Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    ...å på dina bilder också Bluewing.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      ...skojar bara.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

        Men jag gillar gulstick
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men jag gillar gulstick
          Det gör inget.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Enligt Mathias så har jag Juwels lysrör som ger pissgula växter (ursäkta ordvalet) Så vad mig anbelangar så är fotot naturfärgat.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Haha, om du kollar på mina bilder (inlägg 1819), så ser du skillnad. Jag har också ett juwelkar (borellii 150L) men bytte ut dom bägge juwelrören mot sylvania aquastar. Bara så du vet, så gör det inget med "gulstick".

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Inger, ett par kommentarer.
                För det första tror jag risken för att de tar rubinerna är extremt liten. Hade en gång ett 0,5cm kolglödstetrayngel som simmade framför nosen på en vuxen nyckelhål utan intresse samt har haft dem bland fritt simmande apistoyngel utan att de försvunnit. De verkar inte gilla småfisk helt enkelt.

                Det andra är ett tips: Släng ned några eklöv, mina har ett charmig beteende där de gillar att lyfta på och möblera runt löven i jakt efter mat. Otroligt sött att se!
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Inger, ett par kommentarer.
                  För det första tror jag risken för att de tar rubinerna är extremt liten. Hade en gång ett 0,5cm kolglödstetrayngel som simmade framför nosen på en vuxen nyckelhål utan intresse samt har haft dem bland fritt simmande apistoyngel utan att de försvunnit. De verkar inte gilla småfisk helt enkelt.

                  Det andra är ett tips: Släng ned några eklöv, mina har ett charmig beteende där de gillar att lyfta på och möblera runt löven i jakt efter mat. Otroligt sött att se!
                  Jag slänger i eklöv idag, jag har varit snål med dom nu ett tag - eftersom jag alltid plockar för lite. Till hösten tar jag med mig sopsäckar i stället för småpåsar.
                  Skönt, att dom inte gillar småfisk.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Vi är ju en del nu, som kommer att skaffa diskus...igen framöver. Jag har funderar ganska så mycket nu på det här med "att hålla diskus". I deras naturliga miljö, hur "sterilt" har dom det egentligen? Jag har tittat på många biotopfilmer den senaste tiden, men det framgår inte egentligen hur rent vatten dom har - eller är det kanske inte så "rent"? Kanske är det så "enkelt", att det är "vi som hittar på, att vi nästan ska sterilisera våra kar, så dom inte ens tål dom naturligaste bakterierna när dom dyker upp"?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Nu sitter jag som du, Inger och väntar på ett klokt svar på denna kloka fråga. Har tänkt likadant.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ...vi får inga kloka svar Bluewing.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Vi är ju en del nu, som kommer att skaffa diskus...igen framöver. Jag har funderar ganska så mycket nu på det här med "att hålla diskus". I deras naturliga miljö, hur "sterilt" har dom det egentligen? Jag har tittat på många biotopfilmer den senaste tiden, men det framgår inte egentligen hur rent vatten dom har - eller är det kanske inte så "rent"? Kanske är det så "enkelt", att det är "vi som hittar på, att vi nästan ska sterilisera våra kar, så dom inte ens tål dom naturligaste bakterierna när dom dyker upp"?

                          //Inger
                          De filmer man får se från deras naturliga biotoper är egentligen undantagen eftersom vattnet där är relativt rent. Under en kortare tid på året så är det ofta det och det är ju då man väljer att filma eftersom det inte är så jäkla kul att filma när sikten är "0" i vattnet.

                          Så vill man verkligen ha det naturligt så skall
                          1/ vattnet vara så färget att sikten är "O"
                          2/ botten skall vara täckt av ett tjockt lager med slam
                          3/ Inga vattenväxter skall finnas i akvariet - på sin höjd lite landväxter som hänger ned

                          MEN även om nu detta är deras naturliga miljö så är det ju definitivt inte lämplig i akvarium och det vare sig för betraktaren som för fiskarna eftersom man ju inte kan se fiskarna och vattnet snabbt skulle bli så dåligt att fiskarna där dör.

                          Så därför när man inreder ett akvarium så handlar det egentligen mer om att man vill ha en "naturlig look" på akvariet mer än att det ser ut så i naturen - men bara det är bra för fiskarna så kvittar det ju vilken "look" man väljer.

                          Ivan Mikolji (bor i Venezuela där han fotar akvariefisk) var förövrigt hemma hos mig och enligt honom var mitt akvarium det akvarium som han någonsin sett som mest liknande som det såg ut i naturen. Ja i de delar av naturen och under den tid på året som han fotade - dvs jag har ingen slambotten och sikten är hyfsad.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Vi har en otroligt underlig, nästan sartvit syn på vad som är naturligt och inte. Å ena sidan labbar vi med kemikalier, gödning och allsköns önödigheter, samt ett helt otroligt överbeskyddande rensande och "vårdande" i karen där vi vill uppnå någon form av "naturlighet". Tittar vi på exempelvis Discus så vårdar vi ofta dessa till döds.
                            Å andra sidan kan vi inte jämföra ett kar med hur det ser ut i verkligheten. Jag är den förste att hålla med om att Kjells 3 000-liters (slänger in en film på det karet - bara för att...) verkligen ger ett naturligt och friskt intryck, som Ivan Mikolji så riktigt menade på - men det är fortfarande ett akvarium, med ett alldeles pyttelitet utsnitt av något som finns i naturen.
                            Vi behöver inte mulmbäddar på flera decimeter, men vi behöver heller inte slaviskt städa undan mulm som bildas lite här och var, så fort det bildas några små bruna korn.

                            Ger man (nu talar vi mer eller mindre enbart om discusar) fiskarna ett naturligt cyklat kar - där vi övergripande blir tvingade att "pilla" med vattenbyten och viss rengörning - god miljö samt en mångfald olika "maträtter" på menyen - allt från bra flingfoder, fryst mat, levande o.s.v. så främjar vi fiskarnas egen förmåga att utveckla starkt imunförsvar och förmåga att själva hantera diverse sjukdomar o.dyl.
                            Det är när vi ständigt bökar, pillar och inte kan hålla fingrarna i styr - när fiskarnas direktmiljö ständigt skall donas med, som stress gör att fiskarnas eget försvar försämras och många sjukdomar ges möjlighet att bryta ut.

                            Detta är faktiskt inga konstigheter och det är således enkel matematik, om vi tänker efter lite.


                            Kjells 3 000-liter;

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Jodå Inger. Det blev flera kloka svar, värda lite eftertanke.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Jodå, jag tänker efter och jag tänker fortfarande Mats. Om jag ska vara riktigt ärlig, så tänker jag alldeles för mycket just nu runt diskus.
                                Det jag egentligen funderade på, när jag ställde min fråga, var om det är vi diskusägare, som gör vattnet åt helsike för rent. Jag menar, så rent att dom inte får någon motståndskraft mot olika bakterier eller parasiter.
                                Jag blir alldeles mörkrädd, när jag läser om allt man kan stoppa i eller utanpå sitt diskuskar, för att förhindra olika sjukdomsangrepp. I min värld borde en väl tilltagen filtrering och bra mathållning räcka långt.
                                Självfallet så inreder vi på ett sätt - så att vi i alla fall tror, att fisken kommer att trivas.
                                Nää, det är inga konstigheter...egentligen.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...