Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Idag ska det borras hål i en massa rötter och tvinnas rostfri tråd, fast det får Håkan göra. Sen ska jag försöka mig på att "torrinreda", som Mats brukar göra - får väl se hur långt min inredningsförmåga räcker. Jag tycker att jag har mycket rötter, men vet att när dom kommer i karet så brukar dom alltid vara för få...

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Idag ska det borras hål i en massa rötter och tvinnas rostfri tråd, fast det får Håkan göra. Sen ska jag försöka mig på att "torrinreda", som Mats brukar göra - får väl se hur långt min inredningsförmåga räcker. Jag tycker att jag har mycket rötter, men vet att när dom kommer i karet så brukar dom alltid vara för få...

      //Inger

      Ja, torrinred lite nu, bara för att testa runt och labba med många olika förslag och idéer. Du har för få rötter, garanterat! Det är bara att plocka eller köpa fler!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja, torrinred lite nu, bara för att testa runt och labba med många olika förslag och idéer. Du har för få rötter, garanterat! Det är bara att plocka eller köpa fler!
        Jag förstod att du skulle säga det. Att fiskaffärerna går runt här uppe, måste vara tack vare mig.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Du får plocka från naturen man behöver inte köpa "rötter" utan ta grenar och pinnar som rötter.. det gör jag

          Snart kommer väl sonen och frågar varför jag får dra in en massa "skräp" från naturen när han inte fick det när han var liten....
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Jag har en massa grenar, men vet inte om jag bör använda dom - eftersom dom är för "färska". Naturen har inte tinat fram här, så jag kan inte plocka torra grenar som ligger på backen. Dom som jag har plockat, har bara kanske torkat en månad, är dom ok att använda tror du.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ja, det tror jag säkert om du inte har i massa av dem, jag har använt pinnar som också bara torka en kortare tid eller färska och det har gått bra för mig iallafall.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                ...då stötte jag på patrull i dag - inredningsvis då förstås. Sist när karet var igång, hade jag en bakgrund med filterkuber där bak å då var det lätt som en plätt, att hänga rötter på bakgrunden - men det hände ju en liten/olycka med denna bakgrund, så det inköptes en billigare variant den här gången. Det blev en slime-line amazon, som sitter tätt mot glaset. Jag har alltså ingen bakgrund, att hänga rötterna på - utan dom måste hängas över bakgrunden och själva ramen på karet.

                Det blir inte bra, eftersom täckglas skall på - vilka kommer att "vingla" uppepå den rostfria tvinnade tråden. Det går förstås att klippa ur bitar här å där på själva ramen för att få plats med trådarna, som är fäst på rötterna.
                Jag ser själv vilken urdålig beskrivning av "problemet" - men om någon förstår, är jag tacksam för diverse förslag.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  Måste du hänga rötterna? Går det inte att arrangera på något sätt så att de stöder varandra. Det går ju också att ta hjälp av stenar.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Jag tänkte testa att fästa mina rötter med fiskelina och sen dra linan runt en sugplopp på baksidan.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ja, jag ska också testa det, men tror du inte att täckglasen "skär" av fisklinan till slut.

                      Nu har jag hållit på med torrinredning sen i förmiddags - alla vattenmättade rötter håller på att torka, eftersom jag aldrig blir nöjd, så nästan två månaders vattenbad håller på att gå till spillo. Jäkligt fula rötter är det också, fast jag tyckte dom var ok när jag köpte dom. Håkan får såga å såga dom där jäkla stora klumparna - inte underligt att kilopriset är högt, klumparna väger ju mer än själva "det snygga".

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Pia, jag har testat eheims proppar, rötter å fisklina nu på eftermiddagen. Det har funkat tills nu och förmodligen senare också - men nu har rötterna åkt ner i vattenbaljan igen, dom hade blivit något torra.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Bra! Då vet jag hur jag skall göra imorgon om jag bestämmer mig för att ha rötter hängandes
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Så här ser det ut hos oss 8:e april. Antar, att ni i södra Sverige har gröna gräsmattor och maskrosor redan.
                            Bifogade filer
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Fanbyalperna

                              • September 2005
                              • 752

                              Och här var det minus 11 grader nu på morgonen. Var är våren?
                              Har inte alltid rätt, men fel ibland

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ja, kallt som attan. Igår åkte jag till både till Ljungan och Indalsälven för att om möjligt komma ner till stranden, för att hitta några snygga stenar, men dom ligger fortfarande under det där vita kalla eländet.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...