Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är verkligen olika erfarenheter av mossbollar - för de flesta verkar de funka mycket bra (jag har själv aldrig haft problem) medan de för andra verkar orsaka en smärre katastrof.
    Det är, som sagt, samma här - har heller aldrig haft några problem med dom. De ligger där och är tjusiga bara...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Håller med dig, Inger - det pissgula skenet är mycket snyggt! Sedan smälter inte cryptos på grund av led-ljus heller, bara så du vet...
      ... vet det Mats, bara låta nedsmälta cryptisar vara, dom kommer igen.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0430.jpg
Visningar: 3
Storlek: 132,1 KB
ID: 2147164Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0428.jpg
Visningar: 2
Storlek: 147,8 KB
ID: 2147163Ett par kassa mobilbilder, som skiten ser ut om man inte tar bort den...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Så jag hade personligen hellre fightat med cyano...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Dopply
            • December 2012
            • 485

            En del växter börjar ju växa på höjden när ljuset är svagt, kanske även gäller dessa?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag ger mig när jag ser bilderna Anders, förstår att du hellre väljer cyano - om man nu måste välja.
              Ett"expertråd" från mig, riv karet och utrota plågan - om den nu går att utrota.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                [ATTACH=CONFIG]61230[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61228[/ATTACH]Ett par kassa mobilbilder, som skiten ser ut om man inte tar bort den...
                Det var som fan... har aldrig sett något liknande.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Ja, cyano är harmlöst men det där skit det.

                  Mekanisk rengöring, fransad blompinne, tandborste och allt annat kräver rätt mycket tålamod.

                  Det är växtakvaristens värsta plåga och inget äter otyget.

                  Men, den trivs rätt bra hos dig Anders
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Mats för bövelen - släng genast alla växter du har fått av Anders!!! Hemska tanke, om du får in dom där buskarna i ditt jättekar.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                      Även om Cladophoran kan fullkomligt ta över ett kar så måste det finnas bättre och sämre förutsättningar för algen. För egen del som hade en hel del om än inte i Anders klass.
                      Efter 2 månader med Easy-Carbo och inledningsvis punkbesprutning av den med EC och starkare vattencirkulation har Cladophoran försvunnit. Tycker det är synd om alla som läser om frustrationen över Claddon tror att det är enda scenariot och slänger växter etc.
                      Det kanske är omöjligt ibland, men inte för alla och inte alltid.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Även om Cladophoran kan fullkomligt ta över ett kar så måste det finnas bättre och sämre förutsättningar för algen. För egen del som hade en hel del om än inte i Anders klass.
                        Efter 2 månader med Easy-Carbo och inledningsvis punkbesprutning av den med EC och starkare vattencirkulation har Cladophoran försvunnit. Tycker det är synd om alla som läser om frustrationen över Claddon tror att det är enda scenariot och slänger växter etc.
                        Det kanske är omöjligt ibland, men inte för alla och inte alltid.
                        Det biter på vissa cladophora, inte på andra.

                        Du hade nog en bra sort i ditt kar, om det inte var fuzz eller något annat lite enklare, Oedogonium är mitt tips, googla och kolla..

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1366228453.341332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,0 KB
ID: 2147174

                        Den här bilden lurade nästan Defdac men han döpte den till Fuzz, sen klev Petnym in och bad mig mörklägga och efter tre! Dagar var det helt borta. Nu finns det inte ens en prick på rutorna..
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Visst kan det vara så och då är det ju bra men den såg inte ut så som på Defdacs bild alls. Utan det blev små grästuvor/tofsar/stråsamlingar mer som förökade sig. Det satt som berget på rötterna etc. Tog jag bort det följde det med lite trä. Men finns det olika former som är snarlika och några är mer lättbekämpade så skulle det vara intressant att veta hur skillnaden ser ut. Men läser jag på nätet så finns det flest som uppger att väteperoxid faktiskt hjälper och även då EC för vissa.
                          Min såg exakt ut så här när jag drog bort den. Bilden är från http://aquariumalgae.blogspot.se:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: cladophora3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 214,6 KB
ID: 2147178
                          Vad jag förstår är detta Cladophora?
                          Du får säga till Inger om det blir en Cladophoraöverdos i din tråd
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Det är bara intressant och kul, när det blir lite "gott å blandat" i tråden Bluewing.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ser lite tomt ut i "trollkkaret" med bara tio corydoras sen igår, fast så får det bli en tid framöver.
                              Jag har aldrig låtit några fiskar "gå in karet" - eftersom jag alltid brukar använda bakteriekultur på flaska, men den här gången får det bli med corysar.
                              Köpte ytterligare fyra spottar igår = 8 - blir nog fyra till.....
                              Helt omöjligt att ta några bilder, det speglar sig från...överallt. Blir nog inga bilder från mig förrän framöver augusti - det blir mörka kvällar då igen.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Men inger. Nu snackar du om spottar hit och dit hela tiden. Man kan inte få se hur det ser ut innan​ allt är fint och vattnet klart fiskarna lyckliga och allting växer utmärkt? Jag är så nyfiken.....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...