Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Inger H
    Vi har lika kallt vi. Vad är N. elegans.

    //Inger
    Dessa är en liten ungfödare som jag köpte på auktionen i Malmö och alla utom en hanne hoppade ur karet så nu väntar jag på att få några par av dessa till Honorna hann släppa cirkus 8 yngel som börjar blir lite större så jag vill fortsätta med dessa men jag var nära att ge upp när en efter en hoppade ur i minsta springa men jag har säkrat så att det inte går att hoppa ur längre hoppas jag..

    Det roliga var att när jag fick dem till mig i påsen så såg man några bleka på gränsen till genomskinliga pyttefiskar som så allmänt livrädda ut och då tänkte jag- jösse har jag betalt så mycket pengar för dessa bleka, nästan obefinligt små fiskarna
    Senast redigerad av PiaJo; 24 April 2013, 14:38.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Dessa är en liten ungfödare som jag köpte på auktionen i Malmö och alla utom en hanne hoppade ur karet så nu väntar jag på att få några par av dessa till Honorna hann släppa cirkus 8 yngel som börjar blir lite större så jag vill fortsätta med dessa men jag var nära att ge upp när en efter en hoppade ur i minsta springa men jag har säkrat så att det inte går att hoppa ur längre hoppas jag..

      Det roliga var att när jag fick dem till mig i påsen så såg man några bleka på gränsen till genomskinliga pyttefiskar som så allmänt livrädda ut och då tänkte jag- jösse har jag betalt så mycket pengar för dessa bleka, nästan obefinligt små fiskarna
      Jag googlade, vad söta dom är. Har du dom i ett eget kar?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Dessa är ursöta Dessa går ensamma i en 60 liters dennerlekub och nu går det bara 8 st yngel där i och man får nästan ha förstoringsglas för att se dem
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

          Riktigt fin levandefödare. Måste kännas intressant att ha en naturform i sitt akvarie. Låter som en intressant art för räkkuben (med tättslutande lock då). Kul att du är så intresserad av levandefödare Pia.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Då har dorsigeraparet lagt ägg för femtielfte gången, inte på en sten som dom brukar - utan i gruset bakom en rot, som är klädd med en ganska så stor javaormbuske.
            Jag fyllde på med mer löv och kvistar i tisdags vid vattenbytet - efter det kom lekhumöret igen. Jag kan bara tjuvkika genom ett litet hål i en rot, så jag ser inte riktigt vad dom pysslar med...lika bra det.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Riktigt fin levandefödare. Måste kännas intressant att ha en naturform i sitt akvarie. Låter som en intressant art för räkkuben (med tättslutande lock då). Kul att du är så intresserad av levandefödare Pia.
              jo, jag gillar ungfödare mycket fast inte vanliga guppysar.. Om du skall ha dessa så tänk på att de hoppar ur minsta springa även de små som är på en Dennerle-kub jag har fått säkrat ytterligare och jag hoppas att detta kommer stoppa dem från att hoppa ut.
              Jag har även fina Endelers och även pygmesvärdbärare i mina kar
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nu ikväll har jag roat mig med att ta bilder på några av fiskarna, som jag har i mina kar - i alla fall på på dom som ville vara med på bild. Fast det blir ju liksom inte bara "några" bilder - eftersom dom flesta åker i papperskorgen.
                Det finns en nykomling bland dessa - jag vet Pia, att jag har sagt att jag inte ska skaffa några fler apistogramma, men på något konstigt vis så går det inte att komma ifrån dom. Man liksom dras till dessa små dvärgciklider på något sätt - jag vet faktiskt inte varför. Det finns faktiskt andra ciklider, som är betydligt roligare än dessa...

                Den här apiston heter i alla fall Ap. Gephyra. Vad jag har sett hittills, så verkar den att vara en av dom lite lugnare - den är inte heller skygg, utan kommer fram och kollar när jag sitter framför karet med kameran. Honorna är väldigt små, och tjafsar på apistovis som apistohonor brukar.
                Nu hoppas jag att oturen vänder, så dom här tre överlever.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  ....glömde den här
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Riktigt fina! Gephyra.. Den har jag inte sett nån gång i mina trakter skall bli spännande att följa dessa och det är väl som med diskus.. Har man väl fått "smak" för dessa så går det suget aldrig riktigt ur en
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag har varit borta hela dagen, och det första jag gör när jag kommer hem, är att titta till karet där dorsigeraparet går. Jag blir varm i hjärtetrakten, när jag ser att det finns små små minibebbar under dom intensivt vaktande nu nästan svarta föräldrarna.. Så himla kul att dom äntligen har lyckats.
                      Det är ju "bara" L.dorsigera - men för mig, är det lika kul varje gång, när jag får se allt från lek vaktande av ägg och förhoppnings till yngelvård. Spelar liksom ingen roll om fisken kostar 50 eller 1000kr/st. Det skulle vara så kul, om åtminstone några få blir kvar. Nu gäller det att jaga iväg corysar och apisto från dom små minimini också.

                      Några skruttbilder på dom stolta föräldrarna där dom vallar dom små.
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Grattis! förstår att det känns härligt. Visst är det verkligen speciellt när leken leder till yngel
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Grattis! förstår att det känns härligt. Visst är det verkligen speciellt när leken leder till yngel
                          Japp det är toppenkul, men återstår att se om det blir några kvar - naturen får sin gång.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Kul med ynglen och föräldrarna är ju enormt vackra
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Japp det är toppenkul, men återstår att se om det blir några kvar - naturen får sin gång.

                              //Inger
                              Du är inte sugen på att dra upp dem själv?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Du är inte sugen på att dra upp dem själv?
                                Jo, jag skulle hemskt gärna att några blir kvar, men i så fall får dom gå kvar med föräldrarna tills dom har nått lite storlek. Jag gillar ju verkligen den här cikliden, som hela tiden skiftar färg från ganska så tråkig gul - till alla regnbågens färger.
                                Jag kan erkänna , att jag faktiskt tycker dorsigeran är mycket roligare att ha än apisarna - trots att jag hela tiden dras till dom.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...