Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vilken annan liten dvärgciklid förutom apistogramma, skulle fungera tillsammans med L.dorsigera i mitt 240-liters tro? Nyckelhålsciklid kanske?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Nyckelhålcikliderna räknas väl inte direkt som dvärgciklider, dom blir ju bortåt 15cm. Men dom skulle säkert funka ändå eftersom dom är så fredliga och lugna.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av KristianE
        Nyckelhålcikliderna räknas väl inte direkt som dvärgciklider, dom blir ju bortåt 15cm. Men dom skulle säkert funka ändå eftersom dom är så fredliga och lugna.
        Det har du nog rätt i, att dom inte räknas till dvärgciklider.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          I går kväll putsades det på stenen - nu ser den ut så här. Hoppas på babylycka denna gång, det är så länge sedan...
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Pratar lite för mig själv här, men detta underbara par turas om med sitt fläktande - fast det är mest honan som har ansvaret. Hanen tar över ibland, för att som jag uppfattar det i alla fall "avlasta honan som får vila en stund och simma iväg på lite upptäcksfärd".
            Klarar dom bara ett dygn till, så kanske, kanske....

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              ...det gjorde dom inte.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Hur många gånger har de lekt nu? Mina P.taeneatus har lekt 4 gånger nu, men bara haft rommen i ca 2 dygn som mest så det kan nog behövas köra några gånger innan de fattar vad man ska göra...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Hur många gånger har de lekt nu? Mina P.taeneatus har lekt 4 gånger nu, men bara haft rommen i ca 2 dygn som mest så det kan nog behövas köra några gånger innan de fattar vad man ska göra...
                  Det var tredje gången, äggen såg så himla fina ut - sen deras beteende den här gången var helt annorlunda. Dom jäklarna var väl hungriga i natt kan jag tänka, trots att dom matades sent i går kväll.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Nu har det "snälla" trollet intagit trollkaret, som skall börja inredas idag på "riktigt". Har fotat "torrinredningen", återstår att se om jag får till det diskusvänligt.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Det var tredje gången, äggen såg så himla fina ut - sen deras beteende den här gången var helt annorlunda. Dom jäklarna var väl hungriga i natt kan jag tänka, trots att dom matades sent i går kväll.

                      //Inger
                      Har du Ancistrus i det karet?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Har du Ancistrus i det karet?
                        Nää, bara fem corysar och två apishonor. Fast jag tror inte att det är dom som är bovarna, eftersom corysarna har blivit bortkörda av paret. Förra gången såg jag när dom själva käkade upp sina väl vaktade ägg. Jag har haft nattlampa till dom också.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ok, men de kommer snart igång igen!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Vi får titta lite närmare på hur dorsigeran vill ha det - eller rättare sagt hur vi kan komma så nära en optimal miljö som möjligt för att få igång parbildning och lek (dit har du ju kommit med dorsigerorna redan, Inger), men också för att ynglen skall utvecklas och att föräldrarna skall "triggas" i sin instinkt att yngelvårda.

                            Först och främst; Laetacara dorsigera är en ganska skygg fisk och behöver inte mycket "störning" för att snabbt vilja gömma sig. Detta lyser igenom även vid lekbeteende och yngelvård, trots att de i denna fas är betydligt mer aggressiva och mindre skygga.

                            Vad vi först måste fixa är en typ av inredning som både är lummig - med mycket täta snår av växter, pinnar, grenar, kvistar och rötter, samt att man ser till att ha öppna ytor i form av bladbäddar, eller sandpartier - gärna med några flata stenar utplacerade. I de lummiga partierna kan man också placera några jämna stenar så att de kan välja ut en öppen, men ändå väl skyddad lekplats.
                            Här har vi alltså hyfsat lättinredda förutsättningar för en ciklid som gärna leker öppet, men vill ha snabbt tillgängliga reträttvägar i form av växter och "krafs".

                            Precis som de flesta andra ciklider är dorsigeran säsongslekare - och säsonger är ju inte direkt vad vi ger våra fiskar, utan ett ganska jämt alternativ där skillnader i främst vattentemperatur är ringa och oftast konstant.
                            L. dorsigera lever mestadels i lite "kyligare" vatten, runt 20-25°C - och leker när vattnet blir varmare - runt 28-30°C.
                            L. dorsigeraans ägg är ganska känsliga för temperaturväxlingar och utvecklas bäst i varmare vatten då mögel-, bakterie- o.s.v. -angrepp är mindre möjligt.
                            L. dorsigera fungerar bäst, speciellt vid lek, om man byter små mängder vatten ofta istället för stora mängder mer sällan. Det handlar alltså här, som så ofta, om mycket jämn vattenkvalitet.

                            Inger, jag tror att det finns några detaljer som kanske kan förklara varför du får lek på dorsigeran (lek är enkelt - men yngelvård svårare), men att de ofta äter upp eller på annat sätt negligerar äggen. Det är ungefär samma med Fjärilsciklider - de leker lätt och ofta, men det är svårt att få dom att dra upp några yngel.
                            Summa summarum; Vill man väldigt gärna ha yngel, så får man joxa lite - annars så är det bara att köra på som vanligt, men kanske får man förbereda sig på att det kan ta ett tag innan man ser fullbordad lek med yngelsvärmar. Detta kommer nog så småning om, trots allt.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 April 2013, 12:30.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Mats, jag är medveten om, att jag inte har optimal inredning till dessa två, och som du säger, så måste det till mer kvistar, löv och annat "krafs". Den här gången lekte dom på en sten som ligger helt öppet konstigt nog (fast dom kanske inte kunde "hålla" sig) - trots att det finns flera andra, som ligger mer lummigt till.
                              Tror du, att dom blir störda av corysarna och apishonorna?
                              Å du Mats, jag är så glad att du finns och skriver i min tråd...så allt kan bli mycket bättre i mina kar.

