Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av Inger H
    Jodå, jag tänker efter och jag tänker fortfarande Mats. Om jag ska vara riktigt ärlig, så tänker jag alldeles för mycket just nu runt diskus.
    Det jag egentligen funderade på, när jag ställde min fråga, var om det är vi diskusägare, som gör vattnet åt helsike för rent. Jag menar, så rent att dom inte får någon motståndskraft mot olika bakterier eller parasiter.
    Jag blir alldeles mörkrädd, när jag läser om allt man kan stoppa i eller utanpå sitt diskuskar, för att förhindra olika sjukdomsangrepp. I min värld borde en väl tilltagen filtrering och bra mathållning räcka långt.
    Självfallet så inreder vi på ett sätt - så att vi i alla fall tror, att fisken kommer att trivas.
    Nää, det är inga konstigheter...egentligen.

    //Inger
    Nu ÄR det ju så att diskus är lite känsligare än de flesta andra fiskar
    att de vill ha lite varmare vatten än de flesta andra fiskar.
    att de inte direkt är först till kvarn när det gäller att sno åt sig mat

    Så detta måste man ändå ha i åtanke om man håller diskus i ett akvarium. Men gör man bara det så går det rätt bra att hålla dom i ett sällskapsakvarium - jag har i flera omgångar hållit diskus i "biotopakvarier" ihop med andra fiskar ocvh inte alltför varmt vatten (25-27 grader) och jag har då inte heller matat med något oxhjärtefoder (som skitar ner vattnet rätt mycket) och det har funkat bra trots att jag inte har bytt så mycket vatten (1/3 var 14:e dag).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, jag håller i princip med Kjell här - men vi måste fråga oss varför exempelvis Discus, och ytterligare en annan kandidat; Fjärilscikliden har en stämpel som lite "svår och känslig"?
      Om vi för en liten stund bortser från de alldels in absurdum hållna Discusar som går i nakna lek-kar (och allt vad det innebär) och tittar på hur de flesta av oss vill hålla dessa ciklider - så är det en ängslan, oro och alltför stor... ja, nojighet, som gör att vi redan i initialskedet ser till att Discusen blir kass. Som Kjell säger; Discusen kräver lite extra omsorg, men om vi då skalar av all oro inför discushavandet och ser till att ordna en fast, icke fluktuerande miljö och vattenhållning i vårt kar - så är det så att i de flesta fall är discusen en alldeles förträfflig ciklid att hålla. Däremot har discusen en lätt rubbad inbördes, i gruppen, ordning där vi ser att vissa individer blir hack-kycklingar o.s.v.
      Det är oftast de lägre i hackordning som utvecklar div. sjukdomar - detta måste man vara medveten om - det kommer att duka under ett visst antal individer i en discusgrupp - det kommer att bildas par, det kommer att bli olika rangordning. Ett sätt att undvika detta är att skaffa ganska många individer i en grupp - under förutsättning att karet tillåter detta.
      Summasummarum; Ja, discus är en intrikat ciklid - men uppträder ofta som dess ägare.

      Sedan kan man ju diskutera farten en grupp discusar har när det gäller att komma till matutskänkning - de absolut överjävligaste matvrak jag har haft är de vildfångade Nahmunda Red-discusarna, som var först på allt;

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Tack Mats och Kjell för kloka ord.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Tack Mats och Kjell för kloka ord.

          //Inger
          Tack själv, Inger - för att du har en fin och intressant tråd, och att vi får "röja runt" här med allt gagg!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Inger H
            Tack Mats och Kjell för kloka ord.

            //Inger
            Tack själv också från mig.

            Vill också instämma i det Mats skrev tidigare om att de flesta problem uppstår för att man ändrar för mycket i akvariet. Bygger man om inredningar hela tiden, köper nya fiskar hela tiden etc. etc. så blir det problem.
            Har man ett akvarium så man bara låter rulla på, inte övermatar samt sköter vattenbytena någorlunda acceptabelt så blir det nästintill aldrig några problem.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Tack själv också från mig.

              Vill också instämma i det Mats skrev tidigare om att de flesta problem uppstår för att man ändrar för mycket i akvariet. Bygger man om inredningar hela tiden, köper nya fiskar hela tiden etc. etc. så blir det problem.
              Har man ett akvarium så man bara låter rulla på, inte övermatar samt sköter vattenbytena någorlunda acceptabelt så blir det nästintill aldrig några problem.
              Yeah!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag blir alltid glad när du tittar in här Mats. Dina inlägg - ja, du vet redan vad jag tycker om dom.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Såklart är det även kul när du kikar in Kjell.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Jag blir alltid glad när du tittar in här Mats. Dina inlägg - ja, du vet redan vad jag tycker om dom.

                    //Inger
                    Jamen, Inger - du vet att jag följer dina äventyr noga!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Mats, ytterligare en fråga - varför stavar du discus så - och inte diskus?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Mats, ytterligare en fråga - varför stavar du discus så - och inte diskus?

                        //Inger
                        Det är nog anglofilen i mig...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det är nog anglofilen i mig...
                          .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            .

                            //Inger

                            Ja, du vet... skriver jag diskus så beskriver det en platt, rund skiva som Ricky Bruch kastade omkring sig... Fel på något sätt...
                            Samma sak med Skalar... vad är det? Scalare heter det! Punkt och liksom slut vad mig anbelangar!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, du vet... skriver jag diskus så beskriver det en platt, rund skiva som Ricky Bruch kastade omkring sig... Fel på något sätt...
                              Samma sak med Skalar... vad är det? Scalare heter det! Punkt och liksom slut vad mig anbelangar!
                              Håller med dig
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, du vet... skriver jag diskus så beskriver det en platt, rund skiva som Ricky Bruch kastade omkring sig... Fel på något sätt...
                                Samma sak med Skalar... vad är det? Scalare heter det! Punkt och liksom slut vad mig anbelangar!
                                Mmm konstigt, jag stavar scalarer så - ändrar nu discusstavningen efter Ricky Bruchattacken. Alltså, diskus stavar man discus och inte på något annat sätt.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...