Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Nähä...
    Vadå "nähä" - eller kan något vara värre.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Vadå "nähä" - eller kan något vara värre.

      //Inger
      Cladophora är ju inte direkt en höjdare, cyanon skulle i alla fall få det ganska svårt om det följde med lite i ett inkört akvarium.

      Har affären en mossboll i växtkaren = absolut totalvägran att handla
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Nu är det väl så att cyano smittar inte, du kan bara skölja av växterna Angående led-puckar så har jag avecklat mina eftersom all cryptocoryne smälte bort och om jag nån gång ska köra led-puckar igen så ska de ligga på 6000-7000k och inte 2700k, Jag tröttnade på det pissgula. Kör nu istället med torv på botten och fått en trevlig mörk mystisk ton med mitt gamla aquarelle-rör (10 000k)
        Senast redigerad av åheim; 16 April 2013, 22:13.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Jag skulle alla dagar i veckan hellre ha cyano än mossbollsskiten i mina kar...första gången jag känner mig lite maktlös mot algerna.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag skulle alla dagar i veckan hellre ha cyano än mossbollsskiten i mina kar...första gången jag känner mig lite maktlös mot algerna.
            Ja, det där är ångest det.

            Jag trodde att skiten hade landat i mitt kar men det var något annat. Tur det, annars hade jag grinat fortfarande.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Säg bara till så kan du få ett litet paket med posten...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Åh, ni är för gulliga och oroliga - vad är det med mossbollarna som är så farligt? Jag har fem stycken i guppy-kuben och där händer inte ett jota... och cyano har jag inte sett till sedan eldkvarn brann... Ledljus hit och dit - gödning och skit... Chilla nu, era experter där!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Och där hittade jag en som tog emot skiten jag har i mina kar...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Och där hittade jag en som tog emot skiten jag har i mina kar...
                    Bring it over here, sonny - så skall jag döda av grejerna på en kafferast!
                    Men, allvarligt - får ni era mossbollar att växa på nå'n vänster - mina är bara gröna, käcka och finfina. Amanoräkorna älskar att sitta och gona sig på dom... Och det där med cyano - finns det verkligen fortfarande?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jaha... action, not... Zoo...gäääsp...pet...

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Hade det varit så bra hade jag varit glad, mossbollhelvetet lämnar ifrån sig sporer, som sätter sig fast överallt på inredningen och gruset och växer på duktigt där. Sedan skickar den ut långa trådar ungefär som trådalger, så det är en riktig toppensak att få in i akvariet. Ska ta ett kort på mitt växtkar i sovrummet i morgon, hur botten ser ut där nu..
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Hade det varit så bra hade jag varit glad, mossbollhelvetet lämnar ifrån sig sporer, som sätter sig fast överallt på inredningen och gruset och växer på duktigt där. Sedan skickar den ut långa trådar ungefär som trådalger, så det är en riktig toppensak att få in i akvariet. Ska ta ett kort på mitt växtkar i sovrummet i morgon, hur botten ser ut där nu..
                          Ja... jag vet. Jag har hört om de där grejerna förut, flera gånger - spexade med er lite förut - men jag har inte riktigt råkat ut för det... ännu. Hoppas att du kan få bukt med skiten, Anders!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 April 2013, 02:19.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Nu är det väl så att cyano smittar inte, du kan bara skölja av växterna Angående led-puckar så har jag avecklat mina eftersom all cryptocoryne smälte bort och om jag nån gång ska köra led-puckar igen så ska de ligga på 6000-7000k och inte 2700k, Jag tröttnade på det pissgula. Kör nu istället med torv på botten och fått en trevlig mörk mystisk ton med mitt gamla aquarelle-rör (10 000k)
                            Om cyano smittar eller inte har jag inte en aning om, men jag vill då inte köpa dyra växter med den smörjan på.
                            Smaken är som baken åheim...jag tycker att det där pissgula skenet är snyggt.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Om cyano smittar eller inte har jag inte en aning om, men jag vill då inte köpa dyra växter med den smörjan på.
                              Smaken är som baken åheim...jag tycker att det där pissgula skenet är snyggt.

                              //Inger
                              Håller med dig, Inger - det pissgula skenet är mycket snyggt! Sedan smälter inte cryptos på grund av led-ljus heller, bara så du vet...
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 April 2013, 09:11.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Bring it over here, sonny - så skall jag döda av grejerna på en kafferast!
                                Men, allvarligt - får ni era mossbollar att växa på nå'n vänster - mina är bara gröna, käcka och finfina. Amanoräkorna älskar att sitta och gona sig på dom... Och det där med cyano - finns det verkligen fortfarande?
                                Det är verkligen olika erfarenheter av mossbollar - för de flesta verkar de funka mycket bra (jag har själv aldrig haft problem) medan de för andra verkar orsaka en smärre katastrof.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...