                              Du kan väl titta in i min tråd då å då (om du har lust), håller ju på med inredning till förhoppningsvis kommande diskusar. Kanske - om jag hinner, så kommer den någon bild lite senare eller i morgon - vill att du är där och petar om det kanske kan bli bättre.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Mats, jag är medveten om, att jag inte har optimal inredning till dessa två, och som du säger, så måste det till mer kvistar, löv och annat "krafs". Den här gången lekte dom på en sten som ligger helt öppet konstigt nog (fast dom kanske inte kunde "hålla" sig) - trots att det finns flera andra, som ligger mer lummigt till.
                                Tror du, att dom blir störda av corysarna och apishonorna?
                                Å du Mats, jag är så glad att du finns och skriver i min tråd...så allt kan bli mycket bättre i mina kar.

                                Du kan väl titta in i min tråd då å då (om du har lust), håller ju på med inredning till förhoppningsvis kommande diskusar. Kanske - om jag hinner, så kommer den någon bild lite senare eller i morgon - vill att du är där och petar om det kanske kan bli bättre.

                                //Inger
                                Det vet la du, Inger - klart jag kollar här, och lika självklart hjälper jag till - om jag kan, no probs!

                                Nja, jag tror inte att "problemet" med dorsigerorna ligger i att de blir störda av några fiskar, de är fullständigt kapabla att mota bort corysar och ap-tjejer. Det är snarare en kombination av det Anders var inne på tidigare; att de möjligtvis kan behöva några vändor innan det "fäster", så att säga, och lite andra smådetaljer.

                                Om man djupdyker i litteraturen kring just dessa, och liknande, ciklider - och speciellt läser vad de som går in för att få fram yngel - odla, eller kallat vad du vill, har att säga så utkristalliserar sig ett ganska likartat mönster, och det är; att det helt klart är så att dorsigeran (och liknande) mycket väl leker och yngelvårdar i de flesta kar, men att det finns små känsliga parametrar som exempelvis vattentemperatur. Odlare reglerar temperaturen i något som kan liknas vid säsonger - med perioder (viloperioder) då vattnet är några grader kallare, typ 20-25°C - och triggperioder då vattentempen höjs några grader till ungefär, någonstans runt 28°C. Detta för att säkerställa att lekarna blir fullbordade och lyckade.
                                Det är alltså inget som säger att man måste göra på detta viset, utan detta är rent "odlingsarbete". Jag är övertygad om att dina dorsigeror förr eller senare leker vid något tillfälle, och lyckas, då vattnet i ditt kar uppfyller just de där små - åter igen; parametrarna, där ägg och yngelvårdande klickar in. Ungefär så som det blir i de kar där till exempel Fjärilsciklider lyckas med sina lekar - det har vi ju sett några exempel på här på forumet.

                                Vissa ciklider leker i en mängd olika vattenmiljöer (give and take inom rimliga marginaler), och tycks inte på något sätt påverkas av detta - vare sig ägg eller yngelvårdande - medan andra arter är lite kinkigare. Detta kan bero, och nu spekulerar jag bara, att de lite känsligare arterna kanske uppehåller sig i områden där vissa betingelser fungerar just för dessa och att de utvecklats att ha en något speciel lekcykel - naturens gång, kan man kanske säga - utan att bli alltför Darwinistiskt hängiven.

                                Så, har vi "problemfisk" i Fjärilsciklider och dorsigeror? Nej, inte direkt, men de kanske kräver lite mer eftertanke om man önskar att se dessa med stora yngelsvärmar.
                                När man läser beskrivningar på en del lite kinkigare ciklider, där inte odling står i centrum, är det ofta så att folk har haft perioder i sina kar när de i stort sett inte gjort några förändringar alls - karet kan ha stått orört i någon månad, ibland kan en resa eller något annat ha inträffat och när akvarieägaren kommit hem, mer eller mindre säker på att alla fiskarna skall ligga döda i karet, så är det istället så att något par går med en jädrans svärm med yngel.
                                Jag har varit med om detta själv - oftast med Scalarer, Discus och liknande. Det här är något som får det invanda akvariebeteendet att sakta men säkert förändras. Oftast när man "kommer hem" och är vrålorolig, och istället ser att karet skött sig alldeles utmärkt på egen hand, är det lätt att genast ta fram slangar och kärl - för här skall jävlarimej fixas och donas med karet, så att det blir ordning och reda.
                                Tvärtom - betrakta karet i det orörda tillståndet och studera hur det mår och utefter detta ta lärdom - sedan gå varligt fram.

                                För min del har det tagit år att liksom bromsa in och lugna ner mig när det gäller mina akvarium - att betrakta vad som händer i karet, spana in fiskarnas beteenden och "känna in" vibbarna i burkarna. Senare kommer lukt in i bilden också (det här har vi ju gaggat om i otaliga trådar) då man med några sniff kan avgöra om det behövs några åtgärder.
                                Allt detta handlar egentligen om sunt fönuft och att, som engelsmännen säger; "Don't fix what ain't broke".

                                Inger, låt ditt kar vila och puttra på - om ett tag har dorsigerorna kommit in i en lunk där de leker och yngelvårdar oavsett om du labbar med temp o.dyl. - vänta bara! Men, det är trots allt bra att känna till lite om hur de fungerar.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 April 2013, 18:51.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...