Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Dessa är riktigt fina, nästan så man blir sugen på en grupp av dessa
    vilka fiskar har du mer i karet?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Dessa är riktigt fina, nästan så man blir sugen på en grupp av dessa
      vilka fiskar har du mer i karet?
      Ja, jag rekommenderar dom av hela mitt hjärta. Det är trevliga och roliga fiskar, men inte alls några mesar. Just nu är dom lite aggresiva förstås - men inte överdrivet ändå.
      Jag flyttade dom från trollkaret till 240-liters - där dom först gick med Ap.trifasciatan, vad som hände med dom vet du. Nu går dom med dom nya apisarna som kom i onsdags och corysarna förstås. Det funkar än så länge alldeles utmärkt.

      Jag vet inte om den lyckade äggkläckning den här gången beror på, att jag adderade mycket mer eklöv + fler småkvistar i karet (råd av Mats), men jag tror det.

      //Inger
      Senast redigerad av Inger H; 29 April 2013, 14:44.
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Gott att höra, skall kika närmare på dessa efter sommaren
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tror bestämt, att jag tuggade om nästan samma mening i mitt inlägg - fast det bjuder jag på.
          Bäst att jag börjar läsa genom inläggen innan jag skickar.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Nu har dom små minisarna lämnat den trygga kortsidan av karet och gett sig ut på upptäcksfärd. Dom far åt alla håll - så himla roligt att följa föräldrarnas yngelvård, dom är helt otroliga. Jämför man med apisarna, där det mest är honan som vaktar dom små, är det här verkligen en upplevelse för mig, som inte har sett sådan här yngelvård förrut.
            Så fort ungarna kommer en bit från föräldrarna - och dom är många, så är dom där och tar dom i munnen, för att sedan spotta ut dom där mamman eller pappan anser att dom ska vara. Dom har inte en lugn stund. "Faror" kommer från alla håll, som också måste jagas iväg - puh, fattar inte att dom hinner med allt.
            Jag smög och tog några bilder i morse.
            Bifogade filer
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

              Kul Inger!
              Visst är de duktiga dorsigerorna, verkligen jämställda.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ja, här kan vi prata jämställdhet.
                Kul, att du skaffat diskus!

                /Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Vad inspirerande.

                  Skönt att det är lika bråda dagar för fiskar att vara småbarnsföräldrar. Då är det inte bara vi som stressar oss halvt ihjäl för våra små. Är det dygnet runt eller bara när det är ljust som de små vill på upptäcksfärd?
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av HWH
                    Vad inspirerande.

                    Skönt att det är lika bråda dagar för fiskar att vara småbarnsföräldrar. Då är det inte bara vi som stressar oss halvt ihjäl för våra små. Är det dygnet runt eller bara när det är ljust som de små vill på upptäcksfärd?
                    Jag tror nog, att dom far omkring dygnet runt - fast jag vet förstås inte, jag sover ju på natten.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ja, här kan vi prata jämställdhet.
                      Kul, att du skaffat diskus!

                      /Inger
                      Ja det känns jäkligt kul och än så länge har det gått bara bra, har faktiskt haft lek 2ggr, dock utan kläckning. Ska ta och uppdatera min tråd snart, ska bara fixa en ny lampa.

                      Angående natten så skulle jag tro att de samlar alla yngel i en grop.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Snart kommer någon här inne sitta med mörkersikte för att ta reda på saken. Klart vi måste veta vad firrarna gör när vi inte ser dem.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Ja det känns jäkligt kul och än så länge har det gått bara bra, har faktiskt haft lek 2ggr, dock utan kläckning. Ska ta och uppdatera min tråd snart, ska bara fixa en ny lampa.

                          Angående natten så skulle jag tro att de samlar alla yngel i en grop.
                          Ser fram emot uppdatering av din tråd.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Inga dorsigerabebbar finns kvar - vet inte vad som hände. När jag kom ner på torsdagsmorgonen, så var paret väldigt aggressiva mot varandra - den svarta färgen var fortfarande "på". Efter några timmar hade dom intagit den "vanliga lite tråkiga" färgen - dom var som vanligt...igen.
                            Personligen tror jag, att det var dom själva som käkade upp dom små - kanske det blev för jobbigt för dom att hålla koll på "fienden". Lika bra ändå, det är jobbigt att driva upp yngel.

                            Idag har jag faktiskt gjort ett impulsköp - fast inte ett riktigt ändå. Har faktiskt sneglat på dessa ganska så länge - fast bara på fisklistor.

                            I mitt 220-liters, finns nu bara några stackars ensamma som liksom bara har blivit kvar. En stackars kurvciklid, två bolivianer, en ensam Ap. nijessinihane och rubintetror (där alla finns kvar).
                            Jag brukar sällan besöka just den här affären - men döm om min förvåning, så hade dom nyckelhålsciklider. För er som bor där söderöver, är dom här säkert en vanlig ciklid att köpa "över disk" - men har aldrig sett den i affär här hos mig. Så det blev lite påfyllning i karet av dom här söta.
                            Så det blev ett "impulsköp" av sex...fiskar alltså.
                            Har ingen aning om hannar eller honor, så himla svårt/omöjligt att se - dom är bara 3-4cm, men det visar sig.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Bara att gratulera, en av de mina favvisar med!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Så det blev ett "impulsköp" av sex...fiskar alltså.
                                Har ingen aning om hannar eller honor, så himla svårt/omöjligt att se - dom är bara 3-4cm, men det visar sig.

                                //Inger
                                En av mina favoriter... Nyckelhål alltså

                                Har själv ett litet gäng små. Hanar och honor är svåra att se skillnad på, om man inte ser en hane och en hona intill varandra.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...