Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Japp, jag ska låta karet vila, men addera lite mer kvistar och löv vid nästa VB.
    Ett kort inlägg från mig.
    Tack Mats.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Gott Mats !
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Phuu, det blir så jäkla bra när man har torrinrett - sen när jag fyller vatten, så far dom jäkla reed-morerötterna, som har legat i blöt hur länge som helst (flera månader) rätt upp mot vattenytan - grrr, mitt tålamod tar bara liksom slut, när det blir kaos i karet.
        Hade liksom tänkt lagt upp en bild på ett ganska så snyggt inrett "trollkar" - men det sket sig.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Mmmm... och när du har torrinrett så fyller du på vatten, kommer hyfsat noga ihåg var du hade placerat dina Red Moore-rötter, låter dom flyta upp om dom vill (och låt dom vara kvar i karet), väntar med karet vattenfyllt några månader till och när Red Moore-rötterna har mättats med vatten och sjunker så placerar du dom där du vill ha dom. Under tiden kanske lite växter har satt sig, och du har gjort små fina detaljarbeten på den inredning som inte flyter - och kanske har någon liten grupp fiskar gått och grisat i vattnet så att när inredningen är så som du har tänkt dig, blir det dags att fylla på med de fiskar du vill ha.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Mmmm... och när du har torrinrett så fyller du på vatten, kommer hyfsat noga ihåg var du hade placerat dina Red Moore-rötter, låter dom flyta upp om dom vill (och låt dom vara kvar i karet), väntar med karet vattenfyllt några månader till och när Red Moore-rötterna har mättats med vatten och sjunker så placerar du dom där du vill ha dom. Under tiden kanske lite växter har satt sig, och du har gjort små fina detaljarbeten på den inredning som inte flyter - och kanske har någon liten grupp fiskar gått och grisat i vattnet så att när inredningen är så som du har tänkt dig, blir det dags att fylla på med de fiskar du vill ha.

            ...flera månader till, näää dom har fått tillräckligt med månader. Har aldrig haft så dumtjuriga rötter någon gång!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av gullefjun
              ...flera månader till, näää dom har fått tillräckligt med månader. Har aldrig haft så dumtjuriga rötter någon gång!

              //Inger
              Då får du säga till rötterna att sjunka lite fortare.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Red Moore-rötter kan ta jäkligt lång tid på sig att sjunka. Jag hade ett gäng liggande utomhus dränkta (nertyngda) i en stor tunna innan jag tog dom till akvariet men de hade fortfarande lite flytkraft kvar så jag skruvade (i en BTN-bakgrund) fast dom i akvariet. Hu kan det ju av naturliga orsaker var lite lurigt att skruva fast dom i akvariet om man inte har en BTN-bakgrund (av någon anledning funkar det inte så bra att skruva i glaset) och då får man försöka fästa dom vid en sten med buntband eller liknande.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag vet inte om "felet" jag gjorde, kan bero på att i dom hängande rötterna fäste jag fisklina, i stället för tvinnad rostfri tråd som jag annars brukar använda. Jag satt fast sugproppar på baksidan, och på dom hängde jag fisklinan med rötterna. Funkade inget vidare, eftersom en tråd har gått av - trots att den ska palla 8,6kg fisk.
                  Jag får försöka klura ut något sätt.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag återgick till den tvinnade rostfria tråden, så nu är dom flesta hängande rötterna...hängande. Några måste bli mer vattenmättande, men det får ta den tid det tar.
                    Det här karet är ganska så tomt på växter, bara lite anubias fastbundna på rötterna och cryptocoryner - samt lite stenar och några få rötter på sanden.
                    Till veckan ska tio corydoras få flytta in, sedan dröjer det ganska så länge, innan det blir påfyllning av några andra fiskar - d.v.s. om allt går i lås.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Det skulle inte ha lust att ta en bild innan allt är toppenfint och rötterna är där de ska? Det är spännande att se hur kar utvecklas.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det skulle inte ha lust att ta en bild innan allt är toppenfint och rötterna är där de ska? Det är spännande att se hur kar utvecklas.
                        Det skall väl gå bra, bara den värsta dimman har lagt sig.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Idag har jag varit och köpt fyra ledpuckar på IKEA, bara för att kolla hur många till jag bör ha, svårt att veta faktiskt. Åtminstone fyra till behöver jag - sen ytterligare fyra kanske...

                          En bild på två av mina cryptisar i dorsigerakaret, som har blivit så himla fina - inte ofta jag har tur med mina växter.
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Idag har jag varit och köpt fyra ledpuckar på IKEA, bara för att kolla hur många till jag bör ha, svårt att veta faktiskt. Åtminstone fyra till behöver jag - sen ytterligare fyra kanske...

                            En bild på två av mina cryptisar i dorsigerakaret, som har blivit så himla fina - inte ofta jag har tur med mina växter.
                            Det ser toppenfint ut, Inger!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det ser toppenfint ut, Inger!
                              Mats, hur många puckar till behöver jag tror du?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Mats, hur många puckar till behöver jag tror du?

                                //Inger
                                Är det till 540-karet?
                                Jag hade 16 puckar till mitt 540, då blev det en ganska jämn och riktigt fin blandning av ljusa och mörka partier. Men, börja på det antal du har tänkt dig och kolla hur det känns - så bygger du bara på med fler senare.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...