Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Goody, Inger - det ser riktigt fint ut! Toppen!
    Jag vill inte att du säga att det är fint fattar du väl för det är det inte - men det kan ju kanske bli när rötterna är hanterbara.
    Mats, jag vill att du ska "tycka till" - om vad som kanske kan göras bättre, eller nåt som kan adderas o.s.v.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Jag vill inte att du säga att det är fint fattar du väl för det är det inte - men det kan ju kanske bli när rötterna är hanterbara.
      Mats, jag vill att du ska "tycka till" - om vad som kanske kan göras bättre, eller nåt som kan adderas o.s.v.

      //Inger
      Ja, OK - det finns några detaljer som jag kan "tycka till" om - men detta får jag återkomma till lite senare för nu skall det åkas hemåt.
      Jag tittar in lite senare!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Lite sent (men såg fotona först nu) men i alla fall - riktigt snygga fiskar och bra foton


        Bara döda fiskar flyter med strömmen
        Tack Kjell, kul att du gillar bilderna.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag vill inte att du säga att det är fint fattar du väl för det är det inte - men det kan ju kanske bli när rötterna är hanterbara.
          Mats, jag vill att du ska "tycka till" - om vad som kanske kan göras bättre, eller nåt som kan adderas o.s.v.

          //Inger

          Ålrajt...
          Tvärt emot vad du kanske tror, Inger, så tycker jag verkligen att du har fått till nya skejpen riktigt flott.
          Du känner ju mig nu, så du hajar att jag tänker breda ut mig en smula - so, here it goes;
          Inger, jag skönjer en osäkerhet när du talar om (och visar) dina kar, som jag inte tycker är befogad. Du har feeling för inredning men du måste släppa loss och våga lite mer.
          När jag tittar dina senaste bilder så ser jag en mycket god start på en inredningstyp, som jag vet att du eftertraktar. Vad som saknas är mycket mer material att arbeta med. Det är bättre att plocka bort inredning, än att hela tiden känna att man vill addera saker ideligen.
          Om man hamnar i ett läge där inredningen känns lite övermaga och man börjar fundera på att plocka bort vissa detaljer, så är detta givetvis lättast gjort om man inte har vatten och fiskar i karet.
          Det är här min tanke om "torrinredning" kommer in i bilden - och det är i detta läget inredning måste få ta tid.


          Nu skall jag frångå ämnet en smula och kort beskriva hur jag tänker om mitt eget kommande bygge. Jag är realist och ser redan framför mig att det kommer att ta lång tid, förmodligen ända fram till i höst, innan ens burken är färdigbyggd. Det kommer att vara den "snabbaste" perioden, för när jag börjar inredningsarbetet i det karet skulle jag tippa att det dröjer åtminstone ett halvår innan jag släpper på vatten i det.
          Detta är inte för att jag skall sitta och minutiöst planera varje sandkorn och kvist, utan för att skapa mig en uppfattning och en "pågående" bild om hur jag vill skapa min inredning. När vattnet är i kommer en lång period att bestå av att vänta in rötter som skall vattenmättas och senare ytterligare placering - detaljstudier - och finjustering.


          Ett långtgående arbete blir också att samla och köpa på mig kopiösa mängder material, så att jag kan välja, testa och prova mig fram. Vissa inredningsdetaljer kanske passar bra för sig själva, ihop eller kanske inte funkar alls. Jag kommer inte att köpa allt på en gång, utan gona runt och kolla in det jag tror kommer att passa och bli snyggt. Sådär håller det på - och det måste få lov att göra så!


          OK, Inger - tillbaka till ditt kar nu!
          Jag ser, som sagt, en jättebra inredningsstart i karet, men jag ser också bakgrund, gavlar, hörn som känns platta, eller flata i sig själva och i övergångarna.
          Du har en ansats precis under och runt den hängande centralroten - där har du jobbat fint med sten, liggande rötter och cryptos. Där får du också en bruten siktlinje när man betraktar karet rakt framifrån.


          Nu tittar vi i hörnena inne i karet - märker du något där?
          Man ser skarvarna och övergångarna mellan bakgrund, botten och gavelglas. Inget ont eller fel i detta men intrycklet blir att man uplever inredninhgen som lite steril, lite stillastående - det saknas ett "flow" där.


          Du behöver inte (i nuläget) mer Red Moore-rötter, men du skulle kunna skaffa dig fem, sex rejäla Mopani-rötter (dessa sjunker omedelbart - skönt, va? - jag tror du har ett par småttingar där redan) - som du skulle kunna placera på botten, gärna ett par i hörnena längst in så dessa försvinner. Sedan skulle du kunna placera några till pekandes framåt i karet, mot frontrutan. Detta för att lite dela upp den långa remsa av sand som utgör botten.


          Givetvis är det så att fiskval bestämmer hur man inreder i bottenregionen - tänk jordätare och liknande.


          Lägger man rötter på detta sätt kan man addera sand i vissa "fickor" och på så sätt skapa nivåskillnader i sanden och utefter detta även placera växter på ett sådant sätt att det ser kuperat ut.


          Efter detta kan man placera några vanliga "mangrove"-rötter ståendes, och utstickandes i vattnets rum, i hörnena så att mötet mellan gavelglas och bakgrund försvinner (och även dölja filtrets utsug). Likaså kan man placera mindre köperötter och även en hel del kvistar som mjukt följer bakgrunden och möter den på botten liggande inredningen. Nu får du på ett naturligt sätt en övergång mellan bakgrunden och övrig inredning, framåt, mot dig, i blickfånget.


