Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Är det till 540-karet?
    Jag hade 16 puckar till mitt 540, då blev det en ganska jämn och riktigt fin blandning av ljusa och mörka partier. Men, börja på det antal du har tänkt dig och kolla hur det känns - så bygger du bara på med fler senare.
    Ja det är till 540. Hur löste du det med virrevarvet med all kabel, för att det skulle se snyggt ut?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Ja det är till 540. Hur löste du det med virrevarvet med all kabel, för att det skulle se snyggt ut?

      //Inger
      Ja... jag buntade ihop det mesta kablaget med spännband och lät så mycket sladd vara lös att jag kunde åka omkring med puckarna och sätta ljuset där det behövdes. Det blev ju såklart lite sladdvirrvarr bakom karet men det var det ingen som lade märke till.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja... jag buntade ihop det mesta kablaget med spännband och lät så mycket sladd vara lös att jag kunde åka omkring med puckarna och sätta ljuset där det behövdes. Det blev ju såklart lite sladdvirrvarr bakom karet men det var det ingen som lade märke till.
        Ja, bakom karet ryms det ju hur mycket som helst - varför tänkte jag inte på det.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Ja, bakom karet ryms det ju hur mycket som helst - varför tänkte jag inte på det.

          //Inger
          Visst, det är lite som att "sopa skiten under mattan".

          Knäppte precis en bild på några cryptosar i en av kuberna - här är det 50 cm djupt och jag har fyra puckar igång. Cryptosarna var helt borta när jag hade "dödat" det här karet för något halvår sedan, men de har tagit sig fint och drar på riktigt bra nu.

          Slänger in en gammal bild från 540-karet också där man ser det sköna ljuset spela på några rötter.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Visst, det är lite som att "sopa skiten under mattan".

            Knäppte precis en bild på några cryptosar i en av kuberna - här är det 50 cm djupt och jag har fyra puckar igång. Cryptosarna var helt borta när jag hade "dödat" det här karet för något halvår sedan, men de har tagit sig fint och drar på riktigt bra nu.

            Slänger in en gammal bild från 540-karet också där man ser det sköna ljuset spela på några rötter.
            Då tycker jag, att både anubias och cryptisar ska klara sig bra med puckar i mitt kar också.
            Jag har härmat dig Mats och bundit fast anubias på mina hängande reedmore - men fick inte tag på lika små (anubias) som du har, så på mina har jag nästan "jätteanubias".
            Det är så jäkla snyggt med det där ljuset du får fram.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Då tycker jag, att både anubias och cryptisar ska klara sig bra med puckar i mitt kar också.
              Jag har härmat dig Mats och bundit fast anubias på mina hängande reedmore - men fick inte tag på lika små (anubias) som du har, så på mina har jag nästan "jätteanubias".
              Det är så jäkla snyggt med det där ljuset du får fram.

              //Inger
              Det där ljuset kommer du också att få - bara att laborera med puckarna, antingen du kör fuskvarianten, som jag gjorde med att lägga dom rätt på täckglaset - eller monterar i någon form av ramp eller på annant sätt.

              Jag köpte flera olika varianter av anubias - både stor- och småbladiga. Den här filmen och bilden har du sett 5 000 000 gånger redan, men här är flera olika Anubias-varianter (fråga mig inte vad dom heter) samt några tussar Windelöv-java, alla bundna på rötter (70x70x70-kuben, 343-L - obs. lysrör).
              Många av dessa olika Anubias och Windelöv-javan har jag i de två kuberna nu.

              Bifogade filer

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det där ljuset kommer du också att få - bara att laborera med puckarna, antingen du kör fuskvarianten, som jag gjorde med att lägga dom rätt på täckglaset - eller monterar i någon form av ramp eller på annant sätt.

                Jag köpte flera olika varianter av anubias - både stor- och småbladiga. Den här filmen och bilden har du sett 5 000 000 gånger redan, men här är flera olika Anubias-varianter (fråga mig inte vad dom heter) samt några tussar Windelöv-java, alla bundna på rötter (70x70x70-kuben, 343-L - obs. lysrör).
                Många av dessa olika Anubias och Windelöv-javan har jag i de två kuberna nu.

                http://www.youtube.com/watch?v=qCyXH8l-aJY
                Varför köpa en massa dyra och krävande växter, när det blir så krispigt och snyggt med dom mest enkla.
                Mmm - måste nog handla lite fler anubias tror jag.
                Snyggt!!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ja om de växer som hos Mats behövs ju inte så mycket mer. Verkligen snyggt. Det beror väl mera på om växterna i sig är ett intresse precis som fiskarna. Men vill man slippa pyssla så måste ju detta vara det optimala. Själv tycker jag det är kul med veckans växtpyssel.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Ja om de växer som hos Mats behövs ju inte så mycket mer. Verkligen snyggt. Det beror väl mera på om växterna i sig är ett intresse precis som fiskarna. Men vill man slippa pyssla så måste ju detta vara det optimala. Själv tycker jag det är kul med veckans växtpyssel.
                    I akvarievärlden, finns det inget som slår ett välskött snyggt växtakvarium - dessutom kanske toppat med vackra fiskar.
                    Det jag menar Bluewing är, att vi som varken har intresset eller kunskapen, kan ha dessa växter - det blir grönt och snyggt ändå.
                    Jag misstänker, att du redan har planerat att ha en massa roliga växter i ditt kommande diskuskar.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Varför köpa en massa dyra och krävande växter, när det blir så krispigt och snyggt med dom mest enkla.
                      Mmm - måste nog handla lite fler anubias tror jag.
                      Snyggt!!

                      //Inger
                      Gräset är alltid grönare på andra sidan vet du väl
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Gräset är alltid grönare på andra sidan vet du väl
                        Ja, tänk att det alltid är så.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Var iväg nu i em. för att köpa lite mer växter. Bägge affärerna där jag brukar handla hade fullt i sina "växtkar". Jag pekade ut det jag ville ha, men det blev "stopp" för min del efter ett tag - jag såg, att det var fullt med cyano på både grus och växter.
                          Nästa affär, blev det heller inga växter - det var likadant där...cyano.

                          Konstigt nog/eller inte förvånande, visste inte personalen i affärerna där jag brukar handla, vad cyano är för något.
                          Kan säga, att jag skrämde upp bägge affärerna rejält.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Tråkigt, men det hade varit värre om det varit en massa alger på växterna. Nackdelen kan vara att växterna är lite halvtaniga pga för dåligt med näring...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Tråkigt, men det hade varit värre om det varit en massa alger på växterna. Nackdelen kan vara att växterna är lite halvtaniga pga för dåligt med näring...
                              ...men inget kan väl vara värre en cyano, jag har haft nog så det räcker av det blågröna eländet Anders.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nähä...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...