Ricky Bruch kastade omkring sig... Fel på något sätt...
      Ja du men om du nu väljer den engelska versionen så har du då funderat över vad det som Bruch en gång kastade heter på engelska - ja just det - discus.
      Så hur du än vänder dig så har du arslet bak
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Och skit vare med det! Discus it is!
        Jag bryr mig föga!
        Kallat gärna skalar också! Skalar banan!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Och skit vare med det! Discus it is!
          Jag bryr mig föga!
          Kallat gärna skalar också! Skalar banan!
          .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Och skit vare med det! Discus it is!
            Jag bryr mig föga!
            Kallat gärna skalar också! Skalar banan!
            Hehe... Diskus på svenska, discus på engelska, både vad gäller kastredskapet och fisken Se´n så stavas väl det latinska namnet discus, så jag kan tänka mig att stava på båda sätten.

            Skalar ägg har man väl sett att det stått i en och annan tråd här
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Och skit vare med det! Discus it is!
              Jag bryr mig föga!
              Kallat gärna skalar också! Skalar banan!
              Tycker jag börjar ana en friskare Mats! Nu börjar jag känna igen inläggen!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Ursprungligen postat av Animaniac
                Skalar ägg har man väl sett att det stått i en och annan tråd här
                Ha ha älskar särskrivningar.

                Jag kastar i ett par diskus för att få det mer livat i karet (fast det ser väl mer naturligt ut med varpor).
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Ha ha älskar särskrivningar.

                  Jag kastar i ett par diskus för att få det mer livat i karet (fast det ser väl mer naturligt ut med varpor).
                  Hehe, ja, särskilt i samband med en felstavning av scalare, så blir det kul Scalare är väl latin (eller grekiska?), och syftar på fiskens band, som påminner om stegen på en stege (jämför med stegsnoken, som heter Rhinechis scalaris på latin), och "skalar" är ju en försvenskning, som egentligen inte betyder nå´t, om man ska vara petig. Förmodligen ska man även uttala "e:et" på slutet av scalare.

                  Hmm, vad finns det mer för idrottsliga kastredskap man kan ha i karet?

                  Nu blev det visst lite OT Sorry...
                  Senast redigerad av Shepard; 12 May 2013, 19:53.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Tycker jag börjar ana en friskare Mats! Nu börjar jag känna igen inläggen!
                    Njaee... det är bara det att viss svenska blir torftig. Jag såg att CB hade ändrat min stavning på Discus, till Diskus - i senaste artikeln där. Helt OK för min del men en diskus är en diskus - något som kastas på diverse sportarenor. En Discus däremot är en fisk vi gärna ägnar oss åt.
                    En skalar är ju något man skalar... o.s.v. Annars är jag ganska rigid vad gäller svenska - men i vissa fall får man jämka lite - och jag får väl tyvärr ge Kjell rätt igen... Fan också! Det är ju inte engelskan jag rättar mig efter utan Latinet, de facto - Latinet! Därav kan en skalar enbart heta Scalare - och så går det vidare, och ingen behöver bry sig!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Ha ha älskar särskrivningar.
                      Då är Zoopet ett rent himmelrike - det är bara att njuta, varje dag!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Den här bilden på mina C. duplicareus, där dom ligger på ett guppande ekblad - skulle ha filmats i stället. Jag har inte lärt mig YT, trots att jag har ett konto. Söta är dom i alla fall.

                        Inger
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Den här bilden på mina C. duplicareus, där dom ligger på ett guppande ekblad - skulle ha filmats i stället. Jag har inte lärt mig YT, trots att jag har ett konto. Söta är dom i alla fall.

                          Inger
                          Rent estetiskt utnämner jag lätt denna bild som en av de absolut bästa du tagit. Läcker komposition med malarna på blad med fin avstämd färgskala. Mvg Inger!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Den här bilden på mina C. duplicareus, där dom ligger på ett guppande ekblad - skulle ha filmats i stället. Jag har inte lärt mig YT, trots att jag har ett konto. Söta är dom i alla fall.

                            Inger
                            Mycket fina
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Tack ni bägge.
                              Bluewing, jag anar lätt ironi i ditt inlägg - ja du vet det där med gulstick, som du gillar skarpt.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Tack ni bägge.
                                Bluewing, jag anar lätt ironi i ditt inlägg - ja du vet det där med gulstick, som du gillar skarpt.

                                //Inger
                                Faktiskt inte Inger. Jag gillar att retas, men ett bra färgkort ska egentligen ha få färger för att fungera optimalt. Ditt foto har färger som gör att de tillsammans lyfter hela bilden. Så det är så jag tycker.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...