          På detta sätt skapar man en illusion som gör att man inte uppfattar inredningen i uppstyckade delar - vi har skapat ett flow!


          OK, jag skall inte bli mer långrandig än såhär, men jag hoppas att du "hänger med" på vad jag försöker beskriva.
          Alltså - din inredning som den är nu tycker jag är mycket bra, men det skall till lite mer "krydda" för att få det där lilla extra.
          Sug på detta och fundera ett tag och känn efter hur du kan tänka dig att utveckla de idéer du redan har!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Dessa typer av utvikningar gillar jag verkligen, Mats Fina bilder på en bra start av Trollkaret Inger.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Mats, när du skriver att det ar "goody" - så vet jag, att du tycker att det är helt ok...men inte mer. När det gäller mig i alla fall, så kan du säga precis vad du tycker och tänker - bara så du vet.

              När det gäller trollkaret, så fattar jag vad du menar - men sen ska "fattar vad du menar" registreras till min del av hjärnkontoret, som omfattar det här med inredningsdetaljer gällande akvariebiten - å den delen är liksom pytteliten.
              Som när jag inreder för mina dvärgciklider, så blir inredningen i mitt tycke kanon - eftersom jag inreder mest efter botten, med allt som där ska vara. Jag glömmer, att inredningen även måste omfatta den övre delen av karet - som brukar bli "tom upptill", liksom i min skalle.

              Bara redmoore blir vattenmättad, så börjar jag om igen - köper några fler mopani, lite större än dom som redan finns - å vattnet kommer att se ut som ännu mer starkbryggt thé...fast det gör inget. Nu ska jag smälta det du skrivit och ta åt mig dina intryck.
              Tack Mats, för att du tar dig tid.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Inger. Glöm inte, att oavsett om du tror att du kan något eller inte, så har du rätt.

                Skapande är alltid en process som börjar med en tanke, så ta kontroll över dina tankar.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Inger. Glöm inte, att oavsett om du tror att du kan något eller inte, så har du rätt.

                  Skapande är alltid en process som börjar med en tanke, så ta kontroll över dina tankar.
                  Det där var fint sagt Moving Waves - jag ska ha ditt råd i åtanke.

                  //Inger
                  Senast redigerad av Inger H; 24 April 2013, 07:01.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Japp, det är precis som Moving Waves skriver; Skapandeprocessen börjar med en tanke och idé. Det är lite det jag menar i inledningen på mitt förra inlägg. Inger, du har tankarna, idéerna och visionerna! Inget är rätt eller fel, och nu skall du bara få in en positiv drivkraft i det du gör - och inte känna att du misslyckas eller gör fel!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Japp, det är precis som Moving Waves skriver; Skapandeprocessen börjar med en tanke och idé. Det är lite det jag menar i inledningen på mitt förra inlägg. Inger, du har tankarna, idéerna och visionerna! Inget är rätt eller fel, och nu skall du bara få in en positiv drivkraft i det du gör - och inte känna att du misslyckas eller gör fel!
                      Ja, jag är nog lite feg när jag ska inreda.
                      Tanken var/är, att insuget på höger sida skulle döljas av jättevallisar - finns inte på någon av dom tre affärerna...som vanligt.
                      Jag tror att det blir bra när jag är färdig, jag har ju inte bråttom precis.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Ja, jag är nog lite feg när jag ska inreda.
                        Tanken var/är, att insuget på höger sida skulle döljas av jättevallisar - finns inte på någon av dom tre affärerna...som vanligt.
                        Jag tror att det blir bra när jag är färdig, jag har ju inte bråttom precis.

                        //Inger
                        Visst, vallisar funkar ju toppen för detta - sno åt dig ett knippe så fort du ser dom i affären.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Visst, vallisar funkar ju toppen för detta - sno åt dig ett knippe så fort du ser dom i affären.
                          Jag brukar använda mig av vallisar för att "täcka" hörnen, insug/utsug mm och jag brukar blanda vanliga och jätte - så blir det jättevanliga vallisar för att det skall bli lite "liv" och inte så "kompakt" utseende

                          hrmm...Inger, jag har nog några skott av varje sort så snart det blir varmare väder så det går att skicka
                          Senast redigerad av PiaJo; 24 April 2013, 12:31.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jag brukar använda mig av vallisar för att "täcka" hörnen, insug/utsug mm och jag brukar blanda vanliga och jätte - så blir det jättevanliga vallisar för att det skall bli lite "liv" och inte så "kompakt" utseende

                            hrmm...Inger, jag har nog några skott av varje sort så snart det blir varmare väder så det går att skicka
                            ...det var tanken bakom vallispratet - att du kanske hade några skott.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              ...det var tanken bakom vallispratet - att du kanske hade några skott.

                              //Inger
                              Påminn mig lite senare för imorses var det när nollan så det är för kallt för att skicka än. Det är så tråkigt att det är för kallt för jag väntar på leverans av Neoheterianda elegans
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Påminn mig lite senare för imorses var det när nollan så det är för kallt för att skicka än. Det är så tråkigt att det är för kallt för jag väntar på leverans av Neoheterianda elegans
                                Vi har lika kallt vi. Vad är N. elegans.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...